Óriási csetepaté alakult ki a brit birodalom két alapító nemzetéhez tartozó vásárlók között azon, hogy a Tesco milyen zászlóval jelezze az áruházaiban kapható eper eredetét - írta a BBC. A vállalat először skót zászlót helyezett el az epresdobozokon, amit az angol fogyasztók tiltakozására kicserélt az brit lobogóra.

Erre válaszul szabályosan felizzottak a twitterüzeneteket közvetítő hálózatok, ugyanis a skót vásárlók elfogadhatatlannak tartják a változtatást. Azzal érvelnek, hogy minden termék esetén egyértelművé kell tenni, hogy honnan származik, márpedig a skót eper az skót, nem angol vagy brit. A Tesco azzal védekezik, hogy a dobozokon felirat tudósít arról, hogy a tartalmuk "hová valósi".

Romlott, de nem annyira

Eközben a vállalat tovább veszít részesedéséből hazai piacán, de nem olyan tempóban, mint korábban - derült ki a Kantar Worldpanel piackutató cég összehasonlításából, amelyet MarketWatch idézett. A két német diszkontlánc, az Aldi és a Lidl tovább menetel. Együttesen 10,7 százalékra növelték piaci részesedésüket a szigetországban az augusztus 14-ét megelőző 12 hétben az egy évvel korábbi 9,7 százalékról.

Eközben a Tesco részesedése ugyanebben az időszakban 28,1 százalék volt, ami éppen hogy csak elmarad 2015 hasonló időszakának 28,3 százalékos súlyától. Az Aldi és Lidl növelte árbevételét, míg a Tescoé 0,4 százalékkal, 7,03 milliárd fontra zsugorodott.

Kivonulhat a Tesco Magyarországról

A Tesco londoni anyavállalatának egyik illetékese megerősítette: eladósorba kerülhet a magyar hipermarketlánc - írta a Magyar Idők. A lap értesülései szerint a tulajdonosok a négy országban működő kelet-közép-európai régiós vonalat, vagyis a Tesco Europát egészben kívánják értékesíteni. Az eladási szándékot erősítheti a Brexit is, valamint egy év elején kiszivárgott, újabb leépítésekről szóló belső dokumentum.

A Kantar elemzői mindezek alapján arra számítanak, hogy az áruházlánc forgalma még idén növekedésnek indulhat. A vállalat nemrégiben bemutatott új termékei jó hatással voltak értékesítésére. A "farm brand" márkajelzés alatt értékesített áruk a vásárlók negyedének kosarába bekerültek. A Kantar pozitív híreire 3,3 százalékkal emelkedett a Tesco-részvények ára a londoni tőzsdén.

Nehéz helyzet

Úgy tűnik, azonban, hogy a kiskereskedő külföldi vállalkozásaival nem csak Európában, ezen belül Magyarországon vannak gondok. A malajziai Tesco Stores Sbn Bhd, amely a Tesco Holdings BV és a helyi Sime Darby Allied Produchts Bhd 70-30 százalékos tulajdonában van, létszámleépítést jelentette be. Összesen 600 ember küldenek el a vállalat átszervezésének részeként.

A Tesco Stores korábban jelezte - hogy hasonlóan a magyarországi vezetési átalakításokhoz - 130 alkalmazottal csökkenti központja létszámát. A theedgemarkets.com értesüléséből az nem derült ki, hogy a 600 fős leépítés megfejeli vagy magában foglalja-e az előbbit.

Rendületlenül

A maláj Tesco tízezer embert foglalkoztat, akik közül 500-an dolgoznak a cég központjában. A vállalat nem muzsikált valami fényesen az elmúlt időszakban. A 2015. február 28-án végződött üzleti évében 289,02 millió ringgit (71,7 millió dollár) veszteséget könyvet el 4,52 milliárdos árbevétel mellett. A társaság 2016-ot is veszteséggel zárta. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy feladná a Tesco: a maláj piacon működő 55 hipermarketje mellé a napokban nyitja meg az 56.-at.

(Képünkön a maláj Mah Meri törzs tagja látható tradicionális maszkban - a szerk.)