Negyven év után csődbe ment a világ hetedik legnagyobb tengeri szállítmányozási vállalata, pénteken a dél-koreai bíróság kimondta a felszámolást a Hanjinnál. A túlzott iparági kapacitások és a globális kereskedelem gyengélkedése okozta a cég csődjét - írja a Portfolio.

A cég hónapok óta nehéz helyzetben volt, nem tudta fizetni a kikötői díjakat és a hiteleit. A Hanjin 2011 óta folyamatosan veszteséges volt, hiába rendelkezik 141 darab teherszállító hajóval, van jelen a világ 90 nagy kikötőjében, ahonnan világszerte 6000 célállomásra szállított. Tavaly nyár óta rendszeresen lefoglalták a hitelezők a cég eszközeit, vagy kitiltották a hajóit a kikötőkből, attól tartva, hogy nem fizetik meg a díjakat.

Augusztusban az borította be a céget, hogy a Hanjin legnagyobb hitelezője, az állami tulajdonú KDB Bank bejelentette: nem támogatja tovább a vállalatot, mert nem tartja kivitelezhetőnek a cég konszolidálására kidolgozott tervet. A koreai központi bank és a szöuli kormány júniusban megállapodott: létrehoznak egy átszámítva 9,8 milliárd dolláros (2700 milliárd forint) pénzalapot, amelyből kisegíthetik azokat az állami tulajdonban lévő bankokat, amelyek hitelt nyújtottak gyengélkedő hajózási vagy hajóépítő vállalatoknak.

Néhány hónappal később úgy tűnt, a cég megmenekülhet, mert a Hanjin legnagyobb részvényese, a Korean Air beleegyezett, hogy a csődben lévő szállítmányozó rendelkezésére bocsát egy átszámítva 54 millió dolláros (14,8 milliárd forint) hitelt. Ez elegendő a kikötői díjak kiegyenlítéséhez. Így legalább a hajói kirakodhattak, a rajtuk lévő áru célba érhetett, de a vállalat már menthetetlen volt.