Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóságok 303 olyan halálesetet jegyeztek fel, amelyeket a GM két típusának besült légzsákjai okoztak - írja a Reuters. Az amerikai autógyártó 1,6 millió kompakt autóját hívta vissza a múlt hónapban a hibás szerkezetek miatt. Az ügy napok óta borzolja az amerikai autóstársadalom kedélyeit, ugyanis jelentések szerint a cég tizenhárom éve tud a problémáról - 2005-ben még javítási utasításokkal is ellátta a szervizeket -, ám csak most szánta rá magát a visszahívásra.

A GM jelentése szerint 12-en haltak meg 34 olyan balesetben, amelyben a visszarendelt két típus - a 2005 és 2007 között gyártott Chevrolet Cobalt, illetve a 2003 és 2007 között készült Saturn Ion - egyike szerepelt. A vállalat azért rendelte a szervizekbe az autókat, mert rázkódás esetén légzsákindítójuk meghibásodhat, leállíthatja a motort és lefagyaszthatja a légzsákot. A hiba esetenként nagy sebességnél jelentkezik.

Adatbányászkodás

A tömeges halálesetekről szóló jelentést az USA autóbiztonsági központja (CAS) tette közzé. A szervezet a nemzeti közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) halálos baleseteket tartalmazó adatbázisában (FARS) található információk feldolgozása alapján jutott erre a következtetésre. A GM szerint a jelentés összehordott adatok alapján, szigorú elemzés nélkül készült, ezért puszta spekuláció, amelyből semmifélre következtetést nem lehet levonni.

Clarence Ditlow, a CAS igazgatója viszont azzal érvel, hogy az NHTSA-nak nem volt oka olyan vizsgálat elvégzésére, amelyben arra kerestek volna választ, miért nem nyílnak ki egyes Cobaltok és Ionok légzsákjai. Ezért nem derült fény eddig a tömeges halálesetekre. A szakértők bírálják a közlekedésbiztonsági hatóságot azért, mert az évek során egyre-másra érkező több száz panasz ellenére nem szorította rá a GM-et a visszahívásra. Az NHTSA annak ellenére tehetetlenkedett, hogy két vizsgálatot is indított a hibás légzsákindító elektronikák ügyében.

Nyomás alatt

Az autógyártóra több irányból is nyomás nehezedik. Egyfelől egyre többen követelik, hogy fizessen kártérítést az áldozatok családjainak. A GM egymilliárd dolláros alapot állított össze az ezzel kapcsolatos költségek fedezésére annak ellenére, hogy a cég 2009-as csődje miatt számos lehetséges felperesnek nincs lehetősége a jogi eljárás megindítására.

Másfelől az ügy átlépte a politika tűrésküszöbét is. Anthony Foxx közlekedési miniszter agresszív vizsgálatot ígér az ügyben. A manhattani ügyészség bűnügyi eljárást indított, a kongresszus alsó- és felsőháza pedig egyaránt meghallgatásokat ígér, amelyen számon kérik a GM-en és az NHTSA-n, hogy miért nem cselekedett időben.