Óriási fordulat jöhet a magyar autóiparban, ha ez bekövetkezik

Augusztusra a Tesla piaci kapitalizációja elérte a 60 milliárd dollárt a Nasdaqon, ezzel felülmúlta a General Motorst és a Fordot is. A szakértők szerint mégis kacat számba mennek a cég részvényei, mert nagy eséllyel soha nem fizetnek majd. A cég egyik lehetséges célpontján Magyarországon viszont nagy a nyomás: fejlődik, vagy kezdhet új húzóágazatot keresni az autógyártás helyett.
Szabó Dániel, 2017. augusztus 10. csütörtök, 15:45

Az, hogy a robbanómotort gyártó cégek már vágjak a centit a végnapjaikig, nagyban köszönhető annak, hogy Elon Musk átalakította a piacot és a Teslával átszabta a piaci trendeket, mindennél jobban nyomva az elektromos autókat. A cég legújabb, megfizethetőnek mondott Model 3-as típusára közel félmillió előrendelés érkezett, amely alaposan felértékelte a cég részvényeit.

Szerdán már 363,5 dollárért kereskedtek a Tesla papírjaival, amely enyhébb esés a korábbi, növekedő trendhez képest: a piaci kapitalizációja ezzel együtt elérte a 60 milliárd dollárt, míg a General Motorsnál ugyanez a mutató mintegy 52, a Fordnál 43,4 milliárd dollár. Összehasonlítva a cégek gyártókapacitását vagy árbevételét az látszik, hogy a Tesla részvények kicsit túlhevülhettek - derül ki a WSJ cikkéből, melyet annak kapcsán írtak, hogy a társaság újabb 1,5 milliárd dolláros kibocsátásra készül.

Már izzad a kasztni

A legfontosabb szempont az, hogy a cég a 14 éve tartó története során még soha nem termelt profitot. A 35 ezer dollárra leárazott Model 3-ra pedig hiába nagy a kereslet, a cég valójában alig keres rajta, azt a pénzt pedig az üzembővítésbe kell beölnie. Csak így teljesítheti a felvett előrendeléseket. A Wall Street-i befektetők, illetve a minősítőcégek ezért is intik óva a befektetőket a Tesla részvényeitől: magas a kockázata annak, hogy a befektetett pénz soha nem térül meg.

Árulkodó, hogy az S&P úgy minősítette bóvlinak/kacatnak a társaság papírjait, hogy 2010 óta 20-szorosára emelkedett a részvényárfolyama. A B- osztályzat ráadásul a közelében sincs a befektetésre ajánlott kategóriának. Viszont a Teslát felhajtó erők valószínűleg megölik a hagyományos autógyártást, amely Magyarországnak óriási probléma.

Kereshetünk új húzóágazatot

Hazánk ugyan pályázik arra, hogy ideköltözzön a Tesla új gyártóüzeme, de egyelőre nem tudni hogy áll a versenyben. Az viszont már biztos, hogy az Opel, az Audi, a Suzuki és a Mercedes már itt van. Ezzel a hazai gyáripari teljesítményünk 29 százalékát adta ez az iparág, 25,4 milliárd eurót termelve, 154 ezer embernek munkát adva. Magyarország teljes exportjának 20 százalékát az autóipar teszi ki, és a világ 20 legnagyobb autóipari beszállítójából 15 van jelen.

Nem meglepő, hogy a hazai GDP 8 százalékát az autógyártás adja, ha pedig a jelenleginél is nagyobb teret nyer az elektromos autógyártás, akkor a hagyományos robbanómotoros meghajtású piacra termelő cégek bajba kerülhetnek. De nagyobb baj ez az országnak, mert az akkumulátoros motor jóval kevesebb szerelői munkát igényel, mint a robbanómotor, a sorozatgyártása pedig jól gépesíthető az Index cikke szerint.

Az pedig nem kérdés, hogy a régi nagy autógyárak bajban vannak. A piacon már azt találgatják, hogy az olyan nagy márkák is földbe állhatnak, mint a BMW. Elemzők már rá is aggatták az "új Nokia" jelzőt, mely nagyjából annyit takar, hogy az innovációs versenyben lemaradó, nagy piaci szereplő.

Azért temetni még semmit nem kell

Pozitív hír a szektor számára, hogy a 2017 első félévében bejelentett, állami támogatást is élvező, tervezett hazai nagyberuházásokból nagyságrendileg minden harmadik (35 százalék) köthető az autóiparhoz. Optimizmusra ad okot az is, hogy az innovációs technológiák felé nyit Magyarország is - írja friss iparági elemzésében az Euler Hermes.

