A kutatásban vizsgált korosztály Magyarországon naponta átlagosan 1,8 órát tölt a közösségi felületeken, akik leginkább vicces tartalmakat (68 százalék), zenét (60 százalék) és filmeket (55 százalék) néznek. Ami az internetezést illeti, hetente átlagosan 22 órát töltenek a világhálón: első sorban a Facebookot (93 százalék), a Facebook Messengert (89 százalék) és a Youtube-ot (86 százalék) használják, főleg kapcsolattartási (46 százalék) és tájékozódási céllal (23 százalék), 30 százalékuk pedig, amint van néhány szabad perce az iskolában, vagy a munkahelyén, első dolga, hogy átfussa a közösségi oldalakat, miközben 55 százalékukat idegesíti, ha ismerősei minden apróbb történésről beszámolnak.

Az Y és Z generációba tartozó - 16-37 éves - internetezők 89 százalékának van saját okostelefonja, ez az arány még magasabb, 95 százalék a 16-21 évesek körében. Saját laptopja, vagy PC-je ezzel szemben csak ötből négy 16-37 évesnek van (80 százalék), azaz az okostelefon penetráció körükben meghaladja a nagyképernyős internetezésre alkalmas eszköz kategóriáét.

Nem elég az adatcsomag

A fiatal internetezők 82 százalékának tartozik mobilinternet a mobiltelefon előfizetéséhez, szűk többségük (53 százalékuk) ugyanakkor nem találja elegendőnek a csomagban foglalt adatot - a legtöbben, a válaszadók 29 százaléka) 500MB és 2GB közötti adatforgalommal bíró csomaggal rendelkeznek. Még a havi 2GB-nál több (de nem korlátlan) adattal rendelkezők körében is 50 százalék azoknak az aránya, akik ha tehetnék, több adatot használnának. Amennyiben viszont korlátlan adattal rendelkeznének, leginkább böngészésre, közösségi oldalak látogatására, online zenehallgatásra, videók/filmek nézésére és csevegőprogramokra használnák azt - derült ki a kutatásból.

A legfiatalabbak lógnak leginkább a neten

Az Y és a Z generáció tagjai naponta átlagosan 3,1 órát töltenek internetezéssel, közülük a legtöbbet (3,4 órát) a legfiatalabb korcsoport, a 16-21 évesek vannak a világhálón. Az internetezők zöme (96 százalék) legalább heti rendszerességgel a közösségi oldalakat látogatja, de majdnem ugyanennyien (91 százalék) böngésznek internetes oldalakat (nem híroldalak) és használnak írásbeli csevegőprogramokat (90 százalék).

Az okostelefonon/tableten 81 százalék a közösségi oldalakon tölti leginkább az idejét, míg 67 százalék írásbeli csevegőprogramban, 53 százalék pedig böngészéssel (nem híroldalak). Érdekesség, hogy a legfiatalabbak (16-21 évesek) élen járnak a tartalmak fogyasztásában és előállításában is: 69 százalékuk legalább hetente néz videót/filmet tableten vagy okostelefonon az interneten keresztül, míg 55 százalék ugyanezen eszközökön hetente olvas vagy néz blog/vlog bejegyzéseket.

A megkérdezettek 81 százaléka készít hetente videót/fényképet okostelefonjával/tabletjével, míg az összes korcsoportot figyelembe véve az eredmény 66 százalék.

Facebook rulez

A három legnépszerűbb alkalmazás a Facebook (93 százalék látogatja legalább hetente), a (Facebook) Messenger (89 százalék), a Youtube (86 százalék). Utóbbi a legfiatalabbak körében 95 százalékos aránnyal a harmadik (!) legnépszerűbb alkalmazás.

Az Instagram a 16-37 évesek körében a negyedik legnépszerűbb 44 százalékkal, de a legfiatalabbak (16-21 évesek) körében ennek az alkalmazásnak a használata messze meghaladja a többi korcsoportét 74 százalékkal.

A Viber használata nagyjából azonos népszerűségnek örvend a vizsgált három korcsoportban, ami átlagosan 37 százalékot jelent.

A különböző közösségi oldalakon átlagosan hetente 12,4 órát töltenek az Y és Z generáció tagjai, a legtöbbet, 14,1 órát, a 22-29 évesek. A legtöbben  (29 százalék naponta) ismerősök posztjait lájkolják a közösségi felületeken, majd a követett emberek posztjainak lájkolása következik (23 százalék naponta). A harmadik legnépszerűbb tevékenység a hozzászólás írása ismerősök posztjaihoz (13 százalék).

Erős kötődés

A közösségi oldalakhoz igen szoros viszony fűzi ezt a korosztályt: 30 százalék mondta, hogy egyből ezeken a felületeken találja magát, ha van néhány szabad perce, 16 százalék pedig úgy érzi, lemarad valamiről, ha egy nap nem böngészi végig az általa követett közösségi oldalakat (ugyanez a szám a 16-21 évesek körében a legmagasabb, 22 százalék).

Ehhez képest 37 százalék mondta, hogy megfordult már a fejében, hogy törli a profilját, 18 százalék pedig érezte már úgy a közösségi oldalakat nézve, hogy az élete rosszabb, mint másoké.

Érdekesség, hogy a többség szívesebben követ márkákat, mint celebeket (39 illetve 29 százalék). Az összes válaszadó 62 százaléka gondolja úgy, hogy a közösségi oldalakon látottak nem adnak valós képet az emberekről, mert mindenki igyekszik jobb színben feltüntetni az életét a valóságosnál. Ez a szám a 16-21 évesek körében volt a legalacsonyabb (56 százalék), ami a Vodafone szerint azt jelzi, hogy szükséges a Z generáció oktatása, hogy megtalálják az egyensúlyt a digitális és a valós életük között.

(Forrás: Pexels.com)