A Volkswagen konszern 2015. szeptember 20-án ismerte el, hogy a dízelmotorral szerelt autói egy részénél meg nem engedett módosítást hajtott végre a motorvezérlő egységben annak érdekében, hogy azok megfeleljenek az Egyesült Államokban végrehajtott emissziós teszteknek - emlékeztet a botrány okára a biztosítási és tőkepiaci ügyletekkel kapcsolatos tanácsadásra szakosodott Dr. Mohos László Ügyvédi Iroda.

Az USA környezetvédelmi hivatala (EPA) a környezetvédelmi törvény (Clean Air Act) megsértése miatt eljárást indított az autógyártóval szemben. Ennek nyomán csak az USA-ban 18 milliárd dolláros környezetvédelmi büntetés kiszabása várható.

Perelhetnek a részvényesek...

Az ügyvédi iroda álláspontja szerint a VW az elhallgatott tőkepiaci információk miatt a részvényeseivel szemben is kártérítésre kötelezhető, mégpedig milliárdos nagyságrendben. Az emissziós értékek jogellenes módosításának huzamos eltitkolásából eredő kockázat, valamint az Egyesült Államokban már korábban elindított vizsgálati eljárás, mint bennfentes információ elhallgatása a német értékpapír kereskedelmi törvénybe ütközik.

Ez megalapozza a részvénykibocsátó kártérítési felelősségét. Azok a befektetők, akik az emissziós értékek jogellenes módosításának megkezdését követően szereztek VW-részvényt és papírjaiknak még 2015. szeptember 20-án is a birtokában voltak, jó eséllyel tarthatnak igényt kártérítésként a 2015. szeptember 18-ai legmagasabb árfolyam és a 2015. szeptember 20-át követő legalacsonyabb árfolyam közötti különbségre.

...és az autósok

A VW részvénybefektetőin kívül az ügyvédi iroda álláspontja szerint kártérítésre jogosultak az emissziós érték jogellenes módosításával érintett gépjárművek tulajdonosai, bérlői is. Az érintett autók sok esetben nem felelnek meg a jelenlegi besorolásuk szerinti környezetvédelmi kategóriának, amely jelentős értékcsökkenést okoz, illetve céges gépjármű esetében ezenfelül a gépjárműadó növekedését is maga után vonhatja.

A magyar eljárásjogi szabályok alapján a kártérítési per azon bíróság területén is megindítható, amelynek területén a kár bekövetkezett, így nincs akadálya annak, hogy a károsultak a Volkswagen érintett leányvállalatával szemben Magyarországon, magyar bíróság előtt pert indítsanak.