Okos és kevésbé okos mobiltelefonokat és táblagépeket is lehet majd Nokia márkanév alatt vásárolni két évvel azt követően, hogy a cég eladta mobilüzletágát a Microsoftnak - jelentette a Bloomberg. Az amerikai cég csak egy ideig használta a finn márkanevet, így elhárult az akadály az újrakezdés elől.

A Nokia Oyj bejelentése szerint licencbe adják a márkanevet a vállalat volt alkalmazottainak vezetése alatt álló HMD Global Oy nevű cégnek, amely 500 millió dollárt fektet a patinás márka feltámasztásába. A Nokia nem vásárol részesedés a vállalkozásban, amely egyébként tőketársaságok tulajdonában van, ám a közlemény szerint ellenőrizni fogja, hogy a termékei megfelelő színvonalúak-e és díjat szed szellemi tulajdonának használata után.

Összeomlás

A Nokia 2007, az Apple iPhone-jának piaci betörése előtt a mobiltelefonpiac domináns szereplője volt. A drágább, sokat tudó és a legolcsóbb készülékek piacán is verte versenytársait. Az okos telefonok megjelenésének azonban rosszul futottak neki, termékeik elmaradtak versenytársaikétól, ezért kiszorultak a piacról.

Nem elég egy jól ismert márkanévvel előállni a mobilkészülékek rendkívül gyorsan változó, piacán, amelyen kíméletlen verseny folyik a gyártók között - értékelte a hírt Annette Zimmermann, a Gartner számítástechnikai tanácsadó cég okostelefonokkal foglalkozó elemzője. Ahhoz, hogy berobbanjanak, olyasmivel kell előállniuk, ami izgalomba hozza a fogyasztókat.

Visszatérés

A HMD Nokia-készülékeire az Android operációs rendszert telepítik. A cég felel a termékek tervezéséért, gyártásáért és értékesítéséért. A Nokia részvételét okos, óvatos döntésként értékeli Ramon Llamas, az IDC informatikai tanácsadó cég szakértője. Ha a visszatérés nem válna be, akkor a licenckonstrukciónak köszönhetően nem maradna a vállalat nyakán eladhatatlan raktárkészlet.

A Nokia és a HMD közösen olyan piacra készül, amelynek high-end végén tavaly 334 millió okos telefont értékesítettek 2016 első negyedévében. Ennek fele a Samsung, az Apple és a Huawei logóját viselte. Zimmermann szerint nagy siker lenne, ha az első évben 10 millió mobilt el tudnának adni.

Dicsőség és bukás

Az ilyenfajta együttműködés nem példa nélküli. A kínai TCL Communications a francia Alcatel mobilrészlegét szerezte meg, s így Alcatel OneTuoch márkanév alatt értékesít telefonokat. A holland Royal Philips a kínai TPV Technologynak adta el tévéüzletágát, amely megtartotta a Philips márkanevet termékein.

A finnek nemzeti büszkeségét erősen megviselte, hogy kiszorult a világpiacról az ország legjobban ismert nemzeti vállalata. A Nokia Finnország első nemzetközileg elismert cége volt, amely azt szimbolizálta, hogy a finn gazdaság immáron a világ technológiai iparának egyik zászlós hajója. A cég sikerének csúcsán, 2000 egymaga megtermelte a finn GDP négy százalékát. A Nokia a szétválás óta távközlési hálózatok építéséből él.