A szakértő szerint míg korábban billentyűzetek és egerek, mechanikus eszközök jelentették az informatikai eszközök kezelőfelületét, addig mostanra ezek egyre nagyobb arányban hangalapú vezérlők a telefonokon és a számítógépekben. Az olyan alkalmazások, mint az Alexa, a Siri vagy a Cortana jelenleg gyerekcipőben járnak, de előremutató, hogy utóbbi már folyamatosan tanul a feltett kérdésekből, egyre fejlettebb és idomul a felhasználókhoz. Moulton szerint a cégeknek - akár az ügyfeleik kiszolgálásában, akár a munkafolyamatokban - érdemes már arra figyelni, hogy a hangvezerlés miként reformálja meg az emberek életét.

Ugyanis fontos kérdés a felhasználói élmény: célszerűbb minél egyszerűbbé tenni a kezelőfelületeket, valamint a szolgáltatások, termékek elérését. Példaként az utazásszervezést hozta, amely egy repülőjegy lefoglalásakor kifejezetten bonyolult folyamat, ráadásul többletköltségekkel is jár. A cégeknek ezért minél egyszerűbb digitális szolgáltatásokat kellene fejleszteniük.

Már túl vagyunk a képzeleten

Kardinálisnak tartja, hogy a cégek és a döntéshozók elszakadjanak a lineáris gondolkodástól. Ugyanis már a világ adatmennyisége az elképzelhetetlen mennyiségek tartományában van. Míg 3 milliárd tárgyat még képes felfogni az emberi agy, a jóval nagyobb számokat képtelen értelmezni. Viszont az informatikai rendszerek képesek ezeket az adatokat kezelni, azok között eligazodni. Elmondta, hogy a Microsoft már tavaly novemberben 2 billiárd IoT-üzenetet (gyártási, eszközöktől származó adatkezelési üzenetet) kezelt egy nap alatt a szerverein.

Ez eredményezi azt, hogy ki kell szűrni a technológiai zajt, amely az egyik legnagyobb kihívás jelenleg a vállalatok előtt. A fénykép fejlődésének példáján keresztül elmagyarázta, hogy míg a hatvanas években a film fizikai mennyisége meghatározta a készíthető fotók számát, addigra ma már bárki több ezret készíthet akár egy nap alatt a telefonjával vagy a digitális kamerájával. Az analóg képeket indexelték és rendszerezték, albumokban tették kereshetővé. Most viszont a képek önmagukban csak kallódnak a tárhelyeken, ezeket digitálisan kell címkézni. A technológiai fejlődés épp a katalogizáláson múlik, elég csak az önvezető autókra gondolni, amelyek a digitális képek segítségével ismerik fel a környezetüket és reagálnak arra.

Már a digitális is elavult

A hagyományos applikációk kora leáldozott - véli Moulton, aki szerint azt a kort is meghaladjuk éppen, amelyben az eszközünkön tároljuk az általunk használt programokat. Valójában minden abba az irányban mutat, hogy a fizikai terület egyre értékesebb, ezért terjednek a felhő alapú szolgáltatások, amelyek egyrészt a felhasználónál nem foglalnak helyet, másrészt mindenhol elérhetővé válnak.

A felhasználóbarát környezetből és a felhő alapú szolgáltatások terjedéséből látszik az is, hogy a hagyományos informatikai termékgyártásban nincs jövő. Sikeresebbnek tartja azt a modellt, amelyben az Apple gondolkodik, vagyis a cég a gyártástól egészen addig kontrollálni tudja a minőséget és az élményt, amíg az vásárlónál használatba kerül. Szerinte ez a rendszer kevésbé kockázatos, mint a Samsung által használt: ott ugyanis a dél-koreai gyár felel a hardware-ért, de a Google-től vásárolja meg az operációs rendszerét, az Androidot. Ezt csak finomhangolni tudja, tehát rá van utalva egy külső szereplőre is, ezért a jövő termékéletútja szerinte az Apple megoldása, a zárt platformok rendszere lesz.

A hozzáállásnak is változnia kell

Kulcsfontosságúnak tartja azt is, hogy az üzleti életben a vállalkozások hozzászokjanak a transzparenciához és az őszinteséghez. Tudja, hogy a hagyományos gazdaságban ennek az ellenkezőjét javasolják, mert az igazság sokszor a részvényárak esésével vagy pánikkal járhat, ugyanakkor a világ már máshogy működik. Az őszinte vállalatvezetés ugyanis kontrollt gyakorol, amely a jó döntéseket támogatja.

Ehhez kapcsolva Moulton szerint arra is szükség van, hogy a cégek kíváncsiak legyenek. Az internet szinte végtelen mennyiségű tudáshoz biztosít hozzáférést. A jó gyakorlat, a készség ezek beépítésére segít alkalmazkodni a folyamatosan és egyre gyorsabban átalakuló piachoz. Ismertette, hogy a világ 500 vezető cége közül a jelenlegi trendek mellett jó, ha 15-30 év múlva a 10 százalékuk megmarad.

Mégis, jelenleg csak a nagyvállalatok csupán 5 százaléka készült fel a digitális gazdaság informatikai követelményeire, annak ellenére, hogy mintegy háromnegyedük fontosnak tartja azt a versenyképesség szempontjából - derült ki a Dell EMC által megrendelt az Enterprise Strategy Grouptól megrendelt legújabb kutatásából.