BUX
38657

Hatalmasat buktak a nagybank ügyfelei - magyar áldozatok is vannak

Akár a 100 millió dollárt is elérheti az az összeg, amelyet a Saxobank próbál veszteségként ráterhelni ügyfeleire a svájci frank árfolyamrobbanását követő piaci mozgások nyomán. A Wall Street Journal (WSJ) összefoglalója szerint sokan nem képesek kifizetni tartozásukat a bank felé, s nem tartják fairnek a bank eljárását, amely nem tudta teljesíteni ügyfelei stop megbízásait. Indulhat az egyezkedés, vannak hazai áldozatok is.

Napi.hu, 2015. február 11. szerda, 11:31

Méretes összefoglalót közöl a Wall Street Journal a dán Saxobank és ügyfelei elszámolási vitáiról. Az ügy lényege, a lap által szemléltetett esetekből kiindulva, hogy a hatalmas tőkeáttétellel rendelkező svájci frank pozíciókat az extrém piaci körülmények miatt a bank nem tudta stop megbízásokkal a kívánt szinten lezárni. Ráadásul az ominózus napot követően a bank újraárazta a már lezárt pozíciókat, ami azt jelentette, hogy az ügyfeleknek a korábban közöltnél jóval nagyobb veszteségekkel kellett szembesülnie.

Emlékezetes, az SNB, a svájci jegybank január 15-én minden előzetes jelzés nélkül hirtelen feladta a svájci frank/euró keresztárfolyamban akkor már több mint három éve érvényben lévő 1,2-es árfolyamküszöböt. A lépést követően hatalmas mennyiségű svájci frank gyengülésre játszó, korábban kockázatmentesnek tartott pozíciót kellett likvidálni a teljesen kiszáradt piacon, az árfolyam volt, hogy 30 százalékot meghaladó mértékben is zuhant az előző napi értékhez képest.

Triplázódott a veszteség

A lap felidézi Pawel Jaworski, lengyel hegesztőmérnök esetét, akinek a svájci frank gyengülésére nyitott pozíciója volt a Saxobanknál vezetett online kereskedési számláján. Jaworski amikor először nézett rá számlájára, látta, hogy a pozíciót 1000 euró veszteséggel zárták, úgy gondolta, ez elég rossz, de lehetett volna rosszabb is. Este azonban amikor újra megnyitotta számláját azzal szembesült, hogy a bank újraárazta a tranzakciót, s további 2000 eurónyi veszteséggel terhelte meg azt. Ezt két-három havi fizetésem, ennyi pénzem egyszerűen nincs - mondta a lapnak Jaworski.

A WSJ szerint a Saxo azt állítja, minden veszteség ügyfelei hibájából keletkezett. Mint mondták, a bank kereskedési szabályzatában egyértelműen leírja, jogukban áll felülvizsgálni az ügyleteket azok lezárását követően is.

Úgy gondolom, fair módon kezeltük az ügyeket - mondta a lapnak Steen Blaafalk, a Saxo pénzügyi és kockázatkezelési igazgatója. Az ügyfelek, akik pénzt veszítettek persze okolhatnak minket, de hibáztathatják magukat is. A Saxo elmondása szerint nem kommentál egyedi ügyféleseteket.

A cikk emlékeztet, a svájci frank januári árfolyammozgása a legnagyobb volt a fejlett országok devizáinak modern történetében. Világszerte megrázta az alapkezelőket, a vállalati treasuryk vezetőit és a jegybankokat egyaránt. Ezen felül különösen ördögi rendet vágott világszerte a kisbefektetőknek devizakereskedési szolgáltatásokat nyújtó brókercégek között, amelyek a tapasztalatlan ügyfeleknek lehetővé teszik, hogy hatalmas tőkeáttételes pozíciókat nyissanak kockázatos termékekre.

A Saxo agresszívan nyomul

Több brókercég is hatalmas veszteségeket szenvedett el, egyesek bezárásra kényszerültek. Néhányan bevállalták ügyfeleik veszteségeit is. A dán Saxo Bank azonban agresszívabb megközelítést választott - írja a WSJ. A Saxo közlései, az ügyfelek rögzített ügyletei és azokkal felvett interjúk alapján a lap úgy véli, a bank visszamenőlegesen újraárazott bizonyos ügyleteket és mintegy 100 millió dollárnyi veszteséget igyekszik behajtani ügyfelein.

