Nem kell "ész nélkül" bővülni - vallja a sikeres magyar autókereskedő

Inkább kisebbeket léptünk, de mindig a kereteinken belül - vallja Magocsa János, a Magisz Kft. és a Magocsa Kft. tulajdonos-ügyvezetője. A főleg BMW és Opel márkával foglakozó cégcsoportnál az újautó-értékesítésből és a szervizből származó bevétel nagyjából megegyezik. A CIB Csoporttal való együttműködésnek köszönhetően mindig lépést tudtak tartani a piaccal és nincs olyan terület, ahol ne lennének meg a kapcsolódási pontjaik.
Domokos László, 2017. május 16. kedd, 08:00

- Hogyan jutottak el idáig?

- Az alapvetően Opel-értékesítéssel foglalkozó Magocsa Kft. 1993-ban alakult Mátészalkán, majd Debrecenben 1999-ben elindult - többek közt a BMW-importőri elvárások miatt - a Magisz Kft. is, később Nyíregyházán is létrehoztunk egy kisebb telephelyet, 2008-ban pedig megépült a jelenlegi szalon és szerviz is, amely ma már Mag3 néven fut. A végig családi kézben lévő két cég a mai napig is segíti egymást.

- A 2008-as szalon- és szerviznyitás időzítése utólag jó döntés volt?

- Nem, de valahogy túljutottunk a válság időszakán. A következő években az Opel-eladások alakulása viszonylag stabil volt, míg a BMW-k értékesítése folyamatosan emelkedett. Onnan tudtuk, hogy közeledik a válság vége, hogy egyre nagyobb volumenben tudtunk új autót eladni.

- Hogyan kötöttek ki ezeknél a márkáknál?

- Még 1993 előtt a nyíregyházi Nyírautó Kft. ügyvezetője voltam, a cég Svájcból hozott be használt autókat, valamint egy volt Afit-telepet is megvásárolt. Majd amikor eljöttem onnét, bejelentkeztem az Opelnél, hogy kereskedést nyitnék Mátészalkán és meg is nyertem a pályázatot. A BMW pedig úgy "került képbe", hogy amikor 1997-1998-ban felmerült, hogy nyitnánk valamilyen márkakereskedést Debrecenben, az importőrök közül csak ők voltak nyitottak az ötletre.

- A 2015-ös mérlegadatok alapján a Magocsa Kft. 1,8 milliárd forintos árbevételt ért el, míg a Magisz Kft. hatmilliárdot, az utóbbiban magas, csaknem 25 százalék az export aránya.

- A német gyár által üzemeltetett sérült autókat vásárolunk a BMW-től, ezeket a három karosszéria-műhelyünkben gyári technológiával és alkatrészekkel felújítjuk, majd gyári garanciával értékesítjük akár Németországba is. Került már hozzánk olyan autó, amely 70 kilométer megtétele után tört össze. Mivel Németországban magasabb a javítás költsége, egyszerűbb elektronikus liciten túladni a sérült járműveken. Amíg ott 200 euróba kerül a javítás egy munkaórája, addig nálunk bruttó 14 ezer forintba (47 euró).

- Milyen volt a múlt évük?

- 2016-ban 242 darab új és csaknem száz darab a BMW által minősített használt járművet, úgynevezett Premium Selection BMW-t, valamint 374 darab új Opelt adtunk el - ezek körülbelül kétharmada finanszírozott jármű. A Magisz árbevétele meghaladta a 7 milliárd forintot és 270 millió forint volt a nyereség. Tavaly a legjobb BMW 7-es értékesítőnek választottak meg minket - ez nem azt jelenti, hogy mi adtuk el a legtöbbet a közel negyvenmilliós autókból, hanem ez a különböző szempontok alapján egy összesített eredmény. Egyébként a mintegy negyven darabbal a második helyen voltunk az országban.

- Vesznek még magánszemélyek - a lakásvásárlókhoz hasonlóan - készpénzért autót?

- Természetesen. Továbbra is van rá példa, hogy az ügyfél előveszi a reklámszatyorból a pénzt és annyit mondd: számoljátok meg a harmincmilliót. De egyre többen vesznek igénybe nyílt végű pénzügyi lízinget is, amivel cég esetén visszaigényelhető az áfa. A CIB Lízinggel szoros kapcsolatban állunk, ők a legfontosabb finanszírozói partnerünk, mert tapasztalataim szerint konstrukcióik a legjobbak között vannak a piacon.

- Hogyan kerültek kapcsolatban a CIB Csoporttal?

- Indulásunkkor a CIB volt az egyetlen bank, amely új vállalkozásként finanszírozott minket. A lízing üzletággal pedig 2001-ben indult el a közös munka. A viszonyt egy házassághoz tudnám hasonlítani leginkább, ahol voltak jó és kevésbé jó időszakok, de mindig kitartottunk egymás mellett. Sokat számított, hogy a válság mélypontján is bíztak bennünk, nem mondták fel a hiteleinket, hanem - akkor is és azóta is - közösen próbáltunk meg megoldást találni. Így tudtuk tartani a lépést a piaccal és folyamatosan fejlődni. Sokat jelentett, hogy mindig megvolt a megfelelő fedezetünk - családi vállalkozásként és óvatos duhajként azt valljuk, hogy csak annyi hitelt veszünk fel, amennyi feltétlenül szükséges.

