Hazánkban korábban alig alkalmazott megoldással építette meg a Mercedes-Benz kecskeméti gyárának áramellátását biztosító alállomást az EDF DÉMÁSZ. A 2010 második felében üzembe helyezett egység rekordgyorsasággal, a tervezés megkezdése és a kivitelezés befejezése közötti szokásos két év feletti időtartammal szemben egy év alatt épült fel − mondta lapunknak Braun József, az EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. csatlakozási irodavezetője.

Az autógyár számára 25 megawatt villamosenergia-vételezésre van igény, így ezt kielégítendő két évvel ezelőtt indult el az EDF DÉMÁSZ kecskeméti alállomás-építési projektje. A társaság szolgáltatási területén ez volt az első olyan egység, ahol az úgynevezett SF6 (azaz kén-hexafluorid) gázszigetelést alkalmazták a kapcsolóberendezésekben, ami a szokásosnál jóval kompaktabb rendszer kiépítését tette lehetővé. Az alállomás helyigénye a hagyományos légszigeteléssel építetteknél legalább ötször alacsonyabb, de újdonságot jelentett a teljesen szabad téri elhelyezés is. Braun szerint a technológia ugyan másfélszer is többe kerülhet a hagyományos megoldásoknál, karbantartás-mentessége következtében azonban az üzemeltetési költségek jelentősen alacsonyabbak, néhány évtized távlatában így megtérül a többletbefektetés, azaz hosszú távon már versenyképes a technológia. A kén-hexafluorid-szigetelésű berendezéseket, illetve az ebből adódó méretbeli előnyöket olyan területeken is jól ki lehet használni, ahol a helyi adottságok − például városi környezet − nem teszik lehetővé más, nagyobb egységeket igénylő technológia alkalmazását. Az EDF DÉMÁSZ a Mercedes-gyár alállomásánál használt először 120 kilovoltos földkábelt a leágazáshoz − ezt egyébként a technológia is megkövetelte.

A táplálást a Városföld−Lajosmizse vezetékről két irányból biztosítják, az SF6 gázzal szigetelt 120 kilovoltos gyűjtősínen és a kap­csolóberendezéseken keresztül kap táplálást a két 120/20 kilovoltos transzformátor. A 20 kilovoltos kábelek kábelpincén keresztül táplálják a 20 kilovoltos beltéri berendezéseket.

A beruházás összköltsége 800 millió forint volt, amit a vonatkozó jogszabály − a csatlakozási díjról szóló rendelet − alapján a megrendelő és a szolgáltató 70, illetve 30 százalékos arányban finanszírozott. Az alállomás két részre oszlik, egy EDF DÉMÁSZ-, illetve egy Mercedes-tulajdonú egységre, a beépített két, egyenként 31,5 MVA teljesítményű Siemens transzformátor pedig − amelyek beszerzését és telepítését a beruházási összeg nem tartalmazta − az autógyártó tulajdona.

A transzformátorok teljesítménye kényszerhűtéssel 50 MVA-ra bővíthető, de az alállomás is lehetőséget ad a gyár későbbiekben várhatóan növekvő igényeinek fedezésére. A bővítés emellett további hálózatfejlesztéseket is igényelne. A gyár által felhasznált induló teljesítmény 25 MVA volt, ami nagyjából 250 ezer darab 100 wattos izzó működtetésére lenne elegendő, azaz nagyjából egy közepes város háztartási világítási teljesítményét fedezné.