Egyedi ügyletek újraárazása nem ismeretlen az iparágban, azonban ilyen nagy mennyiségű üzlet ilyen nagy arányú megváltoztatása igencsak szokatlan - írja a lap. A dán pénzügyi felügyelet a múlt héten kötelezte a Saxo Bankot, hogy közölje vele a január 15-én kötött svájci frank üzleteinek részleteit, a felügyelet azonban további információt nem közölt a témában.

Veszélyes tőkeáttétel

A hatalmas veszteségek a kisbefektetőkre specializálódott brókercégek működéséből következnek - emlékeztet az írás. A devizapiacok általában nyugodt helynek tekinthetők, ahol az olyan egy százalékot meghaladó árelmozdulások, amelyek a részvénypiacon nem szokatlanok, ritkán fordulnak elő. Hogy az ügyfeleket becsalogassák, a brókercégek viszonylag kis letét ellenében lehetőséget adnak nekik nagy hitelfelvételre, hogy a nagyobb méretű pozíciókat megnyithassák. A tőkeáttételes ügyletek azonban nem csak a letéten keletkező nyereséget, de a veszteséget is felnagyítják. Vannak olyan esetek is, amikor a brókercég százszoros tőkeáttétellel nyithat pozíciót.

A Saxo ennél ugyan konzervatívabb volt, azonban ügyfelei még így is nyithattak 25-szörös tőkeáttételű pozíciókat. Ez annyit tesz, hogy 400 dollárnyi letéttel akár 100 ezer dollár értékű svájci frank eladási pozíciót is felvehettek. Ez eredményezte azt a helyzetet, hogy amikor a svájci frank 30 százalékkal elmozdult, akkor a letétként elhelyezett tőke többszörösét meghaladó vesztesége is keletkezhetett az ügyfeleknek. A bank szerint az érintett ügyfelek ezzel az összeggel tartoznak most neki.

Sok Saxo ügyfél azt mondja, egyszerűen nem tudják kifizetni ezt az összeget, s a bank nem járt el velük szemben méltányos módon. Ennek egyik oka, hogy a bank újraszámolta azokat az árfolyamokat, ahol szerinte az ügyfelek zárták pozícióikat. A bank szerint erre azért volt szükség, mivel az új elszámolási árak jobban tükrözik az ominózus napon kialakult kaotikus piaci körülményeket.

Húszszoros veszteség is volt

A WSJ példaként hozza egy szingapúri műszaki tanácsadó esetét. Tay Lip Sing 25-szörös tőkeáttétellel játszott arra, hogy a frank gyengülni fog a dollárral szemben. A pozícióra stop-loss, azaz veszteségminimalizáló megbízást is elhelyezett a rendszerben, hogy megelőzze a túl nagy veszteséget. Az SNB döntése után a frank 18 százalékkal erősödött a dollárral szemben. A Tay által elmondottakat a lap szerint az ügyfél számlatörténete is bizonyítja.

Ő egyébként az SNB döntése után nem pánikolt, abban a tudatban, hogy stop megbízása megvédi a nagyobb veszteségektől, amely szerinte 900 dollár körül kellett volna alakuljon. A Saxo azonban később azt közölte vele, felülvizsgálta az ügyletet, s a stop megbízás jóval az általa megadott áron túl teljesült, s a pozíció végül 22 800 dollár veszteséget hozott, amit le is vontak számlájáról. Ez olyan, mintha vennék egy repülőjegyet ezer dollárért, aztán később derülne csak ki, hogy az ár 20 ezer dollárra változott - mondta Tay.

Az ilyen veszteségek megelőzése érdekében az amerikai hatóságok egy időre korlátozták a devizapiacon az ügyfelek által kölcsönözhető pénz nagyságát, néhány cég pedig a fedezeti követelmények szigorításával válaszolt.

