Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Itthon az egyik legnagyobb karitatív szervezet, az Ökumenikus Segélyszervezet munkatársai is érzékelik a gazdasági válság hatásait. A támogatásra rendelkezésre álló források, és így a pénzbeli támogatások összege is jelentősen visszaesett az elmúlt időszakban. Az elkötelezett vállalati segítőink száma ugyanakkor nem csökkent. A felelős vállalatok pontosan tudják, hogy a krízis a segélyszervezet szegénység elleni küzdelmében is jelentős kihívásokat hozott − mondta lapunknak Gáncs Kristóf, a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet kommunikációs igazgatója.

A gazdasági nehézségek közepette meglepő módon az egyéni adományozók is aktívabbak lettek. Az összefogás kiszélesítése szempontjából komoly segítséget jelentenek az új, "válságbarát", azaz kis összegű adományok gyűjtésére alkalmas eszközök. Ilyen például a 1353-as adományvonal, ahol egyetlen hívás díja csak 250 forint. Ez az összeg a legtöbb család számára felvállalható, ha tudják, jó helyre kerül − hangsúlyozta a szakember, aki szerint az elmúlt években a magyarok számtalanszor bebizonyították, hogy képesek a bajban összefogni, akár egy természeti katasztrófáról, akár a mindennapokban jelen lévő szegénységről van szó.

Az 1991-ben alapított Ökumenikus Segélyszervezet évente átlagosan 1,5-2 milliárd forintból gazdálkodik. A befolyó összeg jelentős részét − a vállalatok által felajánlott támogatás értékének több mint két és félszeresét − egy elkötelezett magánadományozói közösség adja. A főállású munkatársak száma folyamatosan nő, jelenleg több mint 160. Tavaly több mint 250 egyéni és mintegy 180 vállalati önkéntes segítette a munkát.

A szervezet különösen gyorsan reagál az aktuális társadalmi, gazdasági és természeti kihívásokra: segítőik szinte órák alatt megjelennek, legyen szó hazai ár- és belvíz sújtotta településekről vagy nemzetközi krízisről.

A szervezet a rugalmasságát annak ellenére meg tudta őrizni, hogy mérete igencsak megnőtt. Ennek ellenére képesek változni, változtatni, és egy-egy területre időről időre merőben új megközelítéssel tekinteni, lépni, és változtatni. Így arra is volt már példa, hogy miután az általuk bevezetett modellprogram kiemelkedően jól és hatékonyan működött, a módszert az állami ellátórendszer is átvette. Ez a fajta szemléletformálás is fontos feladat, amiben sokan segít a nemzetközi hálózat, hiszen külföldi kapcsolataik révén a már kipróbált és bevált jó gyakorlatokat át tudjuk ültetni a magyarországi viszonyokra − magyarázza Gáncs Kristóf.

Sokat segít az is, hogy a segélyszervezet vezető munkatársai már több mint két évtizedes tapasztalattal rendelkeznek, így krízishelyzetben a lehető legrövidebb időn belül összeül egy tervező stáb, aminek ugyanúgy részei a stratégiai döntéshozók, mint az érintett területet legjobban ismerő szakemberek. Persze minden krízis más és más, nem lehet rutinból reagálni. A kommunikáció terén szintén nagyon fontos a gyorsaság, hiszen az embereknek tudniuk kell arról, hogy megkezdődött az adománygyűjtés. A segélyszervezet csapata már a sokrétű feladatok miatt is rendkívül sokszínű: szociális munkásokra éppúgy szükség van, mint felkészült pályázatírókra, tapasztalt projektmenedzserekre, mérnökökre, gépjárművezetőkre vagy épp kommunikációs munkatársakra.

Mindazonáltal bőven akad tennivaló a magyar adományozási kultúra, az önkéntesség fejlesztése terén. Az angolszász vagy a skandináv országokban az önkéntes szerepvállalás a mindennapok része, Magyarországon azonban sokan még mindig rendkívüli tettnek tartják az adományozást, a bajba jutottak megsegítését. A változáshoz nem egy-két év és nem is egy-két évtized kell, így egyelőre nem reális magunkat a fejlett északi vagy nyugati társadalmakhoz mérni, de az irány mindenképpen adott.

Kép: Kapott_NEM_jelenik_meg_FE-n