Az évek során mindig kiváló CIB-es kapcsolattartóink voltak. Egyre több szálon kapcsolódunk a CIB-hez, legyen szó készletfinanszírozásról, vagy egy kedvező konstrukció kialakításáról az ügyfeleink számára.

- Milyen a bevételek aránya?

- A bevételeinken belül az újautó-eladás dominál, darabban és értékben egyaránt. Az újautó-értékesítés mellett a szervizből származó bevétel is egy jelentős és nagyon fontos tényező.

- Melyik tevékenységen lehet többek keresni?

- Igazából manapság egyiken sem lehet túl sokat. A piacon kialakult verseny helyzet nem teszi lehetővé azt, hogy annyit keressünk az üzlet során, ami elvárható lenne a megfelelő fizetések és fejlesztések érdekében. Ez egy nagyon komoly probléma az autó értékesítéssel foglalkozók között, amin valahogy változtatni kellene.

- A mindennapokban érezhető már a dübörgő magyar gazdaság hatása?

- Igen, elsősorban az újautó-szegmensben. A korábbi évekhez képest komoly piaci változás, hogy ma már nem olyan népszerű a külföldi cégek nevére történő vásárlás - ebben a hazai szabályozás és a pénzügyi kondíciók változása is közrejátszott.

- Mindkét cég családi kézben van. Hogyan oszlanak meg a feladatok?

- A feleségemnél van a kasszakulcs, ő tartja napi szinten kézben a pénzügyeket. Mindkét lányom jelenleg gyesen van, de 2-3 év múlva visszavárjuk őket, mivel korábban is a cégnél dolgoztak. A kisebbik lányom technikai érdeklődésű, a nagyobbik pedig inkább a pénzügy és a marketing felé nyitott. Jelenleg a kisebbik lányom férje segítségével vezetjük a cégeinket.

- Hol lesznek a cégek öt év múlva?

- A cégcsoport akkor is három telephellyel működik majd sikeresen, én pedig a feleségemmel addigra már nyugdíjasok leszünk. Mi valószínűleg a mátészalkai telephelyet vezetjük, a két lányom és családjuk pedig addigra teljesen átveszik a másik két nagyobb telephelyet.

Szerelem és fejlesztések
Veterán autókat újítunk fel, gyakorlatilag gyári minőségben. Imádom az öreg autókat, majd sikerült ehhez csarnokot építeni és ügyfeleket is szerezni, így ezt is felvettük a profilunkba - mondta Magocsa János. Egy-egy ilyen autó felújítása mintegy tízmillió forintba kerül - már túl vagyunk a huszadikon. Nem minden autót adunk el, ezért a saját gyűjteményem is bővül.

- Milyen az érdeklődés a hibrid és a teljesen elektromos autók iránt?

- Három éve pályázati pénzből átalakítottunk elektromos hajtásúvá egy Opel Astrát, amely azóta is üzemképes. Így nem meglepő, hogy amint a BMW kínálatában is megjelent az alternatív hajtás, ezeket az elsők között mi is felvettük a repertoárba. A korai megjelenés és az állami támogatás eredményeként jó néhány ilyen autót adtunk el.

- Ahogy fokozatosan az internetre megy a kereskedelem, Ön szerint néhány év múlva lesznek még "valódi" autószalonok?

- Ezt én is szeretném tudni - ezzel együtt a következő öt évben nem számítok nagy változásra. Az autó ugyanis egy különleges árucikk, az autóvásárlás pedig jórészt érzelmi döntés, a nekünk magyaroknak pedig amúgy is különleges a viszonyuk az autóinkkal. Ezzel együtt már most is előfordul olyan, hogy nem kerülünk közvetlenül kapcsolatba a vevővel egészen addig, amíg át nem veszi az autót vagy motorkerékpárt.

- A gyorsan emelkedő reálbérek és az erősödő munkaerőhiány közepette a dolgozók megtartása mekkora problémát okoz?

- Jelenleg a Magisz Kft.-nél mintegy kilencvenen, a Magocsa Kft.-nél pedig negyvenen dolgoznak. Az értékesítésnél jól működik a teljesítmény alapú bérezés - így amikor egy tárgyalásnál nő vagy csökken az autó ára, a jutalék is változik. A válság időszakában nem küldtünk el senkit, csak önként távoztak néhányan.
Egy jó szerelő vagy más szakmunkás megtartása azonban egyre nagyobb kihívás. Ezzel a régión belül nincs komoly probléma, mivel egy BMW-szakszervizben dolgozni rangot jelent, más azonban a helyzet Budapesttel - míg a legnagyobb kihívást a német körülmények jelentik. Így vesztettük el például az egyik legjobb debreceni szerelőnket.

HOZZÁSZÓLÁSOK