Róth Lajos

A konzervatív várakozásokra rácáfolva jelentősen bővült az idén az OTP SZÉP kártyák száma. Százezerrel több kártyabirtokos használja a már 95 milliárd forint értékben feltöltött kártyákat. Jövőre hasonló dinamikájú bővülésben bízik a kibocsátó, és a cafetéria kártyában is látnak lehetőségeket, például az év végi plusz juttatások kiosztásakor - mondta Róth Lajos, az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. vezérigazgatója.

Kérdés: Hogyan teljesített az OTP SZÉP kártya az idén időarányosan, s mi várható egész évre?
Róth Lajos: Várakozáson felül teljesített a kártya.. Több mint százezerrel nőtt a kártyabirtokosok száma, ezzel már 680 ezer SZÉP kártya van a piacon. Összesen 95 milliárd forint értékű a munkáltatók által feltöltött összeg, ebből 42 milliárd forint érkezett az idén. A teljes rendelkezésre álló forrásból a magánszemélyek 74 milliárd forintot használtak fel. A tavalyi bummot természetesen nem lehetett megismételni, de a célt, hogy az OTP megőrizze 75 százalékos piaci részesedését, teljesítettük.

K: Az elköltött 74 milliárd forint hogyan oszlott el az egyes alszámlák között?

V: A legnépszerűbb alszámla a vendéglátás. Erre a célra eddig összesen 48 milliárd forintot használtak fel a kártyabirtokosok. Ezt követi a szálláshely alszámla, több mint 16 milliárd forintnyi felhasználással. Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy mindhárom alszámláról lehet szállásdíjat fizetni, vagyis az eltolódás messze nem ennyire jelentős. A vendéglátás alszámla költéseinek nagyjából harmadát szálláshelyi szolgáltatásokra fordították az emberek, ami összesen több mint 30 milliárd forintos költést jelentett.


K: A szálláshely-szolgáltatók nem mindig tűntek lelkesnek a SZÉP kártya iránt, többször hangoztatták, hogy az üdülési csekkekből a mostaninál több bevételük volt.
V: Pozitív visszajelzéseket kaptunk. A nyári költéseknek felét tették ki a szálláshely alszámláról felhasznált juttatások. szállásdíj, . Főleg a hosszú hétvégéken utaznak szívesen az emberek, amely jelentős felfutást jelent a kártyahasználatban. Csupán az augusztus 20-i hétvégén 1,2 milliárd forintot költöttek a kártyabirtokosok a hazai szálláshelyeken.


K: A tavalyi év végén nagy kérdés volt, visszaveti-e a SZÉP kártyák népszerűségét az Erzsébet-utalvány. Amellett, hogy komplett családdá alakult, a kedvezményesen adható utalvány értéke is emelkedett. Beigazolódtak az aggodalmak?
V: A kártyafelhasználási szokások alapján egyértelműen látható, hogy a kártyabirtokosok megszokták, megszerették és a mindennapok, - sőt nyaralásaik során is - szívesen használják az OTP SZÉP kártyájukat. Így azok a munkavállalók, akik már kaptak ilyen juttatást, ragaszkodnak hozzá. Az elektronikus utalványok ugyanis nagyon kényelmesek és könnyen használhatók. Ráadásul a kártyához jelentős kedvezmények is kapcsolódnak, amelyeket az elfogadóhelyeken lehet felhasználni.


K: Milyen terveik vannak 2014-re? Meddig folytatódhat a növekedés, illetve mikorra telítődhet a piac?
V: Az idei év során folyamatosan emelkedett a kártyabirtokosok, a a szerződött munkáltatók és az elfogadóhelyek száma is. A százezer munkavállaló mellett kétezer munkaadóó és 3500 elfogadóhely csatlakozott. Az ideihez hasonló terveink vannak 2014-re is, elsősorban azért, mert úgy látjuk, a kkv szektor, ezen belül a kis és közepes vállalkozások még nem fedezték fel igazán ezt a juttatási formát. Emellett célunk, hogy kényelmes és hasznos szolgáltatást tudjunk nyújtani a jövőben is.

K: Az OTP Pénztárszolgáltató a SZÉP kártya mellett Cafetéria kártyát is kibocsát. Ennek sorsa a SZÉP kártya indulásakor kérdéses volt, nem lehetett tudni, megmarad-e, lesz-e rá igény. Végül maradt, de mit lehet itt ajánlani?
V: Az OTP Cafetéria kártyának egyik kedvelt alszámlája például azaz OTP egészségpénztári kártya, mely már önmagában pluszt jelent. Főleg a nagy cégek ragaszkodnak az elektronikus utalványokhoz, mivel a juttatások kifizetése így sokkal kényelmesebb, gyorsabb. Könnyebben adható így például az év végi plusz juttatás is, ami nem mellesleg, utalvány formájában adva magasabb nettó összeget is jelent a munkavállalók számára, mintha pénzben kapnák azt meg. Az adminisztráció pedig minimális a papír utalványokhoz képest, ezért a cégek továbbra is igénylik ezt a szolgáltatást. A Cafetéria kártyában van lehetőség, foglalkozunk a fejlesztésével, bár az is igaz, hogy a kereslet még jelentősebb volna, ha a mostaninál nagyobb adókedvezmény kapcsolódna hozzá.