A versenyfelügyeleti jogokat gyakorló kínai NDRC (National Development Reform Commission) az eddigi legnagyobb, 1,235 milliárd jüan (200 millió dollár) bírságot szabta ki a japán vállalatokra.

A kínai lépés több hasonló, az autóipari alkatrész beszállító ágazatban tevékenykedő vállalatok ellen az Egyesült Államokban és Európában hozott és szintén főként japán vállalatokat érintő büntetőintézkedést követ.

Az NDRC a Sumitomo Electric Industries Ltd. kínai érdekeltségét 290,4 millió jüanra büntette. A forgalmuk 4-6 százalékára megbírságolt tizenkét japán vállalat között szerepel a Denso Corp és a Mitsubishi Electric Corp, a kábelkötegeket gyártó Furukawa Electric Co, illetve az NSK Ltd, az NTN Corp és a Jtekt Corp csapágygyárak.

A Hitachi Automotive alkatrészgyárat és a Nachi-Fujikoshi Corp. csapágygyárat a hivatal versenyellenes tevékenységben vétkesnek találta ugyan, de eltekintett a bírságtól, mivel elsőként szolgáltattak bizonyítékokat a vizsgálathoz.

Kína az utóbbi időben növelte a 2008-ban hozott monopóliumellenes törvény betartatására tett erőfeszítéseit, bár egyes elemzők szerint a kampány sokkal inkább a multinacionális nagyvállalatokat, mint a belföldi cégeket célozza. Kínai illetékesek szerint az akciót a fogyasztók védelmében indították és egyenlő mértékben alkalmazzák bel- és külföldi vállalatokra.