Amikor Kína legnagyobb sportcipő gyártója, az Anta egyik vezetője azzal a kérdéssel szembesült, hogy a globális válság hatása nyomán mennyire estek vissza az eladásaik, Taj Kö-csing értetlenkedve rázta a fejét: a kereslet nem csökkent, hanem nőtt és folyamatosan növekszik. Termékeiknek mindössze 1 százalékát exportálták, 99 százalékuk tehát a belföldi piacon kelt el.

A hongkongi tőzsdén bejegyzett cég húszéves. Tavaly 1 milliárd jüan (36 milliárd forint) adót fizettek, nyereségük 3 milliárd jüan (107 milliárd jüan) volt. A termelésben 12 ezer embert foglalkoztatnak, de az országos bolthálózattal rendelkező vállalat csaknem 100 ezer embernek ad munkát. Legnagyobb gyárában egy megszólított Laj nevű szalagmunkás azt mondta, havonta körülbelül 3 ezer jüant (107 ezer forint) visz haza.

Liu Ven-zsu, Csincsiang polgármestere ismertette az egymillió vándormunkással együtt kétmilliós város eredményeit. A cipőgyártásban szerzett eddigi tapasztalataikat komoly veresenyelőnynek tartja. A településen több mint 350 ezer ember dolgozik cipőüzemekben, gyártósoraikról évente körülbelül 1,56 milliárd pár sportcipő és 700 millió pár félcipő, szandál kerül le.

Az MTI azon megjegyzésére, hogy az európai piac mérsékelten örül az olcsó kínai cipőknek, Liu azt válaszolta, lehetnek gyártók, akik a versenyt nem nézik jó szemmel, de egyrészt a kínai fél betartja a WTO szabályait, másrészt neggyőződése, hogy az alacsonyabb árfekvésű és minőségi lábbeliket a fogyasztók szívesen fogadják. Elmondása szerint számolnak az európai piaccal, amit az is bizonyít, hogy marketingközpontjuk van Magyarországon és Lengyelországban.