Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az Uber magyarországi kalandja nem volt éppen sikertörténet, a kormány számtalan módon próbálta kitúrni a céget a személyszállítási piacról, míg végül sikerült egy olyan törvényt elfogadniuk, ami teljesen ellehetetlenítette a vállalkozást.

Azonban az Ubernek nemcsak Magyarországon voltak gondjai, szinte nem volt olyan uniós ország, ahol ne tiltakoztak volna ellenük, Franciaországban például kifejezetten agresszív tüntetések zajlottak. A spanyoloknál is betelt a pohár, mivel egy helyi taxisszövetség, az Asociación Profesional Elite Taxi arra kérte a spanyol bíróságokat, hogy azok minősítsék versenyt sértő és tisztességtelen magatartásnak az Uber spanyolországi tevékenységét.

Az ottani taxisok azt kifogásolják, amit itthoni kollégáik is: az Uber spanyol leányvállalata ugyanis taxis vállalkozói engedély és más vonatkozó hatósági engedélyek hiányában nyújt személyszállítás-szervezési szolgáltatásokat. Ezek után nem meglepő, hogy a taxisszövetség azt kéri, hogy a bíróságok tiltsák meg az Uber számára a személyszállításhoz kapcsolódó szolgáltatások engedély nélküli nyújtását/végzését.

A kérdés azonban nem ennyire egyszerű, első lépésként ugyanis a spanyol bíróságoknak el kell dönteniük, hogy az Uber tevékenysége valóban engedélyköteles-e. A problémát az okozta, hogy nem egyértelmű, hogy az amerikai központú cég által nyújtott szolgáltatások

  • engedélyköteles közlekedési szolgáltatásnak,
  • vagy az uniós szolgáltatási irányelv (2006/123/EK) hatálya alá tartozó, és a tagállamok által csak nyomós közérdekből korlátozható szolgáltatásnak,
  • vagy az elektronikus kereskedelemről szóló irányelv (2000/31/EK) által szabályozott és csak kivételes esetekben korlátozható információs társadalommal összefüggő szolgáltatásnak minősülnek-e.

A spanyol bíróságok pedig az Európai Bírósághoz fordultak, az uniós szervezettől várják ugyanis e kérdések eldöntését. Az EB várhatóan november végén dönthet az ügyben, amely akár az Uber európai sorsát is meghatározhatja.

Kép: Reuters

Nemrég Angliában buktak el egy fontos pert

Egy brit bíróság október végén kimondta, hogy az Uber sofőrök alkalmazottak, nem pedig önfoglalkoztatott személyek, akik szerződéses partneri viszonyban vannak a vállalattal. Ez azért is fontos döntés, mert a cég éppen erre építette fel a stratégiáját, így pedig mostantól a vállalat sofőrjeinek is jár minden munkavállalóknak törvény által garantált módon járó juttatás, legyen szó akár fizetett szabadságokról, vagy a minimálbérről.

A brit Uber persze fellebezett a döntés ellen, Jo Bertram helyi cégvezető szerint a londoni több tízezer sofőr éppen azért választotta a San Franciscó-i székhelyű vállalatot munkahelyének, mert így önfoglalkoztatóként a saját maga főnöke lehetett és akkor és ott dolgozhatott, amikor és ahol akart. Ugyanakkor a helyi gazdasági árnyékminiszter, Jack Dromey örömének adott hangot, mondván az Ubernek mostantól alapvetően át kell gondolni az Angliában alkalmazott stratégiáját.

Máshol is vannak gondok

Az Ubernek nemcsak az öreg kontinensen, de szerte a világban gondjai vannak a helyi hatalommal. Tajvanon például nyílt levelet írtak a helyi elnöknek Caj Jing-vennek, hogy ugyan engedje már a szolgáltatásaikat az országban.

A San Franciscó-i cég levele egyfajta válasz volt a tajvani kormánynak, amely nemrég bejelentette, hogy kérni fogják az Apple-t és a Google-t, hogy vegye ki az online boltjukból az Uber applikációit, így a legújabb ételkihordó szolgáltatását is. Sőt, nemrég arról is döntöttek, hogy a korábbi 166-szorosára növelik az Uberre kiszabható bírságokat, melynek felső határa így elérte a 227 millió (!) forintot.

