- Honnan indult a Lizzy Card Papír Kft. története?

- A sztori 1982-ben kezdődött, amikor Bozsán Péter profi fényképész az akkori kulturális minisztertől engedélyt kért és kapott városokról készített saját fényképfelvételei megjelenítésére képeslap formájában - akkoriban ugyanis a kiadói tevékenység állami monopólium volt. Ezzel Bozsán Péter és társa, Árkai Ákos az elsők között vághattak bele ilyen tevékenységbe Magyarországon. A Lizzy név szintén Bozsán ötlete volt, aki feleségéről, a szintén művész Erzsébetről nevezte el a céget. A siker gyorsan jött, hamar elérték az egymillió eladott képeslapot.

Több tulajdonosi változás után 1998-ban kezdte meg működését a 100 százalékban magyar tulajdonban lévő Lizzy Card Papír Kft. A cég számára fontos mérföldkő volt a külföldi tulajdonú nagy kereskedelmi láncoknak való beszállítás: ez 1997-ben a Corával kezdődött. Ahogy egyre több nagy külföldi hipermarket nyílt a magyar piacon, úgy nőttünk mi is. Az utóbbi években pedig előretörtek a hard diszkontok, így számunkra fontos, hogy tavaly az Aldival és a Lidllel is elkezdtük az együttműködést.

- Mennyire fontos a kis boltokkal jó kapcsolatot tartani?

- A magyarországi iskolaszer-kereskedelem történelmi okok miatt speciális: amíg nálunk a kisebb településeken a szatócsboltokban is kaphatóak ezek a termékek, a nagyobb városokban pedig az irodaszerekkel közösen, addig Nyugat-Európában inkább a játékboltokban. Emiatt különösen fontos, hogy a kisboltokkal való szoros kapcsolat megmaradjon.

Mindent maguk terveznek meg

A Lizzy Card 95 százalékban a saját maga által kitalált, fejlesztett és gyártott/gyárttatott termékeket forgalmazza. Így például amikor egy iskolatáskát a Távol-Keleten készíttetnek el, azt az első alkatrésztől az utolsóig ők tervezik meg. A cég kifejlesztette és a piaccal széles körben elfogadtatta saját márkáit is; ilyen például a Geo, a Cornell és a Lollipop. Magyarországon a fő beszállítója a Pauker Nyomda.

- Mennyire jellemző a szezonalitás az iskolaszer piacra?

- Az iskolaszerpiac fő jellemzője, hogy évente egyszer van nagyüzem. Az őszi iskolakezdés időszaka a legtöbb gyerek számára a második karácsony. Cégünk ilyenkor éri el az éves árbevétele 60-65 százalékát - majd decemberben van egy második, kisebb hullám. Ennek megfelelően mi ezekben a napokban már a jövő őszi újdonságokat tervezzük.

- A kft. tavalyi 1,25 milliárd forint árbevételéből 64 millió származott exportból. Hogyan tovább?

- Komoly perspektívát látunk az exportban, de be kellett látnunk, hogy a külpiaci érvényesüléshez nagyon sok mindenen változtatnunk kell. Korábban mindent, amit gyártunk el szerettünk volna adni külföldön is. Kiderült azonban, hogy ez az ötlet nem működőképes, mert például a magyar vonalazású iskolai füzetet nem lehet eladni máshol, mivel gyakorlatilag minden országban máshogy vonalaznak. Vagy amíg nálunk az általános iskola első két osztályában nem lehet tollal írni, csak ceruzával, addig a német kisgyerekek töltőtollal kezdik az írástanulást - márpedig ahhoz másféle papírra van szükség. Ugyancsak másik példa: Magyarországon az állam a tartós tankönyveket próbálja biztosítani, ugyanakkor az angoloknál a füzeteket adja az állam, így ott nem lehetünk sikeresek a füzetpiacon.

Az exportot segíti, hogy itthon a Müllernek is beszállítói vagyunk, rajtuk keresztül el tudjuk érni a horvát és a szerb piacot. Jelenleg is tárgyalunk a céggel, hogy a német piacon is a beszállítói lehessünk - ez nagyon nagy dobás lenne a számunkra. Az álmom az, hogy cégünk az árbevételének legalább 30 százalékát exportból érje el. Ehhez már van is ötletünk, a folyamatot várhatóan 2018-ban indítjuk el.

- Mennyire széles ma a cég termékpalettája?

- Az üzlet az évek során fokozatosan nőtte ki magát, mivel a kereskedők visszajelzései és igényei nyomán a képeslapos profil mellé egyre több termék került be - ezek két fő iránya a textiltermékek (pl. iskolatáska, tolltartó, tornazsák) és a papírtermékek (füzet, mappa, iskolai kiegészítők). Előbbiek bővítésével egy időben elindultunk kifelé az írószerek piacáról, mivel ott ma már - minden árkategóriában - a márkás termékek dominálnak, mi pedig - "papírosokként" - inkább másra koncentrálunk.

Az utóbbi 6-8 évben komoly területté nőtte ki magát nálunk a naptárpiac: egyaránt népszerű a képes falinaptár, a határidőnapló és a praktikus naptárak sok válfaja - nem várt nagy sikert aratott például a hűtőmágneses naptárcsaládunk. Ezen is felbuzdulva próbálunk tehetséges fiatal magyar fotósokat megkeresni és a képeikből falinaptárakat kiadni.

