BUX
38657

Nagy változás jön a Magyar Postánál - ilyen még nem volt

Megújulnak a levélfeladáshoz kapcsolódó folyamatok a Magyar Postánál. Az állami cég Postai azonosított küldemények követése (PAKK) néven futó projektje keretében egyebek közt új levéltermékeket és levélszolgáltatást vezet be, valamint elindít egy webes elektronikus feladójegyzéket elkészítő, ingyenes alkalmazást.

K. Kiss Gergely, 2017. szeptember 20. szerda, 10:56

A posta a jövőben lehetővé teszi a könyvelt küldemények nyomon követését a feladástól az átvételig saját weboldalán és mobilapplikációján keresztül is - olvasható a vállalat közleményében. Az ügyfél igényelhet személyre szabott kimutatásokat és tájékoztatást kérhet a sikertelen kézbesítés okáról.

Bevezetik továbbá az elektronikus tértivevényt, így a belföldi papíralapú tértivevény kivezetésével a küldeményátvételt elektronikusan igazolják vissza. Ezzel a felhasználó gyorsabban jut információhoz a kézbesítésről, hiszen az adatok (az aláíráskép is) szinte azonnal lekérdezhetővé válnak rendszerekből. A papíralapú folyamatok kiváltásával az adminisztrációs terhek is mérsékelhetőek.

Brüsszel is besegít
Mint korábban megírtuk, a könyvelt küldeményt követő rendszert fejlesztése az Európai Unió és a magyar állam társfinanszírozásában 2,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásból és a posta 1,9 milliárd forint saját forrásából fejleszti a posta. A projekt 2018 közepén valósul meg - legalábbis márciusban ezt a céldátumot tűzték ki.

Új levélszolgáltatás jön

A Regisztrált közönséges küldemény, mint új szolgáltatás kézbesítése nem lesz személyes átvételhez kötött, de a levélszekrénybe helyezést elektronikus eszközein rögzíti a posta.

A feladási feltételei az elektronikus feladójegyzék (EFJ) használata, az úgynevezett bontott címadatok megadása, valamint a küldemények azonosítóval történő ellátása (vonalkód alkalmazása) lesznek.

A szolgáltatáshoz a cég kézbesítési statisztikát biztosít. A sikertelen kézbesítésről egyenként, küldeményazonosító szerinti információkhoz is hozzájuthat az ügyfél. A Regisztrált Közönséges Küldemény ugyanakkor nem lesz nyomon követhető és nem válik könyvelt küldeménnyé.

Új alkalmazással rukkolnak elő

A posta bevezeti az Elektronikus feladójegyzéket, amelynek keretében a felvételhez szükséges küldeményadatokat tartalmazó, kötött formátumú xml adatállományt építenek fel. Ez a cég szerint a levelek feladásakor kényelmes és gyorsügyintézést biztosít, használatával pedig kedvezményben lehet részesülni.

Ezen felül elindul az úgynevezett WEBEFJ, a Magyar Posta ingyenes, elektronikus feladójegyzéket előállító szoftvere, amely a feladáshoz szükséges nyomtatványok kitöltésére is alkalmas, online rendszer. Várhatóan 2017 novemberétől a cég honlapján lesz elérhető.

Ez egyebek közt lehetővé teszi a leellenőrizhető címek helyességét a beépített adatbázis segítségével, valamint egy kattintással beküldi az EFJ-t a postai fogadó rendszerbe, így azt nem kell külön e-mailben beküldeni.