Aki látta főnökét macarenát táncolni, vagy a kollégáját eldőlni a túl sok chardonnaytól, amit legurított a torkán, vagy kivédte ifjú munkatársa kétbalkezes beszélgetési kísérletét, annak a jövőben valószínűleg "le kell mondania" a hasonló "élményekről". A vállalatok ugyanis egyre kevésbé lelkesednek az év végi céges bulikért - írta a MarketWatch.

Lehet, hogy a Yahoo 20 éves születésnapjára szervezett parti volt az egyik utolsó nagy hepaj - a hírek szerint kétmillió dolláros költségvetéssel, táncos lányokkal, zenekarral, Rolls Royce-szal és látványosan pózoló vezérigazgatóval színezték a rendezvényt. A technológiai cég azzal magyarázta a dőzsölést, hogy 4 ezer alkalmazottjuknak akartak egy szép esetét szerezni.

A múlt ködébe vész

Idén az amerikai vállalatok 20 százaléka nyilatkozta azt, hogy nem tervez év végi céges találkozót, míg tavaly még csak 10 százalék volt ez az arány - derült ki a Challenger, Gray & Christmas rendezvényszervező vállalkozás felméréséből. A Society of Human Resource Management (SHRM) civil szervezet számai szerint idén a munkáltatók 30 százaléka tartózkodott a vállalati buli szervezésétől, míg 2012-ben 17 százalék volt ez az arány.

Egyes szervezetek egyszerűen a múltjuk részének tekintik az ilyen partikat - mondta ezzel kapcsolatban Evren Esen, a szervezet felmérések készítésével foglalkozó divíziójának vezetője.

Felejtsük el!

Sok munkavállaló nem is bánja, hogy ez így alakul. Számukra a vállalati buli és jó szórakozás kizárja egymást - mondja Elizabeth Lombardo pszichológus. Számos oka van annak, hogy az alkalmazottak egy része utálja a vállalati bulikat. Az egyik, hogy nem munkaidőben tartják ezeket.

A másik, hogy a gondos munkaadó szórakoztató programokat szervez az evés-ivás mellé, amelyek unalmasak. A harmadik, hogy egyes kollégák minősíthetetlenül viselkednek. Mindez egy háromszáz vállalat megkérdezésén alapuló tanulmányból derült ki, amelyet az OfficeTeam személyzeti tanácsadó cég készített.

Rendszeres lerészegedés

A vállalati partikkal kapcsolatos horrorsztorikat a munkatársak lerészegedéséről szóló rémtörténetek vezetik. Előfordult, hogy két részeg kolléga kiöltözve beugrott a bulinak helyet adó szálloda szökőkútjába, majd táncukkal "szórakoztatták" több száz munkatársukat, akik viszont nem voltak rájuk kíváncsiak ebben az üzemmódjukban.

A mértékvesztés másik példája volt, amikor a résztvevők több száz dollárért vásároltak bort, amitől úgy lerészegedtek, hogy a táncparketten többször jó erősen főnökük feleségének a fenekére vertek. Ezért később sem kértek elnézést tőle és az asszonytól.

Kínos másnapok

Számos munkaadó minden bizonnyal éppen az ilyen esetek miatt adta fel a céges partik szervezését. A főnökök és a személyzeti osztályok rendkívül kínosnak találták, hogy másnap elő kellett venniük azt az alkalmazottat, aki megengedhetetlen viselkedésre ragadtatta magát.

Mások a gyér részvételt miatt ítélhették feleslegesnek a bulikat. A CareerBuilder.com állásportál szerint tavaly minden öt dolgozóból csak kettő tervezte, hogy részt vesz vállalata év végi közös programján, ha lesz ilyen.

Vannak olyan vállalatok is, amelyek menedzsmentje úgy döntött, másként költi el a partira fordítható pénzt. Bónuszokat vagy extra szabadnapokat adnak, aminek a CareerBuilder felmérése szerint a munkavállalók 93 százaléka jobban örül, mint a közös evészetnek-ivászatnak.

Más lesz, ha lesz

A Challenger felmérése arra is rámutatott, hogy ahol megtartják az év végi összejövetelt, ott is más lehet a hangulat, mint korábban. Minden tizedik vállalat nyilatkozott úgy, hogy idén kevesebbet szándékozik költeni erre az eseményre, mint tavaly, és egyikük sem szán több pénzt rá.

Az SHRM azt találta, hogy a vállalatok kevesebb mint felének magasabb a céges bulival kapcsolatos büdzséje, mint öt évvel ezelőtt. És ami még fontosabb: csak a cégek fele tervezi, hogy alkoholt is kínál az összejövetelen, továbbá kevesebb mint egyharmaduk teszi lehetővé, hogy alkalmazottai elvigyék a partira partnerüket is.