BUX
39279

Perelt a Mercedes, nyert a magyar szerviz

A Daimler AG azért fordult bírósághoz, mivel megítélése szerint jogtalanul használta "a felhatalmazott Mercedes‑Benz szervizként" kifejezést reklámjában az Együd Garage Gépjárműjavító és Értékesítő Kft. - az Európai Bíróság a magyar cégnek adott igazat.

Németh Géza, 2016. március 7. hétfő, 14:30

Az ügy érdekessége, hogy abba beavatkozott a magyar és a lengyel kormány, valamint az Európai Bizottság is. A legfontosabb kérdés pedig az volt, felel-e egy hirdető azért, ha honlapok - kéretlenül - a mai napig fenntartják a régen lejárt és náluk soha meg nem rendelt reklámját?

A magyar szerviz 2007‑ben vevőszolgálati szerződést kötött a Mercedes‑Benz Hungaria Kft.-vel. Az ebben foglaltak szerint az Együd Garage Kft. jogosultan használhatta a Mercedes Benz védjegyet, valamint a "felhatalmazott Mercedes‑Benz szervizként" kifejezést. A szerződés azonban 2012. március 31‑én megszűnt, az említett jogosultságokkal együtt. A szerviz jelezte a www.telefonkonyv.hu weboldalon elérhető internetes hirdetőszolgáltatást nyújtó Magyar Telefonkönyvkiadó társaságnál, hogy a továbbiakban nem kéri a Mercedesre utaló hirdetést. Másnál nem is hirdetett.

Az interneten azonban a mai napig - minden megrendelés nélkül - a régi hirdetés ugrik be a magyar cég nevére, illetve a garage kulcsszóra, mivel azt - üzleti megfontolásból - sok honlap önhatalmúlag átvette. Ezt a Daimler AG annyira nehezményezte, hogy beperelte a szervizt a Fővárosi Törvényszéken.

Az eljáró bíró - tekintettel arra, hogy ezen a tájon gyakorlat a kéretlen reklám, amely ellen az egykori hirdető tenni semmit sem tud - előzetes döntéshozatalt kért az Európai Bíróságtól. A kérdés az volt, hogy a fel nem adott hirdetésekkel lehet-e egy védjegyet bitorolni? A beavatkozói minőségben megjelent magyar és lengyel kormány szerint a válasz az, hogy nem.

Az Európai Bíróság is erre a álláspontra helyezkedett, mivel csak az bitorolhatja a névjegyet, aki maga ad fel - ezt tartalmazó - jogsértő hirdetést.

(Képünk illusztráció)