BUX
38657

Itt az új stratégia a meggazdagodáshoz

Gyorsabb növekedést várnak a feltörekvő gazdaságoktól, de emiatt nem kell ezeken a piacokon befektetni, elég megvenni az ott jelenlévő multik papírjait. A Merrill meg is mondja, melyiket.

NAPI, 2011. január 24. hétfő, 11:17

Az elmúlt hónapok tőzsdei emelkedését alapvetően a kisebb és kockázatosabb papírok vezették, ám itt az ideje váltani a nagyobb részvényekre - áll a Marketwatch összeállításában. Több elemző is úgy véli, hogy a feltörekvő piacokon a belső fogyasztás élénkülése várható, ebből a folyamatból azonban nem csak fejlődő részvények vagy alapok vásárlásával lehet profitálni. A nagy amerikai és európai kiskereskedelmi cégek közül számos van, amelyek jelentős kitettséggel rendelkeznek ezekben a térségekben, elég lehet ezek részvényeit megvenni. A Bank of America Merrill Lynch össze is gyűjtötte azokat a cégeket, amelyeken keresztül hasznot lehet húzni a tollasodó kínai vagy épp orosz fogyasztó költekezési kedvéből. A listára az elég nagy, vagyis legalább tízmilliárd dolláros kapitalizációval rendelkező, és egyúttal megfelelő feltörekvő piaci kitettséggel rendelkező cégek kerülhettek föl. Az elemzők azokat a cégeket tekintették ilyennek, amelyek árbevételének legalább 30 százaléka ezekből az országokból származik. Szesz, cigi és toalettkacsaA 22 kiválasztott cég között amerikai, brit és európai társaságok találhatók, a nagy japán cégek nem teljesítették a feltételeket. A brit cégek közül az egyik legnagyobb, 2009-es adatok alapján 76 százalékos feltörekvő piaci kitettséggel a brit SAB Miller sörgyártó rendelkezik, de jó választásnak bizonyulhat a Diageo szeszesital- vagy a British American Tobacco dohánykonszern is. Az amerikai listán egyebek között az Avon Products, a Coca-Cola, a Procter&Gamble és a bébitápszer-gyártó Mead Johnson Nutrition Co. szerepel. A kontinentális Európa nagyágyúi közül a francia Danone, a holland Unilever, a svájci Nestlé vagy a belga sörippari Anhauser-Busch InBev profitálhat leginkább a növekvő fogyasztásból. A helyi cégek kicsik, és drágákMiután számos befektető felfedezte a fejlődő piaci fogyasztásnövkedésben rejlő lehetőségeket, a helyi fogyasztási cikkeket gyártó cégek részvényei sokat drágultak, így az árazásuk kevésbé vonzó - írja a befektetési bank elemzése. Ezek a cégek már prémiummal forognak az elmúlt öt éves átlagos P/E értékükhöz képest. Ezzel szemben a fejlett piacok hasonló vállalatai diszkonttal forognak a hosszú távú átlaghoz képest.A likviditás is emellett szól: a fogysztási javakat előállító fejlett piaci vállalatok összesített kapitalizációja 4700 millirárd dollár a feltörekvő piaci csoporté viszant csak 500 milliárd. "Miközben továbbra is optimisták vagyunk a fejlődő piaci eszközök tekintetében, emellett a befektetőknek azt javasoljuk, hogy kitettségük egy részét csoportosítsák át olyan nagy nemzetközi vállalatok részvényeibe, amelyek a fejlődő piaci fogyasztás vagy infrastruktúra növekedéséből profitálnak" - írják az elemzők. A feltörekvő gazdaságok növekedésével egyre többen jutnak föl a középosztályba, ezért a fogyasztási javakat előállító szektorok nyertesei lehetnek ennek a folyamatnak. De összességében a fejlődő piacok teljesítménye kezd elmaradni a fejlettekétől: idén az MSCI EM (feltörtkvő piaci) index 0,9 százalékot emelkedett, miközben a G7 országok indexe 2,4 százalékot ment föl. Ezzel szemben tavaly a feltörekvők 16 százalékot, míg a fejlett piacok 10 százalékot emelkedtek.