BUX
38348

Mikor lesznek Budapesten százszámra önvezető autók?

Amennyiben egy ember hibázik, úgy véges számú embert tud veszélyeztetni, ám ha egy önvezető autó szoftver romlik el, úgy az már rögtön több millió érintettet jelent – hangzott el a Napi.hu és a Noguchi Porter Novelli Smart City Forum 2017 elnevezésű konferenciáján.

Dzindzisz Sztefan, 2017. szeptember 28. csütörtök, 17:02

Bár az önvezető autó még nem valóság, ám ha azt nézzük, hogy a 4-es metró már önvezető, akkor láthatjuk, hogy az emberek már elkezdtek hozzászokni az automatizált közlekedéshez - mondta Bodnár Balázs, az evopro Kft. ügyvezető igazgatója. Nemcsak a négyes metró, hanem a repülők is tudnak önvezető módban vezetni - tette hozzá Varga István, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának dékánja.

Apró lépésenként haladunk, hiszen eleinte az emberek nem bíznak az új technológiákban, majd ha áttör a bizalom a kezdeti félelmen, akkor szinte túlzott lesz az - vélte Hamar Zoltán, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. műszaki igazgatója, aki szerint ezt jól mutatja a Tesla példája is.

Mikor lehet valóság?

Amennyiben nagyon sok önvezető autó lesz, akkor egy idő után be fogják tiltani a vezetést, hogy csökkenteni tudják a balesetek számát - prognosztizált Balogh András, a Thyssenkrupp Presta Hungary Kft. műszaki igazgatója, aki szerint azonban több mint egy évtizedre van szükség ahhoz, hogy teljesen automatizált autók fogják járni az utakat.

Az, hogy teljesen automatizált autók járjanak az utakon Európában is legalább 10-20 év szükséges, míg elmaradottabb területeken ennél akár jóval több is - vélte Hamar. Az első lépést a technológiának kell meglépnie ezt a jog csak követni fogja, így főképp előbbin múlik az, hogy mikor lehetnek önvezető autók az utakon - tette hozzá Liber Ádám, LLM, CIPP/E, a Baker McKenzie ügyvédje.

Mi van akkor, ha az önvezető autóknak is jogosítványt kell szereznie? - tette fel a kérdést Balogh András, a Thyssenkrupp Presta Hungary Kft. műszaki igazgatója. Amennyiben egy ember hibázik, úgy véges számú embert tud veszélyeztetni, ám ha egy szoftver hibázik, úgy az már rögtön több millió érintettet jelent.

Amikor egy város infrastrukturális fejlesztéseken gondolkodik, akkor sokan mondják azt, hogy nem a digitális fejlesztés fog sok pénzt elvinni, hanem a festék, hiszen a sávok normális felfestése is alapfeltétele annak, hogy az önvezető autó balesetmentesen tudjon közlekedni - tette hozzá Bodnár Balázs.

Elmehetünk vele Franciaországba?

Nagy kérdés, hogy egy önvezető autóval el lehet-e Budapestről Párizsba utazni. Nagy kérdés, hogy lesznek olyan fejlesztések, hogy a magyar autó is megértse a francia táblát, de valószínűbb, hogy ez egy lehetőség az autógyáraknak, hogy országonkénti csomagokat készítsenek - vélte Balogh András, a Thyssenkrupp Presta Hungary Kft. műszaki igazgatója.

Ugyanakkor az EU abba az irányba halad, hogy több területen is egységesít, így elképzelhető, hogy az önvezető autóknál is lesz egy hasonló trend - tette hozzá Liber Ádám, LLM, CIPP/E, a Baker McKenzie ügyvédje. Ez igaz lehet, de amennyiben átlépjük az EU határát, ott már elkezdődnek valószínűleg a gondok - emelte ki Varga, aki példaként említette a másik oldalon közlekedő országokat.