Zavaros a szlovákiai magyar területek közlekedésének jövője

Az új szlovák kormánykoalíció héten nyilvánosságra hozott programja sem adott pontosabb választ arra, konkrétan mely útszakaszok építését fogja a közlekedésügyi tárca megkezdeni a déli, nagyrészt magyarok lakta régiókban, s hogy ezt miből akarja finanszírozni.
Barabás T. János, 2016. április 15. péntek, 12:54

Egy biztosnak látszik: a magántőke bevonásával, vagyis PPP-projekt keretében elkezdik építeni a pozsonyi körgyűrűt, valamint az R7-es gyorsforgalmi út Pozsony-Egyházgelle közti szakaszát - írta a pozsonyi Új Szó. Azt már senki sem tudja, mi lesz a magyarlakta vidékek számára kulcsfontosságú, Losoncig tervezett R7-es, valamint a Losoncot és Kassát összekötő R2-es gyorsforgalmi úttal. Jelenleg a költségvetésben és az uniós alapokban sincs pénz ezekre az utakra, vagyis a déli úthálózat fejlesztése ugyan bekerült a kormányprogramba, prioritásként viszont csak papíron kezelik.

Végtelen történetre emlékeztet a fővárost Kassával összekötő D1-es autópálya befejezésének folyamata is. A kormányprogram prioritásként határozza meg, hogy a teljes útszakaszt 2020-ig átadják a forgalomnak. Az útépítésre elkülönített költségvetés jelentős részét tehát erre fogják elkölteni, s már most biztosra vehető, hogy a 2020-as határidőt sem sikerül teljesíteni, reálisabb a 2023. Az R2-es és R7-es gyorsforgalmi utak projektjeire a költségvetésben és az uniós alapokban sincs jelenleg elég pénz.

A kormányprogram közlekedéssel kapcsolatos része kiemelt helyen említi az állami InterCity-járatok ismételt bevezetését. Ez volt a koalíciós tárgyalások során az SNS egyik prioritása. Az állam tavaly azután törölte ezeket a Kassa és Pozsony között ingázó járatokat, hogy szüntelenül veszteséget termeltek, hiszen minőségben és árban sem tudtak versenyre kelni a cseh RegioJet magán-vasúttársasággal.

A minisztérium szerint a vasúthálózat bővítésénél is megpróbálnak kiemelten foglalkozni a déli nyomvonalakkal. Például Dunaszerdahely és Pozsony között az egy sínpár már most nem elég. Erre a projektre akár uniós forrásokból is lehetne meríteni, mivel a közlekedésre elkülönített uniós támogatás egy része még nincs lekötve. Így nem kizárt, hogy a déli gyorsforgalmi út akár egy kilométerénél is gyorsabban megépülhet egy újabb sínpár a főváros és Dunaszerdahely között.

HOZZÁSZÓLÁSOK