A hazai gépjárműgyártók első szintű, közvetlen beszállítói a magyar gazdaság egyik legfontosabb szereplői jelenleg, és a hitelbiztosító besorolása alapján többnyire az alacsonyabb kockázatú kategóriába tartoznak. Ennek oka a hosszútávú szerződések megléte a gyártókkal, a folyamatos innováció, a kifejezetten szigorú audit szabályok alkalmazása, illetve a szektorra jellemző, az átlagnál megbízhatóbb fizetési fegyelem.

Az Eural Hermes bizakodó a jövőt tekintve: Mercedes-Benz még tavaly jelentette be, hogy egymilliárd eurós beruházás keretében Kecskeméten egy új üzemet hoz létre. Idén már átadták a Samsung százmilliárd forintos beruházásban létrejött elektromosjármű-akkumulátor gyárát Gödön, mely az európai elektromos autóipar fellendülésében is fontos szerepet kaphat.

Az pedig Magyarországnak jöhet jól, hogy Zalaegerszegen elkezdték építeni a fejlesztői tesztpályát, amely a hagyományos mellett az önvezető járművek tesztelésére és fejlesztésére is alkalmas lesz. A beruházás értéke 40 milliárd forint. Lökést persze igazán az adna, ha a Tesla itt létesítene új üzemet, amellett, hogy megépíti Győrben az első Supercharger névre keresztelt töltőállomását.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Rodent, 2017.08.13 05:14

@Bahnsteig_Eins: " "Termeszetesen a ceg konyvelesebe nem lat bele" - ahogy SENKI más se. "

Latom nyomod tovabb a sotetsegeidet...
De kepzeld, sokan belelatnak a konyvelesbe, peldaul a reszvenyesek, akik tobbmilliardot toltak bele a cegbe, nem veletlenul.

"VOLNA, bármelyik autógyártónál, kivéve a Teslát. ahol minden adatot titkosítanak, olyan ez a cég mint a CIA vagy az FBI, persze nem véletlenül. "

Persze hulyegyerek, titkositjak a tulajdonosokat mi? :D Az internet koraban... LOL :DD
Mar reg tele lenne a net youtube videokkal meg panaszokkal a forumokon, ha tenyleg ilyen hamar tonkremenne a hajtaslanc. De mivel ennyire ragaszkodsz ehez a temahoz, ezert utananeztem a garancianak es a Tesla 8 ev, KORLATLAN km garanciat vallal a hajtaslancra, biztos azert mert sorra mennek tonkre. Mar megint fullba nyomod a kretent te szerencsetlen :DD

"Ahogy azt Zoltán kitűnően levezette, a Tesla 3-nak csak az alapára 35 ezer dollár, ha használható autót akar kapni valaki, akkor az "extrákkal" együtt fizethet bőven 45-50 ezer dollárt."

Nem ez az egyetlen hulyesege a te Zoltanodnak. Egyreszt az alapmodell is tokeletesen hasznalhato, masreszt a Merci is az alapmodellt adja $40k -ert, ha sajat igenyeid szerint felextrazod, az is lesz 45-50k.

"és ez még mindig ugyanaz az alsó-középkategóriás szedán, miközben a derék amerikai állampolgár 40 ezerért, plusz-mínusz ezer dollár, vehet egy alapfelszereltségű Mercedes C-t, vadonatújan... "

A C Mercivel egy kategoria a Model 3, es kepzeld, azt is "vadonatújan" aruljak :DD

" de személy szerint inkább a Mercedes-t választanám"

Szemely szerint te egy csoro vagy, aki egy 20 eves tragaccsal maszkal, amikor epp meg tudja tankolni :DD

"Persze megértem, hogy a Teslát nem annyira műszaki, vagy akár pénzügyi szempontok alapján választják a derék amerikaiak, hanem szebb napokat látott autógyártásuk miatt sértett nemzeti büszkeségüket próbálják kompenzálni ezzel, "

Ennyi hulyeseget honnan tudsz osszeszedni? :D A Teslak felet adjak el Amerikan belul, a tobbit a vilag mas orszagaiban. Ott is biztos sok ilyen amerikai hazafi el, aki a regi szep idok emleke miatt vesz amerikai autot. Mellesleg a GM, Ford mond neked valamit? Ezek afrikai cegek mi? :DDD

"Az én 99-es Pontiacom nemhogy tökéletesen működik... de még csak a rádiónak, a CD-lejátszónak...sincs a legkisebb baja sem"

Ne hazudozz cefrecske, a 99 -es Pontiac GrandPrix -ben nem volt CD lejatszo, mivel 2002 -tol volt elerheto. Ez mar nem az elso hazugsagod az "autod" -al kapcsolatban, kezdem azt hinni, hogy megkocsid sincs, csak a szomszedeval probalsz felvagni. Szanalmas.

