A zászlóshajó termékek táplálják a Richter növekedését

A vezérigazgató váltás után is marad az a stratégia, ami mentén a Richter Gedeon Nyrt. eddig működött. A vállalati árbevétel növekedésének motorjául a zászlóshajó termékek szolgáltak, a forgalom bővülése a kitűzött célnak megfelelő irányba tolódik - ismertette a Richter friss eredményeit és eredményvárakozásait egy háttérbeszélgetésen Orbán Gábor, aki november 1-től váltotta Bogsch Eriket a gyógyszergyártó vállalat vezérigazgatói székében.
Szepesi Anita, 2017. november 9. csütörtök, 11:27

A vezérigazgató váltás mellett továbbra is marad az a stratégia, ami mentén a Richter Gedeon Nyrt. eddig működött, azaz továbbra is olyan magyarországi központú gyógyszeripari vállalatként működik, amely meghatározott piaci szegmensekben arra törekszik, hogy az erősségeinek és versenyelőnyeinek figyelembevételével magas szellemi hozzáadott értéket nyújtson hosszú távon és fenntartható módon - hangsúlyozta a Richter harmadik negyedéves eredményeit ismertető sajtótájékoztatón Orbán Gábor, aki november 1-től Bogsch Eriket váltotta a gyógyszergyártó vezérigazgatói székében.

Az új vezérigazgató kiemelte, az idén 70 évét betöltő Bogsch Erik ugyanakkor továbbra is személyesen irányítja a kereskedelmi, fejlesztési, jogi területeket, a kormányzati és társadalmi kapcsolatokat és a kommunikációt. Ezt az irányítási modellt közép-, illetve hosszú távon szeretné fenntartani a vállalat - tette hozzá Orbán Gábor, aki, mint fogalmazott, a részvényesek felé is elkötelezte magát az eddig stratégia folytatására.

A stratégia kulcsterületei az orosz és FÁK-országok piacain túlmenően a nőgyógyászati terápiás területen való széles körű nemzetközi jelenlét. A bioszimiláris termékek fejlesztése és gyártása forgalmazása, valamint az originális kutatás, ezen belül központi idegrendszer terápiás területen a kismolekulás eredeti kutatás.

A harmadik negyedéves eredményekről értékelve a vezérigazgató elmondta, az első hat hónapban megfigyelt tendenciák mentén alakultak a Richter üzleti folyamatai, a növekedés örvendetesen magas ütemű, euróban kifejezve csoportszinten az első kilenc hónapban elérte a 19 százalékot. A növekedést - az eddigiekhez hasonlóan - négy terület táplálja: az orosz piac, ami főként a rubel árfolyamából, kisebb részben a volumen növekedéséből adódik, Nyugat-Európa, USA, valamint a román nagykereskedelmi szegmens is komoly tényező volt. A 173,6 millió eurós növekményből 150 milliót ez a négy összetevő le is fed.

A számokban jól tükröződik, hogy a stratégia végrehajtásában ismét léptünk egyet előre - fogalmazott Orbán Gábor, a növekedés motorjául ugyanis a zászlóshajó termékek szolgáltak, a forgalombővülés a kitűzött célnak megfelelő irányba tolódik. (Kellemes meglepetést okozott a Richter). A zászlóshajó termékekben lévő üzleti potenciál kihasználásában sikerült előrelépni - jelentette ki.

A bruttó fedezet nem nőtt olyan mértékben mint az árbevétel, ennek az okai hasonlóak, mint az első félévben, az üzleti eredmény ugyanakkor 24,5 százalékkal, az adózott eredmény 6,2 százalékkal nőtt - sorolta a számokat a vezérigazgató.

Az éves eredményekkel kapcsolatos menedzsment várakozásokra térve a vezérigazgató elmondta, a belföldi piacon nagyjából stagnálni fog az árbevétel, kis felfelé mutató kockázatot látnak, de nem akkorát, ami miatt az előrejelzésen változtatni kellene. A lengyel piacon hasonló a dinamika mint eddig, 0-5 százalék között lehet a növekedés. Romániában látni nagyobb növekedési potenciált, de itt figyelembe kell venni, hogy a hatósági árcsökkentés, amit korábbra vártak, még nem következett be. Az árbevételi várakozás ennek következtében 5 százalék körüli növekedéssel számol. A többi kelet-európai piacon az áreróziót valamennyire sikerül ellensúlyozni a volumen növekedésével illetve az összetétel  javulásával, úgyhogy az idei évre stagnáló árbevételt prognosztizálnak.

Nyugat-Európában tartható a 15 százalékos növekedési várakozás. Ugyanez a helyzet az orosz piacon, ahol 20 milliárd rubelt gondolnak elérhetőnek, kis felfelé mutató kockázattal. Ami az ukrán piacot illeti, ez kis piac és nem annyira kiszámítható, a hatása sem nagy, de mutat életjeleket, itt 10 százalékos lehet a növekedés. Az egyéb FÁK-országokban változatlanul stagnálást prognosztizálnak.

Az USA-ban az Allergantól függ a forgalom nagysága, a várakozások a tavalyi szintet jósolják jogdíj nélkül - mondta a vezérigazgató. A kínai árbevétel 10 százalékkal nőhet, a latin-amerikai 5 százalékkal,  az egyéb országokban 0-5 százalék  közötti növekedésre szól a prognózis.

Termékenként nézve az Esmya a korábban 80 millió eurós bevétellel szemben 85 millió eurót is hozhat. A fogamzásgátlónál marad a 40 millió eurós előrejelzés, a Bemfolánál is tartható a 30-35 millió eurós várakozás.

A nagykerbevételnél várhatóan fennmarad az eddigi növekedési ütem.

A hányadosokról szólva a vezérigazgató elmondta, a bruttó fedezet az 56-57 százalékos várakozás mellett 57 lesz inkább, az értékesítési költségek soron 28-29 helyett inkább 27-nek tűnik az arány, a kutatás-fejlesztés soron pedig a 10-14-es arány inkább 9-10 körül alakul majd.

A vállalat kutatás-fejlesztés iránti elkötelezettsége semmit sem változott, azonban az árbevétel növekedésének dinamikájával már nem tud lépést tartani a k+f költség aránya. Az üzemi eredmény hányad 15-16 százalékot is elérheti idén. A teljes árbevételt illetően egyelőre nem érdemes jóslásokba bocsátkozni - hangsúlyozta a vezérigazgató.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK