"A Waberer's egy igazi sikersztori. Úgy látjuk, hogy az első féléves adatok is mutatják, hogy leszállítottuk ezt az ígéretünket a befektetőknek" - mondta el hétfői sajtótájékoztatóján Lajkó Ferenc vezérigazgató, aki szerint a tőzsdére lépés eredményein nincs mit szégyellni, mert az elmúlt húsz évben ők voltak a legnagyobb IPO. Mégis a cég BÉT-en való kereskedése elmarad a várttól. Viszont a cég üzleti eredményei a leadott beszámoló alapján erősek, kérdés azonban, hogy a befektetők érdeklődését mennyire keltik fel, valamint képesek-e meggyőzni a távolságtartókat. Lajkó elmondta, a jövőben a befektetők hatékonyabb megszólítására koncentrálnak majd.

Jó jel lehet ebben, hogy a Waberer's első hat hónapos eredményei nemcsak a saját, de a piac várakozásaival is összhangban vannak. Reményeik szerint ez folytatható az év további részében is. Az első féléves számok - a társaság szerint - jól mutatják azt, hogy ez sikerülhet, mivel a bevétel 13 százalékkal nőtt (az előző év azonos időszakához hasonlított korrigálatlan adatok szerint.) Ez jelentősen meghaladja a szektor és a versenytársak átlagát, eredményeit. Az EBITDA (kamat-, adófizetés és amortizáció előtti eredmény) 4 százalékkal tudták növelni, a rendszeres EBIT 14 százalékkal bővült.

Az eredményekben úgy vélik, hogy látszik már a Link sikeres akvizíciója. A biztosítótársaság felvásárlásának konszolidációja viszont csak a teljes év adataiban jelenhet meg teljesen.

Hatékony optimalizáció?

Javult a Waberer's hatékonysága a cég közlése szerint: minden idők legjobb rakottsági mutatóját tudták elérni, az arány 92 százalékot ért el, melyben nagy szerepe a cég innovatív szoftveres támogatottságának. Javítottak az üzemanyag-felhasználáson is, valamint a javítási költségeket is optimalizálni tudták. Fontos tényező, hogy az üzemanyag-beszállítóknál tovább tudák növelni a kedvezményeiket.

A rendszeres nettó (vagyis adózás utáni) eredmény 21 százalékkal nőtt, miközben az EPS (egy részvényre jutó eredmény) 29 százalékkal emelkedett, így már 0,48 eurót tesz ki. Fontos hangsúlyozni, hogy az eladósodottsági mutatók viszont nem változtak.

Változik a piaci környezet

A nemzetközi szegmensben egy a szokásosnál gyengébb időszak volt február-márciusban, ez áremelkedést eredményezett. A Waberer's-nél a menedzsment jól reagálta le árazással és költségcsökkentéssel a változást - vélte Lajkó Ferenc, a cég vezérigazgatója. Így sikerült közömbösíteni azt a hatást, hogy az említett hónapokban Európában kevesebb volt a munkanap, mint az előző évben.

A vizes vébé és a Forma-1 annyira egybeért - plusz a dinnyeszezon és a jó idő, valamint a nagy meleg -, hogy óriási kapacitáshiány alakult ki a piacon. Szemmel jól látható, hogy árfelhajtó erők vannak jelenleg, ilyen például a munkaerő-hiány. De ezeket a tételek ráterhelhetők az ügyfelekre Lajkó szerint, amivel enyhíteni lehet őket.

Egyre több a napos kamion

Több mint 3000 ezer ponyvás kamionjuk van, amelyek jelenleg főként a schengeni övezetben, Nyugat-Európában szállítanak. A területen nem volt semmilyen akvizíciójuk, így a fuvarozási területen nem volt külső hatás, a növekedés organikus lett. A bevételük 3 százalékkal nőtt a szegmensben, ez nagyban köszönhető a már korábban leszerződött partnereknek - mondta el Erdélyi Barna általános vezérigazgató-helyettes.

Tovább nőtt a cég flottája, mintegy 120 szerelvényt (vontatót és pótkocsit) szereztek be. De nőtt az alvállalkozókkal kötött szerződések száma. A Waberer's munkaerőforrás-igénye kielégített, miközben a piac más szereplőinél inkább a -hiány jellemző. Dolgozóik száma meghaladja a 7 ezer főt.

Az első félévben 3,5 nappal kevesebb fuvarozási nap volt, valamint drágult az üzemanyag is - említette meg a hátrányos piaci körülményeket. Előbbi 2,9 százalékos csökkenést jelent 2016-hoz képest. Utóbbi költségeket nehéz áthárítani az ügyfelekre, ezért az idei év első hat hónapjában átálltak az egybeszállítós tankolási modellről, most már kettő, de inkább több partnert használnak. Az európai piacon a költségnövekedés 11 százalék körüli, addig a Waberer's azt állítja, hogy 6-8 százalékos lett az üzemanyagár okozta drágulásuk.

Bejött a kis sugarú kör

A régióban raktároznak és csomagolnak is, nemcsak fuvaroznak. Ez Magyarország és a környező országok területére terjed ki. Az elmúlt másfél évet Erdélyi egy sikersztorinak látja, mert egyre több magyar és multinacionális vállalatot tudnak az ügyfeleik között. Példaként elmondta, hogy a győri Audi-gyár belső logisztikáját a Waberer's végzi.

A régióban is több mint 200 fővel tudták növelni a munkavállalóik számát. A területen is több mint 100 egységgel nőtt a flottájuk.

A lengyel meló

A befektetők által hozott tőkeemeléssel finanszírozták a lengyel Link akvizícióját. Begyűjtötték a versenyhatósági engedélyeket, lezárták a szerződéseket. Jelenleg az igazgatósági tanácsban zajlik a változtatás, hogy a Waberer's érvényesíthesse a döntési jogkörét - mondta el Lajkó Ferenc vezérigazgató.

Folyamatban van az átvilágítás a működési és a pénzügyi területen, valamint a beszerzés és a kontrolling központosítása. Ezzel párhuzamosan felmérik, hogy a lengyel Link cégben milyen megoldásokon kell változtatni, illetve onnan mit vehetnek át.

Az akvizíció fontos, hiszen a cég így hozzáfér a lengyel fuvarozói piachoz, valamint megnyílik az út, hogy a Link helyett létrehozzák a lengyel Waberer'st.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!