Indul az egyezkedés

A cikk szerint az ügyletek újraárazása ellentétes azzal, amit a Saxo Bank egyes hirdetéseiben állít. A bank honlapján azt hirdeti: "Az árképzés és az ajánlatok végrehajtása átlátható. Kedvező árrésünket tökéletesen átláthatóvá tettük, és büszkén adjuk közre az ajánlatok végrehajtásáról vezetett kiváló statisztikáinkat."

A WSJ információi szerint a Saxo jelenleg megpróbál egyességet kötni számos ügyfelével, nagy engedményeket kínálva, ha az adott ügyfél hajlandó rendezni adóssága egy részét és nem tereli jogi útra az ügyet. Aktívan dolgozunk ügyfeleinkkel azon, hogy az adósságok visszafizetésére megfelelő tervet dolgozzunk ki - mondta Blaafalk. Igazán sajnálok minden olyan ügyfelet, aki veszteségeket volt kénytelen elszenvedni, s megértem, ha a befektetőket váratlanul érte, hiszen a mozgás nagyon extrém volt - folytatta. Most van azonban a megfelelő idő a megegyezésre minden egyedi ügyféllel, s utána továbbléphetünk.

Mások nem áraztak át

Van legalább egy másik brókercég is, aki hatalmas összegeket követel ügyfeleitől, ez pedig az angol IG Group Holdings. Ők összesen 30 millió fontot buktak a frank mozgásán, s az ügyfelek a drámai napot követően mintegy 18 millió fonttal tartoznak a cégnek. Az IG nem árazta újra az ügyleteket, ügyfelei viszont azért panaszkodnak, mivel sok stop megbízás nem teljesült az adott napon. A cég ügyfeleknek kiküldött levele szerint az adott napon nem volt kellő mennyiségű ajánlat a piacon ahhoz, hogy a stop megbízásokat végre lehessen hajtani, s ezért nagy mennyiségű megbízás törlésére kényszerültek.

Vagy kevésbé agresszívak

Az FXCM nevű brókercég a múlt héten például úgy nyilatkozott, elengedi kisebb ügyfelei tartozását. Azok szerinte egyébként összesen 225 millió dollárral tartoztak volna neki a frank véres napja után. A New York-i cég 300 millió dolláros tőkeinjekciót kapott a Leucadia National Corp-tól, hogy elegendő nagyságú tőkével rendelkezzen tevékenysége folytatásához.

A torontói székhelyű Oanda Corp. szintén nem árazott át egyetlen üzletet sem, s nem próbál további összegeket behajtani ügyfelein. Úgy éreztük, a legjobb amit tehetünk, ha elengedjük ügyfeleink tartozását - mondta Ed Eger, a cég ügyvezetője.

Itthon is vannak gondok

Számos hazai brókercég is kínálja egyébként termékei között külföldi online brókercégek kereskedési platformjait, köztük szerepel az említett Saxo Bank és az FXCM is. Az MNB február 4-i közleménye szerint:

"Az MNB azért is hívja fel a figyelmet ismételten a kockázatokra, mert 2015. január 15-én egyetlen nap alatt a hazai befektetési vállalkozások ügyfelei - a magas tőkeáttétel miatt - lezárt pozícióikon összességébe bő 11 milliárd forint veszteséget szenvedtek el. A lezárt pozíciókon egy ügyfelet átlagosan közel 6 millió forint veszteség ért, a nyitott pozíciókon ennél is nagyobb, közel 7 millió forint átlagos ügyfél veszteség volt kimutatható.

Sok ügyfélnél a rendelkezésre bocsátott pénz/értékpapír letét nem volt elégséges a veszteségek fedezésére, a szolgáltatók így pótbefizetések teljesítésére kérték őket, s kényszerlikvidálások váltak szükségessé. Az ügyfelek pótbefizetéseinek teljesítése sok esetben elmaradt, ezért jelentős összeggel tartoznak a hazai befektetési vállalkozásoknak."

A Napi.hu információ szerint ezen ügyfelek közül sokan a hazai brókercég, illetve a külföldi online brókercég ellen kívánnak jogi úton fellépni a veszteségek miatt. Az egyedi esetekről - az ügyfelek adatainak bizalmas voltára hivatkozva - az általunk megkérdezett brókercégek nem kívántak részletesebb információkkal szolgálni.