Az amerikai Fortune magazin különböző kalkulációkat közöl azzal kapcsolatban, kinek mekkora kárt okozhat, hogy a Volkswagen olyan szoftvert telepített dízelautói egy részébe, amely képes becsapni a károsanya-kibocsátási teszteket. Az autógyártó, amely vélhetően túléli a nagy megrázkódtatást, biztosra veheti, hogy az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) jókora bírságot szab ki rá.

Az USA államainak egy részében, továbbá a világ más országaiban hasonló büntetésekre számíthat. Ezt megfejeli részvényeinek értékvesztése - a cég papírjai a botrány kirobbanása utáni napokban összesen 30 százalékkal gyengültek -, és ez még nem minden. Figyelembe kell venni az fogyasztók bizalomvesztése miatt elvesző eladásokat, illetve kiengesztelésük érdekében tett árengedményeket.

Jókora cech a VW-nél

Mindezek alapján a magazin szerkesztői úgy számolnak, hogy a Volkswagen és részvényesei összesen legkevesebb 54 milliárd dolláros, azaz több mint 15 ezer milliárd forintos, a magyar GDP felét megközelítő veszteséggel számolhatnak.

Az ügynek azonban vannak tovagyűrűző hatásai. Ezek egyik része a VW beszállítóit, viszonteladóit, másik része vásárlóit érinti. A korábbi tapasztalatok egyik esetben sem sok jót sejtetnek. A Fortune felhozza a GM-nél indított sztrájkokat 1996-ban és 1998-ban. Néhány ezer dolgozó munkabeszüntetése miatt leállt az egész termelési lánc, ami néhány nap alatt félmillió munkahely megszűnését eredményezte.

Nagy bukta a VW-n kívül

A legtöbb autógyártó termelése 80 százalékát gyakorlatilag kihelyezi beszállítóihoz, azaz minden egyes eladott autóján elért bevétele négyötödét kifizeti az alkatrészeket, részegységeket szállító alvállalkozóknak. A VW esetén több száz milliárd dollárról van szó. Ha ennek egy része a cég iránti bizalom elvesztése miatt kiesik, annak hatása végighullámzik az egész beszállítói láncon, dollár tízmilliókban mérhető kárt okozva a VW falain kívül.

Az ügyfeleknek okozott kár sem marad el ettől. Az elmúlt tíz évben tiszta dízel imázzsal értékesített autók azt ígérték a vevőknek, hogy a korábbinál sokkal kisebb környezetkárosítással üzemelnek, ám ennek ellenére 30 százalékkal kevesebbet fogyasztanak, mint benzines társaik. Ez az ígéret bírta rá jelenlegi tulajdonosaikat, hogy többet fizessenek értük.

Kifordított zsebű ügyfelek

A helyzet azonban az, hogy a botrány leértékeli az autóikat, így a Fortune újságíróinak becslése szerint akár 5000 dollárral (1,4 millió forint) is kevesebbet érhetnek akkor, amikor birtokosaik használt autóként túl akarnak adni rajtuk. Az USA-ban érintett összes autót összeadva ez a bukta elérheti az 55 milliárd dollárt.

És ha valaki azt hiszi, hogy kártérítési perben visszakövetelheti ezt a veszteséget, az téved. Ezt mutatják a korábbi tapasztalatok. A Suzuki Samurai igen népszerű törpe terepjáró volt az USA-ban a nyolcvanas években. Egy teszten azonban 1987-ben kiderült, hogy hajlamos felborulni. Ez egy csapásra 30 százalékkal vetette vissza használtautó-piaci értékét. A tulajdonosok egy része pert indított 2000-3500 dolláros vesztesége megfizettetéséért, ám a bíróságok elutasították keresetüket.

Ideges dealerek

Végül a botrány alaposan elverei a port a Volkswagen 650 amerikai viszonteladóján is. Az autógyártó és a dealerek viszonya eddig sem volt felhőtlen, mivel az utóbbiak úgy látták, hogy a VW menedzsmentjét nem érdekli a véleményük. Eközben a modellkínálat elöregedett, nem volt összhangban az amerikai autósok ízlésével és az autók túl drágák voltak versenytársaikhoz képest.

Az értékesítés a botrány előtt is hanyatlott. A viszonteladók teljesíthetetlennek tartották a Volkswagen tervét, amely szerint 2018-ban már 800 ezer Volkswagent kellett volna értékesíteni az USA-ban. A panaszokra az volt a cég válasza, hogy megígérte: 2016-tól gyártani kezd egy közepes hobbi-terepjárót Chattanoogában lévő üzemében.

Dühös autósok

Most persze a dealerek találkoznak a dühös ügyfelekkel és náluk jelentkezik a bizalomvesztésből fakadó veszteség egy része. A Volkswagen kompenzációként egyebek mellett 300 dolláros külön támogatást ígér nekik minden eladott benzines modell után - a középkategóriás Passatok esetén 600 dollárt adnak -, továbbá extrabónuszt fizet minden olyan autó után, amelyet az idei harmadik és negyedik negyedévben értékesítenek.