Az uniós szinten bevezetett új szabályozás értelmében tilosak bizonyos pőre short ügyletek. Az Európai Bizottság júliusban elfogadott, az Európai Parlament által megszavazott szabályozás Magyarországon is érvényes, alkalmazását a Pénzügyi Szervezetek Állam Felügyelete biztosítja.

A short olyan piaci pozíció, ahol árfolyamesésre játszva az eladó ígéretet tesz egy értékpapír későbbi időpontban történő visszavásárlására. A pőre, vagy más néven meztelen shortolás az a spekulatív piaci eljárás, amikor a short üzlet megkötésekor az eladó nem rendelkezik az ügylet tárgyát képező értékpapírral. Kereskedők jellemzően akkor vesznek fel pőre short pozíciót, ha lényeges árfolyamesésre számítanak.

A CDS olyan származtatott pénzpiaci termék, amely egyfajta biztosítási ügyletként értelmezhető. Az ügylet árfolyama azt jelzi, hogy mennyibe kerül 10 millió euró értékpapír - jellemzően kötvény - biztosítása csőd ellen. A CDS ügyletek fontos eszközei a pénzintézetek kockázatkezelési tevékenységének.

Tilos lesz ezen kívül a szuverén adósság nettó shortolása, azaz CDS ügyleteket csak addig a mértékig lehet kötni, hogy az fedezze az állampapírhányadban, illetve származékosan más értékpapírokban lévő kockázatokat. Az új szabályozás részletes módszertant dolgoz ki a nettó pozíciók kiszámítására.

Az Európában tevékenykedő pénzügyi szervezeteknek ezen kívül tájékoztatási kötelezettségük van a részvényekre, illetve állampapírokra felvett short pozíciókat illetően. Az adott vállalat piaci tőkeértékének 0,2 százalékát meghaladó short pozíciókat az állami piaci felügyeletnek kell bejelenteni, a 0,5 százalékot meghaladó pozíciókat pedig nyilvánosságra kell hozni.

Az uniós szabályozás ezen kívül lehetőséget teremt - egységes irányelvek mentén - az általános shortolási tevékenység betiltására. Ezt a piaci stabilitás súlyos fenyegetettsége, a piaci bizalom súlyos csökkenése esetében vezethetik be az állami hatóságok. Ezt az intézkedést több uniós tagállam felügyelete alkalmazta már az euróövezeti válság során.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!