BUX
39554

Most már tényleg nagyon sokat fizet a Volkswagen

Újabb, ezúttal 1,26 milliárdos kifizetésbe egyezett bele a Volkswagen a dízelbotrány kapcsán. A 3 literes dízelmotorokkal ellátott autók javításért fizetne, illetve visszavásárolná azokat a tulajdonosoktól az Egyesült Államokban. Ez az összeg jóval magasabb is lehet, a német autógyárnak csak Amerikában eddig 25 milliárd dollárnál is többe került a dízelügy.

Lovas-Romváry András, 2017. február 1. szerda, 12:45

A Reuters és a Financial Times is arról ír, hogy a Volkswagen vezetése beleegyezett, legalább 1,26 milliárd dollárt fizet, hogy rendezze a csaló szoftverrel ellátott 3 literes dízelmotorokkal szerelt autók ügyét az Egyesült Államokban.

A VW és az amerikai hatóságok közötti újabb egyezség keretében a cég vagy visszavásárolná az érintett autókat tulajdonosaiktól, vagy úgy hoznák azokat rendbe, hogy megfeleljenek az Egyesült Államok környezetvédelmi előírásainak. A hírek szerint az egyezség február 14-én kaphat előzetes jóváhagyást az amerikai igazságszolgáltatás részéről.

A VW csoportnak a dízelbotrány csak az Egyesült Államokban a visszavásárlások, extra szervizelések, büntetések formájában eddig 22,5 milliárd dollárjába került az FT számításai szerint, a Reuters 25 milliárd dollárról ír, igaz, ez utóbbi figyelembe veszi, hogy a mostani egyezség miatt fizetendő összeg akár meghaladhatja majd végül a 4 milliárd dollárt is.

Ez az összeg már tartalmazza a múlt hónapban kötött megállapodást a büntetőjogi és a kártérítési perekre vonatkozóan, a 2 literes motorok ügyében született júniusi egyezséget és a márkakereskedőkkel kötött megállapodás költségeit is.

A mostani egyezség szerint a VW visszavásárol, illetve kijavít mintegy 20 ezer VW Touareg és Audi Q7-es típusú autót. A visszavásárlási árat a 2015 szeptemberi árak, a botrány kirobbanásakori érték alapján határozták meg, ezen felül az autótulajdonosok fejenként 7755 és 13880 dollár közötti egyedi kompenzációt is kapnak. Az újabb, a VW, az Audi és a Porsche által gyártott úgynevezett "Második generációs" modellek esetében nem lesz visszavásárlás, itt csak átalakítják az adott autók motorjait, hogy megfeleljenek az előírásoknak. Ez utóbbi járművek tulajdonosai is kapnak pénzbeli kompenzációt, 7039 és 16114 dollár közötti összeget.

Azonban ez utóbbi autókra vonatkozó egyezség még nem lett elfogadva. Ha ezeket is vissza kell vásárolni, akkor a mostani megállapodásban szereplő összeg 4 milliárd dollár fölé kúszhat.

A mostani egyezség hírét jól fogadta a piac, a Volkswagen részvények árfolyama 2 százalékkal emelkedett a frankfurti tőzsdén, 147 euróig. Ez már közel jár ahhoz az árfolyamhoz, ahonnan fejest ugrott az árfolyam a botrány kirobbanása nyomán 2015 szeptemberében. Akkor 162 euróról két nap leforgása alatt 95 euróig zuhant az autógyártó cég részvényeinek árfolyama.

Persze ez nem véletlen. A hét eleji hírek szerint ugyanis a botrány ellenére a vásárlók változatlanul szeretik a VW konszern autóit, eladásaik tavaly 3,8 százalékkal emelkedtek. A VW csoport tavaly már 10,312 millió járművet értékesített, s ezzel letaszította a dobogó első fokáról a Toyotát az eladott autók ranglistáján.