Kép: MTI

Ezek a lépések szembemennek a tajvani lakosság érdekeivel, főleg azoknak az anyukáknak, apukáknak, nyugdíjasoknak és más munkanélkülieknek az érdekeivel, akiknek az Uber lehetőséget kínált a megélhetésük megkönnyítésére - írta a cég. A gondot az ázsiai országban is az okozta, hogy az Uber inkább internetes technológiai platformnak tartotta magát, mintsem személyszállító-cégnek, ami azonban a hatóságok szerint csak elferdítése a dolgoknak, így pedig sok adó befizetésétől húzta ki magát az amerikai vállalat. Persze az Uber szerint Tajvanon is minden előírást betartottak, így az adók befizetését is, és a probléma inkább az elavult szabályozással van, amely nem tartja a lépést a technológiai fejlődéssel.

A nyílt levélre egyébként már válaszolt is a helyi elnöki iroda, mondván, hogy ők mindig örömmel látják a külföldi befektetőket és technológiát az országban és remélik, hogy folytatódik a konzultáció a felek között. Az Uber helyi vezetője, Likai Gu mindenesetre optimista, mint mondta, bíznak a pozitív végkifejletben.

Saját kezükbe veszik a sorsukat Afrikában

Az Uber világszerte 529 városban működik, ám ebből csak 14 található a fekete kontinensen. Ugyanakkor a The Economist összefoglalója szerint ez egy jó terület lehet a cég számára, hiszen a helyi utasok leginkább a rendkívül drága taxik és a motoros kollégáik olcsóbb, ám jóval rázósabb szolgáltatásai közül választhatnak.

Romániában terjeszkednek

Kolozsvár után két újabb, magyarok lakta erdélyi városban is elindul az Uber - közölte pénteken a cég. Eszerint november 17-étől a brassóiak és jövő év elején a temesváriak is egy kattintással rendelhetnek majd szolgáltatást. Romániában november elejére már elérte a 120 ezret az Uber felhasználóinak száma. A szolgáltatás 2015-ben indult Bukarestben, idén augusztustól pedig már Kolozsváron is elérhető. A helyi hatóságok jelenleg egy olyan törvényjavaslat kidolgozását készítik elő, amely szabályozná az országban a közösségi személyszállítás piacát.

A könnyebb terjeszkedést segítheti, hogy a nigériai fővárosban, Abujában régóta használnak egyfajta low-tech megoldást a helyiek: kiállnak az út szélére, majd ha megáll egy autó, akkor elkezdődhet az alkudozás, hogy mennyiért vinnék el az adott célhoz. Persze ez a közbiztonság alacsony volta miatt igen veszélyes módszer, mégis sokan alkalmazzák.

Ennek megfelelően, ahol megjelent Afrikában az Uber, ott gyorsan tudott terjeszkedni. Ez persze többet közt annak is köszönhető, hogy a taxisok árainak akár negyedéért is szállították az utasokat.

Ugyanakkor itt sem feltétlenül csak a sikerről szól a történet, igaz, az európai és ázsiai példákkal ellentétben a helyi taxisok nem a hatalomhoz, vagy a bíróságokhoz fordultak jogorvoslatért, hanem a saját kezükbe vették az ügyet. Persze nem a magyarországi példára kell gondolni, bár itthon is volt olyan, amikor a hírek szerint taxisok vertek meg egy Uber-sofőrt. A The Economist összefoglalója szerint a dél-afrikai Johannesburgban például már lövések is eldördültek, míg Fokvárosban és a kenyai fővárosban Nairobiban többször előfordult, hogy felgyújtották az uberes autókat, a sofőröket pedig megverték.

Válaszként az amerikai cég testőröket fogadott, akik Johannesburg főbb gócpontjain segítik a sofőrjeiket, illetve tesztelnek egy pánikgombot is, ami fegyveres biztonságaikat riasztja. A harc itt egyelőre az Uber számára áll, hiszen egyre több volt taxis lovagol át a San Franciscó-i céghez. Egy volt taxis szerint a legtöbb kollégájának már nem maradtak barátai a régi vágású cégnél, mindenki az Uberhez ment.