- Önök számára a magyar tulajdoni háttér előny vagy hátrány?

- Mindkettő. Előny, mivel a kisebb szervezettel a piaci igényekre, új trendekre a külföldi tulajdonú cégeknél gyorsabban tudunk reagálni. Hátrány viszont a kisebb tőkeerő miatt. Ezzel együtt azonban nem aggódom új, tőkeerős külföldi - akár régiós - szereplő esetleges piacra lépése miatt. A papír-írószer szakma fontos jellemzője ugyanis az, hogy a papírt - a betontól alig elmaradó magas fajsúlya miatt - nem lehet gazdaságosan nagy távolságra, 500-600 kilométeren túl szállítani. Egy teljes vertikumot egy másik országban létrehozni pedig az ágazat alacsony haszonkulcsai miatt nem éri meg.

- Hol lesznek öt év múlva?

- A terveink szerint 2020 környékén meghaladjuk a kétmilliárd forintos éves árbevételt, az exportarány pedig eléri a harminc százalékot, míg az adózott eredményünk a 2015-ös 23 millió után öt év múlva meghaladja a százmillió forintot.

- Az értékesítésben komoly előnyt jelent, ha népszerű figurák virítanak az iskolaszereken. Márpedig a Lizzy Card különösen sikeres ezen a területen. Mi a titok?

- Olyan licenszeket próbálunk szerezni, amelyek több évig használhatóak. Társaságunk tevékenységi körében a Walt Disney első licenszjogosultjai között volt Magyarországon a Lizzy Card, de más nagyvállalatokkal - National Geographic, Dreamworks, Warner Brothers, Universal, Sony Pictures, Nickelodeon - is szorosan együttműködünk tervező és termékfejlesztő gyártóként. E cégek versenyeztetés után, általában egy-két évre kötnek velünk szerződést. Arra is akad példa, hogy csomagra, azaz több termékre szerződünk. Büszkeséggel tölt el minket, hogy az Egyesült Államokból kerestek már meg minket együttműködés céljából.

A Lizzy Card Papír Kft. 2012-ben költözött be új ingatlanába, Fóton az LC Parkba, mely egy 3,5 hektáros ipari területen hozzávetőleg 15 ezer négyzetméter beépített építményből - főleg raktárhelyiségekből, gyártó csarnokokból és irodákból - áll. A cég az ingatlant részben saját célra hasznosítja, részben bérbe adja.

- Mi a helyzet a nem licenszes termékeknél?

- A cél- és korcsoportoknak megfelelően találunk ki mintákat. Tapasztalataink szerint az iskolát kezdő elsősök anyukái költik a legtöbbet iskolaszerre, ők a leglelkesebbek. A következő évfolyamokban a költés fokozatosan csökken, a felső tagozatosok például iskolatáska helyett már hátizsákot kérnek.

Itthon - és a reményeink szerint külföldön is - egyre fontosabb lesz számunkra a felnőtteket megcélzó, általános stationary szegmens, amelyben időálló termékek (mappa, notesz, dosszié, jegyzetkönyv) vannak. Erre példa a sikeres Dolce Blocco határidőnapló-sorozatunk. Ezek ugyanis egyrészt egész évben fogyó termékek, másrészt rendszeresen visszatérő vásárlókat hozhatnak. A hitelező bankoknak rendszeresen el kellett magyaráznunk, hogy a szezonalitásból adódóan az első féléves mérlegünk mindig mínuszos. A vágyam az, hogy az export és a felnőtt célcsoportnak szánt termékek révén ez a helyzet megváltozzon.

- Hogyan kerültek kapcsolatba a CIB Bankkal?

- Ha megtaláljuk a hangot a bankunkkal, akkor hűségesek vagyunk. Korábban akkor váltottunk, ha egy markánsan jobb ajánlatot kaptunk. A CIB Bankhoz 2015 tavaszán mentünk, tudatos pénzintézet-keresés nyomán. Célunk, hogy a következő években tudatosan csökkentsük az eladósodottságunkat. A CIB Bank ezt a törekvésünket akceptálta is, segítségével pedig többféle korábbi hitelünket le tudtuk cserélni.

Ennek - valamint az alacsony kamatkörnyezetnek - köszönhetően a kamatterheink már most is soha nem látott alacsony szinten vannak. Mindez sokat segít számunkra a tervezésben. Fontos szempont az is, hogy ha érkezik egy komolyabb exportlehetőség, akkor tud-e minket ebben is támogatni a finanszírozó partnerünk.

- Mi lesz jövőre az új sikerminta?

- Évek óta népszerű a bagoly, amelyet sokan temetnek - én azonban a nemzetközi szakmai kiállításokon azt látom, hogy bár az új trend a róka, a bagoly népszerű marad, legfeljebb együtt szerepelnek majd.
A dekorációban pedig fokozatosan megjelenik a rózsaszínű flamingó, amely sokak szerint 2017 egyik sikertermotívuma lehet. Emellett azonban várhatóan "nagyon él" a vintage és a retro stílus is a következő esztendőkben.

A cikk a CIB Bank támogatásával készült.