Hatalmas Rába eredmény, osztalék viszont nem lesz

Az elmúlt 10 év legmegtisztelőbb feladatának nevezte Pintér István elnök-vezérigazgató a Rába tavalyi számainak közgyűlési ismertetését. Valóban, a cégnek masszívan sikerült növekednie, osztalék azonban nem lesz.
Napi.hu, 2014. április 17. csütörtök, 11:34

A stratégiai piacokon nem volt tavaly fellendülés, a régi szép idők nem jöttek vissza, így a cég stratégiájának az új realitásokhoz kellett igazodnia - mondta Pintér István elnök vezérigazgatója a Rába rendes éves közgyűlésén. Az észak-amerikai piac stagnált, az európai nehéz teherjármű piac hullámzóan teljesített (itt az utolsó negyedévben volt fellendülés). Csalódást okozott az orosz teherautó és autóbusz piac, itt a vártnál nagyobb volt a visszaesés - folytatta. A mezőgazdasági gépgyártás első felében jól indult, azonban az év későbbi részében bekövetkezett termékár csökkenés is kihatott a piacra. A személygépjármű piac mindössze 2 százalékkal nőtt Európában.

Ebben a környezetben sikerült a társaságnak árbevételét 12,1 százalékkal növelnie, 47,4 milliárd forintra. A tavalyi üzemi eredmény 3,25 milliárd forint lett, az EBITDA pedig elérte az 5,5 milliárd forintot, ami 2 milliárd forinttal haladja meg a 2012-est. A cégcsoport összesen 4,5 milliárd forintnyi készpénzt termelt tavaly, ennek döntő többségét a hitelállomány csökkentésére fordította. A csoport konszolidált nyeresége meghaladta a 2,6 milliárd forintot.

Az üzletágak közül a futómű üzletág kiemelkedően teljesített, elsősorban az Egyesült Államokban a mezőgazdasági erőgépek és a speciális futóművek piacán is. A FÁK országokban a piacméret csökkenés ellenére 70 százalékkal sikerült növelni a a bevételeket. Az üzletágnak folyamatosan sikerült a nagyobb hozzáadott értékű termékek irányában elmozdulni. Ennek megfelelően nőttek a fedezeti szintek és az egy főre jutó árbevétel, mindez szigorú költségkontrollal párosult, így a tavalyi évet sikerült az iparág feletti teljesítménnyel zárni - mondta Pintér.

Beindult az alkatrész üzletág is, hosszú évek tartós stagnálása után tavaly megmozdult a piac. Ez nem csak a Suzuki modellbővítésének volt köszönhető, hanem a Volskwagennel három évvel ezelőtt indult projekt felfutásának is. Így sikerült az üzletágnak a küszöbnek tekintett 10 milliárdos árbevételi szintet jelentősen meghaladni, s ennek köszönhetően az üzletág már látható eredményt termelt.

A jármű üzletág 5 százalékos árbevétel növekedést ért el, a belföldi értékesítés 9 százalékkal növekedett. A buszgyártásban tavaly a Volvoval kötött megállapodást Pintér részvényesi kérdésre döntő fontosságúnak nevezte, olyan együttműködésnek, amelyben hatalmas a potenciál. A Rába egyébként azon túl, hogy már 5 buszt leszállított Pécs városának és további 61 leszállítása Budapest számára folyamatban van, a jövőben is minden közbeszerzésen el kíván indulni.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Abbe, 2014.04.22 22:10

@mizu11: "Csak érdekességképp: a Rába már 5 buszt leszállított.
Vajon miért nem azt írták, hogy 5 buszt legyártott?"

Talán azért fogalmaztak így, mert nem tartozik a nagy nyilvánosságra, hogy a beharangozott sikeres államosítás egy nagy átb@szás...
Mert nem olyan nagy dicsőség egy lengyel honban legyártott busszal bűvészkedni, amin csak a Rába embléma magyar...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

mizu11, 2014.04.22 11:31

Mint rábás csak annyit mondhatok, hogy meglepődnétek ha tudnátok mi az igazság.
Csak érdekességképp: a Rába már 5 buszt leszállított.
Vajon miért nem azt írták, hogy 5 buszt legyártott?
Ők nem hazudtak, én meg csak kérdeztem.
Továbbra is azt mondom, hogy az állam lehet jó gazda, de ez egy bonyolultabb kérdés.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2014.04.18 07:06

@krix: "Állami cég csak is rosszul működhet, ugye Blama?"

Nálunk sajnos igen. Az oka rendkívül egyszerű. A regnáló hatalom --színezettől függetlenül-- nem bírja ki, hogy a dilettáns, de utolsó csepp vérig hű vazallusait ne nyomja be felügyelőbizottságokba, tanácsadó testületekbe. Ezek a " derék emberek" ha az isten hivatalt ad észt is ad hozzá alapon elhiszik magukról, hogy értenek ahhoz a munkához amibe a Párt akarata alapján jutottak. Innentől kész a csőd!

A Rábáról csak annyit, hogy már akkor élvonalbeli, nagy exportőr cég volt, amikor a mészároslőrincek még nem tudták megkülönböztetni a csapágyat a csapszegtől...
Dolgoztam a Rábában, később az élet úgy hozta, hogy a Rábának.
Egy 99%-on dolgozó céget 100%-ra felhozni nem nagy kunszt. De kérdezd meg a széles tenyerű fejenagyot, miként áll az Ikarus sikertörténete.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

jobbajobb, 2014.04.17 21:24

. Valóban, a cégnek masszívan sikerült növekednie, osztalék azonban nem lesz....


..amióta az államé....,de az állam az rossz tulajdonos ...szdsz-"szakértők "
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

VoIe, 2014.04.17 19:12

@krix: Jut eszembe, az allam Raba reszvenyeinek a tobbsege a manyupokbol szarmazik. Ezek a manyupok eltozsdeztek a penzt mi? :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html