Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az Allseas, amely a szerződés értelmében 2017 második felétől kezdődően több mint 900 kilométernyi csővezetéket fektet majd le a tengerfenéken, opciót szerzett a második szakasz megépítésére is. A svájci cég a munkálatokhoz a tervek szerint igénybe fogja venni a világ legnagyobb hajóját, az általa birtokolt, csőhegesztő és burkoló berendezésekkel felszerelt Pioneering Spiritet. Oroszország és Törökország októberben kötötte meg a kormányközi megállapodást a Török Áramlat megépítéséről. A tervek szerint a munkálatok 2019 végére fejeződnek be. A gázvezetéknek két szárazföldi és egy tengeri szakasza lesz. Ez utóbbi csaknem 910 kilométer hosszú, építését a Gazprom finanszírozza.

A két szárazföldi vezeték egyike kizárólag Törökországot látja el földgázzal. Ennek a kapacitása évi 15,75 milliárd köbméter és 100 százalékban a Botas török állami kőolaj- és gázvállalat tulajdona lesz. A másik szárazföldi vezeték Európába szállítja az orosz földgázt Törökországon át. Ennek a 180 kilométer hosszú szakasznak 50-50 százalékos tulajdonosa a Gazprom és a Botas.

A vezetékprojekt 2014 decemberében vette kezdetét, amikor Vlagyimir Putyin orosz elnök bejelentette: Oroszország eláll az - egyébként szintén az ukrajnai tranzit elkerülését szolgáló - európai gázvezetékrendszer, a Déli Áramlat megvalósításától, mivel az államfő szerint az Európai Unió akadályozta annak kiépítését.

Vlagyimir Putyin ezután azt közölte, hogy Oroszország inkább Törökország felé viszi az orosz gázt, a vezeték kapacitása évi 63 milliárd köbméter lesz. Ennek a tervnek a megvalósítását előbb a gázár miatti viták nehezítették, majd Moszkva felfüggesztette a projektet, miután a török légierő tavaly novemberben lelőtt egy orosz vadászbombázót. A tárgyalások idén nyáron indultak újra, miután a török államfő bocsánatot kért az incidens miatt, augusztusban pedig az orosz és a török elnök megállapodott a projekt újjáélesztéséről.