Hátat fordít az Egyesült Államoknak és Kínának az indiai Apollo Tyres gumiabroncsgyártó, miután kudarcba fulladt merész felvásárlási kísérlete - írja az FT. A cég egy nála nagyobb amerikai versenytársát, a Cooper Tire-t nézte ki, amelyre 2,5 milliárd dolláros ajánlatot tett. Ha az üzlet összejött volna, ez lett volna a legnagyobb indiai felvásárlás az USA-ban.

A kísérlet azonban zátonyra futott, mivel a Cooper Tire kínai leányvállalata keresztbe feküdt az üzletnek. Mint befektetőnek ez a kudarc felnyitotta a szemünket: a továbbiakban nem keresünk kínai beruházási lehetőséget - fejtegette Neeraj Kanwar az Apollo ügyvezető igazgatója az FT-nek. Nyitva áll előttünk az egész világ, máshol is találhatunk jó alapokat növekedési terveink megvalósításához.

Jókora summa

A felvásárlási kísérlet sikertelensége nyomán sok pénze maradt az indiai multinak, amelyet a világ más tájain fektethet be. A következő négy évben 500 millió dollárt (370 millió euró) költhetnek el egy kelet-európai és egy illetve délkelet-ázsiai üzem építésére. A Cooper-üzlet miatt egy időre felfüggesztettük az organikus bővítéseket, ám most újra zöld mezős beruházási lehetőségeket keresünk - mondta Kanwar.

Az amerikai cég megszerzése azon bukott el, hogy a Cooper kínai közös vállalkozásának társtulajdonosánál dolgozó alkalmazottak a hír hallatán megszállták az üzemüket. Megpróbálták ugyan megnyugtatni az állásukat féltő embereket, de hiába. Az új helyzetben Apollo újra akarta tárgyalni az üzlet értékét, ám ez sem sikerült.

Az Apollo Tyres bevételének kétharmadát hazai gyárainak termeléséből szerzi, ezentúl Hollandiában és Dél-Afrikában rendelkezik üzemmel. A cég új európai bázisára támaszkodva - amelyet esetleg Magyarországon építhet fel - megerősítheti jelenlétét a kontinensen és a volt szovjet tagköztársaságokban. A délkelet-ázsiai gyár a térség országain túl a közel-keleti piacokra termelhet. A beruházásokról a következő hónapokban döntenek - árulta el Kanwar.

Így szúrták el

Az Apollo Tyres 2008-ban Gyöngyöst választotta új európai gyártóbázisa helyszínéül, ahol 200 millió euróból épített volna 900 főt foglalkoztató gumiabroncsgyárat. A Fidesz helyi önkormányzati frakciója azonban népszavazást kezdeményezett a beruházásról, amire válaszul a cég visszavonta ajánlatát. Később bejelentették, hogy letettek az európai terjeszkedésről.

Bő egy évvel ezelőtt azonban az FT arról írt, hogy felmelegítették a tervet. A vállalat alelnöke elárulta, hogy 2011 végén körülnéztek Európában, elsősorban Lengyelországban és Magyarországon, de az eurózóna válsága miatt várakozó álláspontra helyezkedtek. A vezető akkor azt mondta: két-három év múlva megnézik, hol tart Európa, és ha jónak találják a feltételeket, akkor mégis felépítik mások itteni üzemüket. A cég az mfor.hu 2012. decemberi híre szerint 350 millió eurós (több mint 100 milliárd forint) befektetéssel évi hétmillió abroncsot gyártó üzemet építhet.

Jöhet a Sumitomo

Mosonmagyaróvár környékén tervezi létrehozni európai elosztóközpontját a Sumitomo Rubber Ltd. - jelentette tavaly ősszel a Napi.hu. A Dunlop és Falken gumiabroncsokat gyártó és forgalmazó japán cég 2014-ben kezdheti el a regionális központ építését. A fejlesztés összefüggésben van a japán multi törökországi beruházásával. A félmilliárd eurós ráfordítással Cankiriben már épülő abroncsgyár 2015-ben kezdi el működését. Ezt követően évente 10 millió személyautó-abroncsot önthet a piacra. A magyarországi logisztikai bázisról a kelet-közép-európai és a nyugat-európai piacot látják majd el a két ismert márka termékeivel.