BUX
39279

Szinglivé válhat a Suzuki, rossz férj a VW

A Suzuki és a Volkswagen házassága még az előtt válással végződhet, hogy a felek összehozták volna első közös autójukat vagy mindkét vállalat járműveiben használt technológiájukat. A cégek főnökei a sajtón keresztül üzengetnek egymásnak.

Komócsin Sándor, 2011. szeptember 6. kedd, 09:17

Tovább éleződik az ellentét a Volkswagen AG és a Suzuki Motor Corp. között, ami azzal fenyeget, hogy a két autógyártó még azelőtt felbontja két éve kötött szövetségét, hogy az bármi eredményt hozott volna nekik - írja a Bloomberg. A VW nem beszél velünk és mi tervezzük, hogy szóba álljunk velük - nyilatkozta nemrégiben Szuzuki Oszamu, a japán vállalat vezérigazgatója. A perpatvar márciusban kezdődött, amikor a német vállalat negyedéves jelentésében azt írta, hogy befolyása alá vonhatja a japán cég pénzügyi és operatív döntéshozatalát, és egyfajta kapcsolt vállalatként, társcégként jellemezte a Suzukit, ami kicsapta a biztosítékot a japánoknál.

A felek ezt követően nyilvános szócsatába keveredtek egymással, aminek eredményeként a VW felfüggesztette a 2009. decemberi részvényvásárláskor elhatározott 222,5 milliárd jenes (2,9 milliárd dollár) befektetését japán partnerébe. Az akkori megállapodás értelmében Európa legnagyobb autógyártója 20 százalékos részesedést szerez a Suzukiban, a felek közösen használják ki a japánok piacvezető pozícióját Indiában - Ázsia Kína után második leggyorsabban fejlődő nagy gazdaságában -, illetve a Volkswagen gazdasági-technológiai erejét. A két cég együtt akart működni a benzin-elektromos hibrid és a tisztán elektromos technológiák fejlesztésében, közös beszerzéseket terveztek és azonos alapokra épülő, de saját márkanevük alatt kínált autókat akart kifejleszteni.

Másokkal kacérkodik a Suzuki

Mindebből semmi sem valósult meg 2009 decembere, a társulásról szóló megállapodás aláírása óta, ugyanakkor a Suzuki újabb dízelmotorok vásárlásávalfolytatta együttműködését a Fiattal, amit a német partner nem tud mire vélni. Szuzuki a Nikkei gazdasági lapban júliusban világossá tette, hogy áttekintette a VW technológiáját, és semmit sem talált, amit vállalata át tudna venni. Emellett azt nyilatkozta, hogy a Suzuki továbbra is nyitott az együttműködésre az iparág bármely cégével. Elemzők szerint ugyanakkor a japán autógyártó jobban rá van szorulva a VW-re, mint fordítva, egyszerűen azért mert viszonylag kis cég, amelynek szüksége van egy nagy technológiai partnerre. A GM 2008-2009-es megroggyanása előtt 27 évig az amerikai autógyártó töltötte be ezt a szerepet. A japán cég tavaly 2,64 millió autót adott el, míg a német 7,2 milliót. Az előbbiből 1,13 milliót a Maruti hozott a japánoknak, amivel a Suuzuki leányvállalata az indiai piac harmadát birtokolja. A VW tavaly mindössze 53 ezer autót adott el Indiában, így ott a japánok sokkal többet hozhatnának a házasságba, mint a németek.

Van példa működő európai-japán házasságra

A japán és az európai autógyártók vállalati kultúrája és üzleti modellje ugyan tűz és víz egymáshoz képest, de ez nem jelenti azt, hogy együttműködésük lehetetlen vállalkozás. A francia PSA Peugeot-Citroen és a Mitsubishi például 2005-ben lépett szövetségre egymással, aminek eredményeként egyebek mellett közösen építettek gyárat Oroszországban, amely tavaly szeptember óta működik és a Peugeot a Mitsubishitől beszerzett elektromos autót fog értékesíteni. Összességében a partnerség számos közös modellt eredményezett, míg a VW-Suzuki házasságról ez enyhén szólva nem mondható el. A kérdés most már az: képesek-e tiszta lapot nyitva újrakezdeni közeledésüket.