Használt kocsival a tőzsdére - interjú az AAA Auto magyarországi vezetőjével

A ma induló részvényjegyzés kapcsán az AAA Auto terveiről kérdeztük Markó Zoltánt, az új tőzsdeaspiráns magyarországi vezetőjét. A terjeszkedés mellett az is szóba került, miért érdemes komoly tőkét bevonni a használtautó-kereskedelembe.
Madarász János, 2007. szeptember 10. hétfő, 08:02

A NAPI Gazdaság cikke

- Használtautó-kereskedő nagyon ritkán megy tőzsdére, Európában nincs is ilyen jegyzett társaság. Az AAA Auto miért éppen a tőzsdén keresztüli tőkebevonást választotta?
- Az AAA Auto-csoport az elmúlt 14 évben a saját tőke mellett elsősorban bankhitelekből finanszírozta a növekedést. A cég mostanra azonban elérte azt a szintet, amikor már ismét saját forrásokra célszerű építeni. A nettó hitel/saját tőke mutató 2006 végén 81 százalék volt, ez a részvénykibocsátás után 59 százalék közelébe csökken majd. A terjeszkedést szolgáló most befolyó pénzek mellett így a későbbiekben ismét lesz lehetőség külső forrásokat igénybe venni. Egyébként a tőkebevonás más formáit is megvizsgáltuk, szóba jött kockázati tőke és szakmai partner megjelenése is, de optimális megoldásnak egy nyilvános részvénykibocsátás, az IPO bizonyult. A tőzsdére menetel - bár jelentős többletteher mind pénzügyi, mind szervezeti szempontból - egyrészt megteremti a lehetőségét a további forrásbevonásnak, másrészt nem elhanyagolható marketingértéke is van. Azt nem kell hangsúlyoznom, hogy ez utóbbinak a mi tevékenységüket illetően milyen fontos szerepe van.


- Pontosan mire fordítják a befolyó összeget?
- A tervek szerint a tőkeemelés mintegy kétharmada, 24 millió euró a kelet-közép-európai és a tőlünk keletre lévő országokban való terjeszkedést szolgálja. Jelenleg 38 telephellyel öt országban, Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Romániában és Lengyelországban vagyunk jelen, de vizsgáljuk a piacra lépés lehetőségét Szlovéniában, Szerbiában, Ukrajnában és Oroszországban is. A fennmaradó több mint 13 millió euró jelentős részéből tulajdonosi kölcsönünket fizetjük vissza, de jut majd készletfinanszírozási hitelek törlesztésére is.

- A használtautó-piacon a márkaimportőri hálózatokat leszámítva rendhagyó az AAA Auto által követett üzleti modell. Miért ezt a tőkeigényes megoldást választották, és mennyibe is kerül mindez?
- A kelet-közép-európai régióban ekkora méretben egyedül az AAA Auto működik olyan formában, hogy saját telephelyeken saját tulajdonú készletből kínál használt autókat. Tehát érdekeltek vagyunk abban, hogy csak jó minőségű autókat vásároljunk meg, majd adjunk el. Egy autóbizományos, ha egy autót nem tud eladni hónapokig, mert nem megfelelő az ár/érték arány vagy ha eladás után kiderül, hogy probléma van a portékával, akkor egyszerűen visszaadja az autót, a második esetben pedig áthárítja a felelősséget a tulajdonosra. Ezt mi nem tehetjük meg. Saját érdekünk, hogy megfelelő minőségű autókat korrekt áron értékesítsünk, hiszen szavatosságot mi vállalunk az autóért, és a saját pénzünk áll az eladatlan készletekben. A vásárlóink számára mindez komoly biztosítékot jelent.
Az üzleti modell pedig életképes a piacon, hiszen tavaly 62 ezer autót értékesítettünk, 2007-ben pedig várakozásaink szerint a forgalmunk eléri a 85 ezer darabot. Az árukészlet mellett jellemzően az ingatlanaink is saját tulajdont képeznek. Egy közepes méretű vidéki telephely 200 autós készlettel mintegy 3 millió euró invesztíciót igényel, ami fele-fele arányban oszlik meg az autók, valamint az ingatlan és a szükséges infrastrukturális beruházások között.

- Magyarországon mekkora részesedést tervez elérni a társaság?
- Az éves szinten 400-500 ezer darabos magyar használtautó-piacon belül a kereskedők által lebonyolított forgalmat 200 ezer darabra becsülöm. Idén az itthoni eladásaink meg fogják közelíteni a 10 ezres darabszámot, ami 5 százalékos piaci részesedést jelenthet az első évben. Ez a jelenlegi öt egység után az év végéig nyíló három és a jövőre megvalósuló 3-5 újabbnak köszönhetően 7-10 százalékra nőhet. Középtávon természetesen nagyobb szelet kihasítása a cél a tortából, hiszen Csehországban 23 százalék, Szlovákiában 16 százalék a piaci részesedése az AAA Autónak. A tervek szerint az utóbbi két ország lehet a mérvadó régiós terjeszkedésünk során.
El kell ugyanakkor azt is mondani, hogy mindez nagyon piacfüggő: az eltérő gazdasági, földrajzi és társadalmi feltételek mellett az is sokat számít, hogy az adott országban érvényes helyi autóbehozatali szabályok nagyon eltérőek, ráadásul akár évről évre változhatnak is, ami könnyen átrendezheti a piacot.

- Miért éppen Budapest és Prága a tőzsdei bevezetés helyszíne, hiszen Varsó jelentősebb és talán nagyobb likviditást is biztosíthatna?
- A prágai tőzsdén való megjelenés egyértelmű volt, hiszen Csehországból indult a cég. Budapest és Varsó között pedig az döntött, hogy a jelenlegi terjeszkedési tervekben Magyarország kiemeltebb szerepet játszik. Úgy gondoltuk, érdemesebb azon a piacon megjelenni, ahol ezt a pénzt be szeretnénk fektetni.Reményeink szerint pedig a likviditást a csomag nagysága biztosítja, amelyből a magánbefektetők jelentős mennyiséget jegyeznek majd le. Az IPO kommunikációja során komoly hangsúlyt helyezünk arra, hogy a magánbefektetők minél több információhoz jussanak a jegyzésről és a cégről egyaránt. Természetesen a magyar és cseh kisbefektetők mellett az intézményi befektetőkre is számítunk, a jövő héten európai road-show keretében mutatjuk be számukra a csoportot.- Mennyibe kerül mindez?- A bevezetés teljes költsége minden szakértői, könyvvizsgálói és marketingdíjjal együtt csoportszinten 600 millió forint. Ebben sok egyszeri díj benne van, ami nem is a tőzsdére lépéssel kapcsolatos, hanem az addig való eljutással.

- Osztalék- vagy növekedési papír szeretne lenni az AAA Auto?
- Is-is. Az eredményeink növekedése - reméljük - az árfolyam alakulásában is tükröződik majd, de a tervek szerint osztalékot is fizetünk. Jelenlegi elképzeléseink szerint a nyereség maximum 20 százalékát fizetjük ki a részvényeseinknek, a fennmaradó rész pedig a terjeszkedést szolgálja majd.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK