Ha nem is a 2011-es tempóban, de tovább gyarapodott tavaly a világ aukciós műkereskedelme − derül ki a világ vezető szakmai adatbázisa, a francia Artprice és a kínai műtárgypiacra szakosodott Artron múlt héten közzétett jelentéséből. A művészeti árverések összértékesítése 2012-ben több mint 6 százalékkal, 12,269 milliárd dollárra (9,42 milliárd euró) növekedett, ami újabb rekordot jelent. 2011-ben ugyan 21 százalékos bővülést produkált ez a piac − és akkor lépte át először a tízmilliárd dollárt −, de akkor volt honnan feltörni a válság évei után. (Az összforgalomba az Artprice nem számítja bele a bútor-, illetve régiségárverések eredményét.)
A legkapósabb tavaly Andy Warhol volt: összesen 329 millió dollár értékben adtak el munkáiból − az amerikai pop-art művész utoljára 2007-ben állt a lista élén, 2011-ben a 3. helyet szerezte meg. A 2011-es bajnok, a kínai Csang Ta-csien (Zhang Daqian) tavaly a második lett, utána következik az első európai, Pablo Picasso. A legdrágább élő művész, a német Gerhard Richter, az ötödik helyre került (Absztrakt kép című alkotása tavaly októberben 30,4 millió dollárért kelt el).
Országonként nézve továbbra is a 2010-ben élre törő Kína vezet, 5,068 milliárd dolláros, azaz a globális piac 41,3 százalékát jelentő összforgalommal; a második és a harmadik legnagyobb piac, az USA és Nagy-Britannia együtt se mondhat magáénak ekkora hányadot (27, illetve 18 százalékos részesedéssel). Külön kiemelte viszont az elemzés, hogy a nyugati aukciósházak együttvéve 5,5 százalékkal növelték forgalmukat és itt született az új világrekord is, amikor Edvard Munch Sikolyát 120,8 millió dollárért adta el tavaly májusban a Sotheby's (Napi Gazdaság, 2012. május 4.). Kína viszont öt éve a legrosszabb teljesítményt nyújtotta az eladatlan tételek terén: a felkínált művek 53,9 százaléka maradt vissza, szemben a nyugati házak 37 százalékos arányával.
A kínai adatok általában azt mutatják, hogy véget ért a 2008-ban beindult robbanásszerű ottani növekedés − hangsúlyozták az Artron szakértői. Ebben közrejátszottak a homályos, sokszor ki nem fizetett ügyletként záruló tranzakciók, illetve a hamisítási botrányok is − a kínai gyűjtők óvatosabbak lettek. Tavaly már csak hat művet adtak el Kínában tízmillió dollárnál drágábban, szemben a 2011-es 22-vel. A kínai műtárgypiacon még mindig hiányzik a kellő jogi szabályozás, az illegális kereskedéssel szemben nehéz korlátozó vagy büntető szankciókat hozni − emeli ki a jelentés −, de az aukciós eladások hitelessége is nagyon alacsony, ami szintén elriasztja az esetleges új vevőket.
Helyezés | Művész | Aukciós összértékesítés* |
1. | Andy Warhol (1928−1987) | 329 963 430 |
2. | Zhang Daqian (1890−1983) | 287 223 639 |
3. | Pablo Picasso (1881−1973) | 286 145 305 |
4. | Qi Bashi (1864-1957) | 270 195 309 |
5. | Gerhard Richter (1932) | 262 806 424 |
6. | Xu Beihong (1895-1953) | 175 786 482 |
7. | Li Keran (1907−1989) | 166 791 556 |
8. | Mark Rothko (1903−1970) | 166 783 649 |
9. | Francis Bacon (1909−1992) | 153 089 002 |
10. | Fu Baoshi (1904−1965) | 152 071 133 |
11. | Jean-Michel Basquiat (1960−1988) | 141 276 790 |
12. | Joan Miró (1893−1983) | 134 875 177 |
13. | Alexander Calder (1898−1976) | 128 551 918 |
14. | Edvard Munch (1863−1944) | 120 850 295 |
15. | Claude Monet (1840−1926) | 120 624 873 |
Forrás: *jutalékkal együtt Forrás: artprice.com |