BUX
39279

Itt tartanak a hazai kisvállalatok az internet világában

Bár a hazai kisvállalatok tudják, hogy a potenciális ügyfeleik az internetről tájékozódnak elsősorban, mégis mindössze 55 százalékuknak van csak céges weboldala - derül ki az Invitel kkv-k körében végzett kutatásából. Ha viszont a közösségi médiafelületekről van szó, a magyar vállalkozások túlnyomó többsége a Facebookon van jelen, amelyet a többi népszerű felület messze lemaradva követi csak.

Napi.hu, 2017. január 20. péntek, 17:29

Az Invitel "Vállalkozásom a weben" címmel kutatást végzett 1500 hazai kisvállalat megkérdezésével, melyben arra kereste a választ, hogy ezek a cégek használják-e az internetet saját népszerűsítésükre, és ha igen, hogyan teszik ezt. A válaszadók 76 százaléka társas vállalkozás volt, 15 százalék egyéni vállalkozás, 5 százalék egyéni vállalkozás volt.

Az Invitel szerint a magyar kkv-k elsősorban a személyes kapcsolatokon keresztül terjedő jó hírnévben (53 százalék) hisznek, bár vállalkozásukat a közösségi média (33 százalék) és elektronikus hírlevelek (28 százalék) segítségével is szívesen népszerűsítik. Online hirdetést a megkérdezettek ötöde használ.

A válaszadók többsége ismeri és aktívan figyelemmel követi a konkurencia online és hagyományos kommunikációját. A válaszok szerint legtöbben az interneten találkoznak a versenytársak hirdetéseivel, főként elektronikus hírlevél (38 százalék) formájában és a közösségi médiában (38 százalék).

Tudják, de mégse

Azt a hazai kisvállalatok többségei is tudja, hogy a potenciális ügyfeleik többsége a legkülönfélébb ügyekben az interneten keresi a választ a kérdésére, mégis a felmérés szerint a válaszadóknak csak az 55 százalékának van céges weboldala. Az Invitel szerint a weboldallal jelenleg nem rendelkező válaszadók 5 százaléka már dolgozik weboldala elindításán, 33 százalékuk viszont úgy ítéli meg, nincs szüksége rá.

Ugyanakkor az is kiderül a kutatásból, hogy a válaszadó kisvállalatok közül nagyjából minden második megtalálható valamelyik közösségi média felületen (Facebook, Instagram, LinkedIn, YoutTube stb.) - ez a megkérdezettek 45 százalékát jelenti.

Az Invitel szerint a vállalkozások többségével a Facebookon találkozhatunk, ami 89 százalékos arányt jelent. A többi közösségi oldal egyelőre kevésbé népszerű a hazai cégek körében: az Instagramon a cégek 8, a YouTube-on 14, a LinkedInen pedig 11 százalék van jelen. A megkérdezettek 55 százaléka viszont nincs jelen a közösségi médiában.

A Facebook a király

Az Invitel ugyanakkor megjegyzi, hogy azok a cégek, amelyek nyitottabbak a fent említett közösségi oldalak használatára, jellemzően jelen vannak mindegyik hasonló platformon, a többség azonban továbbra is a Facebookra fókuszál.

Az Invitel arra is kíváncsi volt, hogy a digitális megoldások (weboldal, céges email cím, közösségi média-használat stb.) megléte vagy hiánya összefüggésben van-e a válaszadók életkorával, a vállalatok társasági formájával vagy méretével.

A válaszokból kiderült, hogy:

a válaszadók életkora és a digitális funkciók megléte fordított arányosságot mutat, tehát a fiatalabb kitöltők (18-35 évesek) válaszaiban nagyobb eséllyel találkozhattuk digitális megoldásokkal;a cégformák közül a társas vállalkozások és nonprofit szervezetek hasonló képet mutatnak digitális fejlettség szempontjából, míg az egyéni vállalkozások hozzájuk képest alacsonyabb mértékben rendelkeznek digitális megoldásokkal;a cégmérettel egyenes arányban nő a digitális megoldások alkalmazása: nagyobb cégek esetén nagyobb eséllyel találkozhatunk fejlettebb digitális megoldásokkal, mint kisebb cégek esetében.

A kisvállalatok többsége ma még a digitális világban csak kezdeti fázisban jár: 39 százalékuk új céges weboldal elindítását tervezi, 34 százalékuk pedig jelenlegi weboldalát újítaná meg. Számos válaszadónál felmerült azonban az igény komolyabb digitális megoldások, mobilalkalmazás, online hirdetések vagy webshop bevezetésére is.