Váratlanul újabb szakítópróba elé került Merkel

Komoly feszültséget okoz a német kormánykoalícióban az elektromos autók vásárlásának támogatásáról folyó vita. A kancellár szembe kerülhet fő szövetségesével, pénzügyminiszterével. Az autósok 5000 eurós támogatást is kaphatnának a villanyautók vásárlásához.
Napi.hu, 2016. február 1. hétfő, 19:57

Úgy tűnik, rájár a rúd Angela Merkel német kancellárra. A bevándorlási válság kezelése élesen megosztotta a német kormánykoalíciót, ám ez nem volt elég: az elektromos autók elterjedésének támogatása körüli vita újabb feszültséget keltett Merkel hátországában - derül ki a Bloomberg tudósításából.

A kormány programja szerint 2020-ban egymillió villanyautónak kellene futnia az ország útjain, ám úgy tűnik, ez a terv lassan a süllyesztőbe kerül. Sigmar Gabriel, szociáldemokrata alkancellár azonban nem akar ebbe belenyugodni, ezért azt javasolja, hogy költsenek kétmilliárd eurót a környezetbarátnak tartott, ám méregdrága elektromos autók vásárlásának támogatására.

Fasírtba került

Ahogy az más országokban is lenni szokott, az osztogatás heves ellenkezést váltott ki a pénzügyminisztériumban. Wolfgang Schäuble konzervatív pénzügyminiszter harcba szált a koalíciós partner SPD vezetőjével szemben. A kormány feje pedig ily módon fasírtba került.

Talán időt akar nyerni azzal, hogy kedden tárgyal a kérdésről a Mercedes és a BMW vezérigazgatóival. Minden bizonnyal el akarja kerülni, hogy miután a bevándorlási válság kezelése körüli vita mély szakadékokat vájt a koalíciós politikusok közé, a villanyautóüggyel kapcsolatos csetepaté újabb blamázzsá mélyüljön.

Nem kispályázna

Kétségtelen, hogy Németország, amelynek autógyártói és autósai inkább a fejlett dízelmeghajtásban látják a környezetbarát autózás lehetőségét, lemaradásban van az elektromos autók terén. Összesen 30 ezer ilyen autó fut a német utakon, miközben Franciaország, Norvégia és az USA jóval ez előtt jár. Az ötmilliós Norvégiában csak tavaly 26 ezer villanyautót helyeztek üzembe.

Gabriel úgy látja, hogy a járművek elterjedésének ösztönzésével közvetve óriási lökést adhatnának az akkumulátorok gyártásának, amit a híres német vegyipar nyilván megköszönne. Ezért nem garasoskodna: 2020-ig autóként 5000 eurós állami ártámogatást adna.

Furcsa páros

Ebben az ügyben lelkes támogatója Horst Seehofer, a bajor CSU elnöke, hiszen az egyik érintett vállalat, a BMW központja is Bajorországban van. Időnként segítő kezet kell nyújtanunk az üzleti vállalkozásoknak - fogalmazott már-már romantikusan. Azt akarjuk, hogy a német cégek ne maradjanak le ezen a területen, amelyen brutális verseny folyik a világpiacon.

A vita furcsasága, hogy Gabriel és Seehofer ellenfelei egymásnak a bevándorlás ügyében - a szocdemek megengedőek, míg a mélyen konzervatív CSU elutasító -, és az utóbbi politikus úgy akar most lobbizni Merkelnél, hogy a menekültkérdésben ekézte.

Másik terv

Ugyanakkor Schäuble a kancellár legfontosabb szövetségese - a bevándorlási vitában is -, így Merkel két tűz közé kerülhet lobbizó partnerei és takarékos pénzügyminisztere között, ha közvetíteni akar.

Az utóbbi minden bizonnyal emlékeztetni fogja rá, hogy a bevándorlók ellátása amúgy is nem várt eurómilliárdokkal terheli meg a költségvetést. Emellett megvan a saját elképzelése is: szerinte az elektromos töltőhálózatot kellene bővíteni. Jelenleg 5600 "áramkút" van az országban.

Németország 2020-ra tűzte ki célul, hogy egymillió elektromos autó fusson az utakon. Tavaly még csak 23 500 elektromos és hibrid gépkocsit regisztráltak, ezekből 12 500 volt teljesen elektromos meghajtású.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

luluka, 2016.02.02 11:40

Mármint a golfozásnál használt kis caddycar ......
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

luluka, 2016.02.02 11:38

A golf caddy nem lessz jó várisi furikázásra csak a méregdrága német vasaló ???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matura, 2016.02.02 08:49

Nemcsak müszakilag pénzügyileg is elfogadhatatlan a villanyautó, cipelni kell a nehéz akkumlátorokat, amik teljes kínától függést tesz, mert náluk az anyagok , meg csak a leggazdagabbak tudnak csak ennyi pénzt kiadni, irreális megoldás, de bölcs kormányunk is támogatja, mint az olimpiát is, mint minden megalomániás ötletet, amíg a bilibe nem ér a kezük.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rodent, 2016.02.02 07:52

@kopacs: "i3 BMW 15 millió -t kóstál, mig egy k
hasonló kis méretű opel csak 4,5 millió"

Na ezt jol osszehasonlitottad :D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

kopacs, 2016.02.02 07:46

A e autók tömeges megjelenése, az áram termelés növelését fogja eredményezni. És akkor ott, valamint az igencsak környezet terhelő akkumulátor gyártásnál jön ki a környezet terhelése. A e autók árában jól látszik a lábnyom, hiszen 3 -4 x -s áron kerülnek a vevőhőz. i3 BMW 15 millió -t kóstál, mig egy k
hasonló kis méretű opel csak 4,5 millió
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html