A McDonald's gyökeresen átalakítja szervezetét és növeli franchise rendszerben működő gyorséttermei számát az egész világon - jelentette a BBC. A nagy nekibuzdulás előzménye, hogy a cég viszonylag gyenge eredményekről számolt be 2015 első negyedéve után. A hazai piacon 1,7 százalékkal csökkent a legalább egy éve nyitva tartó McDonald's-éttermek forgalma 2014 január-márciusához képest. Ezt ugyan részben a kemény télre vezetik vissza, viszont az elemzők 1,4 százalékos lecsúszást előre jelző jóslatainál rosszabb teljesítményt már nehéz kimagyarázni.

A nettó nyereség 1,27 milliárd dollárról 1,2 milliárdra olvadt. Az európai eredményekkel kapcsolatban meglepőnek számít, hogy Oroszországban a gazdaság nehéz helyzete és az amerikai dolgok elleni hangulatkeltés ellenére bővültek a gyorsétterem-lánc értékesítései. A cég küszködik gyenge amerikai forgalmával, ám erre eddig csak nagyon egyszerű válaszokat adott: bővítik a kispénzűeknek szánt kínálatot, miközben jobb ajánlatokkal próbálják becsábítani az éttermekbe azokat, akiknek több van a zsebükben.

Steve Easterbrook, a vállalat vezérigazgatója, most nem spórolt a cégét minősítő kemény szavakkal. Leszögezte, hogy el fognak mozdulni a lomhává vált szervezeti működéstől, igazodni fognak a digitális kor tempójához. A számok nem hazudnak - hívta fel vezetőtársai figyelmét, majd hozzátette: nem fog visszariadni attól, hogy teljesen újjászervezze a vállalt üzleti tevékenységét, hogy felélessze a versenyszellemet.

Nem, nem és nem

Az elmúlt öt évben a világ elszakadt a piacánál lassabban mozgó McDonald's mellett - folytatta az önostorozást. Az új szervezeti rend kevésbé fog igazodni a világcég földrajzi szerkezetéhez, közelebb kerül az "értékesítési logikához". Nagyobb figyelmet fordítanak a kulcspiacokra, főként az üzemi nyereség 40 százalékát hozó USA-ra, továbbá a fiatalabb korosztályokra, köztük az úgynevezett millenniumi nemzedékre (az 1980 és 2000 között születettekre), akiket eddig túlságosan sematikusan kezeltek.

A fontosabb piacok közül Ausztráliát, Franciaországot, Kanadát és Nagy-Britanniát emelte ki, míg a leggyorsabban növekvők között Kínát és Lengyelországot említette. Az utóbbi két piacon új éttermeket nyitnak, hogy növeljék részesedésüket az úgynevezett IEO (informális vendéglői étkezés) piacán.

Easterbrook végül teljesen világossá tette, hogy szakítani óhajt patinás vállalat - a világ legnagyobb gyorsétteremlánca - hagyományaival. Nem lesznek a jövőben hagyományos elkötelezettségek, hagyományos struktúrák vagy hagyományos viselkedések a cégnél - dörögte a sajtón keresztül kollégái fülébe.