Behúzták a féket a Rábánál

Nagyot esett a Rába árbevétele a harmadik negyedévben, a cég mindhárom fontos üzletága veszteségessé vált üzemi szinten. A társaság közel félmilliárdos veszteséget mutatott ki a harmadik negyedévben, ezzel az első kilenc hónapban 257 millió forint veszteséget ért el.
Napi.hu, 2014. november 13. csütörtök, 11:53

Elképesztőn rossz negyedéves számokat közölt a Rába Nyrt. ma hajnalban megjelent gyorsjelentésében. A társaság árbevétele kevesebb, mint felére csökkent a második negyedévhez képest, az összes üzletág veszteséges volt üzemi szinten, a hitelállomány csökkenése is megállt.

A járműipari csoport a július szeptemberi időszakban mindössze 7 milliárd forintos bevételt tudott felmutatni, ez masszív csökkenés a második negyedéves 15 milliárd forinthoz képest, de a tavalyi év hasonló időszakában elért 11 milliárd forinthoz képest is látványos a visszaesés. Az első kilenchavi árbevétel köszönhetően az első féléves jó számoknak nem mutat ilyen mértékű visszaesést, a 33,9 milliárd forintos bevétel mindössze 2,4 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól.

A jelentés szerint az árbevétel alakulását alapvetően ellentétes folyamatok határozták meg. Míg a belföldi piacon jelentős, 58,6 százalékos növekedést realizált a csoport, addig az export piacokon 21,5 százalékos csökkenéssel volt kénytelen szembesülni. A belföldi értékesítés motorját elsősorban a Járműüzletágnál megkezdett jármű értékesítések, valamint az alkatrész üzletágat érintő személygépkocsi piac I. féléves jó teljesítménye jelentette. Az export piacok teljesítményéhez negatív módon járult hozzá a FÁK esetében a jelentős rubel gyengülés, a nagyteljesíményű mezőgazdasági gépek globális piacának alacsony aktivitása, valamint az európai tehergépjármű piacon megfigyelhető csökkenő értékesítési trend.

A harmadik negyedévet tekintve a legtöbb kulcs piacon a korábbiakhoz képest stagnáló vagy csökkenő kereslet volt megfigyelhető. Mindezek,elsősorban a Futómű üzletág mint legnagyobb exportőr teljesítményét határozták meg jelentősen. Pozitív oldalról hatott az export értékesítésre az Alkatrész üzletág esetében a stratégiában megfogalmazott több lábon állás jegyében beindult kartám üzlet jó teljesítése, a Jármű üzletág esetében pedig a vasszerkezeti szegmens trendszerű növekedése. Ezeknek köszönhetően mindkét üzletág a piaci trendeket nagy mértékben meghaladó, két számjegyű növekedéstért el az európai export piacaikon.

A csoportszintű értékesítéshez a piac méretek visszaesésével terhelt Futómű üzletág 31,0 százalékos csökkenéssel, az Alkatrész és a Jármű üzletág pedig 4,6, valamint 188,5 százalékos forgalombővüléssel járult hozzá. A növekedésre a bázis időszakhoz képest a dollár és az euró árfolyam is kedvezően hatott, a dollár 1,2 százalékkal, az euró pedig 4,1 százalékkal haladta meg a bázis időszaki átlagárfolyam szinteket- áll a jelentésben.

A pozitív folyamatok azonban mindenhol inkább csak az első két negyedévben jelentkeztek. Ha csak a harmadik negyedévet nézzük, a Futómű üzletág 3,8 milliárd forintos bevétele 45 százalékkal alacsonyabb az előző év azonos időszakában elértnél. Ennek megfelelően a negyedév során az üzletág 241 millió forintos veszteséget termelt, az első kilenc hónapban összesen 530 millió forintot, szemben a tavalyi 2,2 milliárddal.

A Jármű üzletág harmadik negyedéves bevételei 27 százalékos csökkenést mutattak a tavalyi évhez képest, a növekedés itt tehát az első féléves bevételeknek volt köszönhető. Az üzletág ennek ellenére az első kilenc hónapot 93 millió forintos üzemi veszteséggel zárta. A Járműalkatrész üzletág 70 millió forintos üzemi veszteséget termelt, azonban az első háromnegyed év vonatkozásában még nyereséges tudott maradni, 189 millió forint lett első kilenchavi operatív profitja.

A nettó hitelállomány első félévben bemutatott látványos csökkenése is megállt a harmadik negyedévben. A féléves gyorsjelentés szerint ez még 7,46 milliárd forint volt, szeptember végén azonban már meghaladta a 7,7 milliárd forintot.

A piac nem örült a gyenge számoknak, a részvény árfolyama 7 százalékkal, 1060 forintra zuhant a délelőtti kereskedésben.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

room_101, 2014.11.13 16:37

Semmi baj, majd megvédik, mint a rezsicsökkentést.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2014.11.13 16:02

@waszabi: " Gondolom, a Volvo buszok kilincsgyártása nem bizonyult túl jövedelmező üzletnek."

Ilyen komoly funkciót betöltő alkatrész gyártásáig még nem jutottunk el.
jelenleg a Rába-Volvo embléma gyártását bízták rájuk.

Túl jól ment a Rábának az állam nélkül és ezt a Csuti Degenerált bandája nem nézte jó szemmel.
A Rába már akkor is exportképes, jövedelmező cég volt, mikor a messiás a cigánysoron tologatta a csattogó szárnyú lepkét!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

waszabi, 2014.11.13 12:03

Ilyen az, amikor Orbán pártfőtitkár elvtárs beleokoskodik egy amúgy évek óta sikeres exportra dolgozó cég üzleti ügyeibe. Gondolom, a Volvo buszok kilincsgyártása nem bizonyult túl jövedelmező üzletnek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html