"az amerikai autó az fogalom, legenda, az autógyártás alfája és omegája, csak éppen nem ez a garázstuning f.os, az amatőr texasi autó- és motorépítők jobbat csinálnak ennél, szabadidejükben hegesztve, a Discovery-n. "

MInt a 99 -es Grand Prix? Hat ebben van valami, ugyanis a a 80 -as evektol a ketezres evek kozepeig gyakorlatilag hullamvolgyben volt az amerikai autoipar, egyetlen igazan jo autot sem csinaltak. A 60-as 70 -es evekben voltak igazan csucson es a ketezres evek kozepen-vegen talaltak megint magukra.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bahnsteig_Eins, 2017.08.12 23:48

@Rodent: "Termeszetesen a ceg konyvelesebe nem lat bele" - ahogy SENKI más se.

"arrol nem kell tanulmany, hogy mennyi motor megy tonkre, egyszeru statisztika" - VOLNA, bármelyik autógyártónál, kivéve a Teslát. ahol minden adatot titkosítanak, olyan ez a cég mint a CIA vagy az FBI, persze nem véletlenül.

Ahogy azt Zoltán kitűnően levezette, a Tesla 3-nak csak az alapára 35 ezer dollár, ha használható autót akar kapni valaki, akkor az "extrákkal" együtt fizethet bőven 45-50 ezer dollárt. és ez még mindig ugyanaz az alsó-középkategóriás szedán, miközben a derék amerikai állampolgár 40 ezerért, plusz-mínusz ezer dollár, vehet egy alapfelszereltségű Mercedes C-t, vadonatújan... Hát, nem akarok belemenni a különböző extrák összehasonlításába, de személy szerint inkább a Mercedes-t választanám, persze ez szubjektív magánvélemény, persze...

Ha ha ha

Persze megértem, hogy a Teslát nem annyira műszaki, vagy akár pénzügyi szempontok alapján választják a derék amerikaiak, hanem szebb napokat látott autógyártásuk miatt sértett nemzeti büszkeségüket próbálják kompenzálni ezzel, és én erre azt mondom, hogy HELYES, csak nem ezzel a f..ssal... Magam is amerikai autó-tulajdonosként és -rajongóként azt mondom, hogy az amerikai autók legendásak, (személy szerint most, a Pontiac után/mellett sokat nézegetem a Dodge Challengert, persze ez - mondjuk úgy - hosszabb távú terv, a jelenlegi, köbcentin alapuló adókkal és biztosítással, szóval majd egyszer, ha még gazdagabb leszek, ha ha ha) de szerintem mindenképpen jobbak, és egyébként szebbek, még ma is, mint bármely más kocsi, akár a német autók. Az én 99-es Pontiacom nemhogy tökéletesen működik, az automata sebváltójával együtt, nemhogy harap, megy mint a villám, de még csak a rádiónak, a CD-lejátszónak, a Head-up-display-nek, vagy akár a fényezésnek sincs a legkisebb baja sem, így lassan 20 év után sem, sőt egy idén nyári jégeső után sem (a fényezése se sérült meg, miközben a mai autóknak a tetejét is behorpasztja), tartós, "made to last", ugye, az amerikai autó az fogalom, legenda, az autógyártás alfája és omegája, csak éppen nem ez a garázstuning f.os, az amatőr texasi autó- és motorépítők jobbat csinálnak ennél, szabadidejükben hegesztve, a Discovery-n.

ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2017.08.12 12:19

@RealMan:
Okay, akkor belülről látva az egészet. A Tesla csak addig tudja manipulálni részvényeseit, ameddig a többiek nem kezdenek feljönni, pl. akkugyártásban. Ha olvastad, akkor az IKEA a PowerWall-nál lép egyet, de nálunk "Nyugaton" szintén kezdődött valami ezen a területen. Jelenleg Musk szórakozhat kedvére, sőt még az is lehet, hogy mielőtt tényleg csőd következne be, az utolsó pillanatban valamelyik partnere, részvényese vagy akárkije kiállítja a megfelelő csekket számára.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2017.08.12 12:15

@Rodent:
Ne feledd, a tök hülyék élesebben látják a világot ( amatőrök ) mint mi szakemberek belülről. Minket más elvek vezérelnek, még az értékelemzésnél is, nem csak a döntésnél. Az amatőrök mindig megérzik a "nulla pontot ".
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rodent, 2017.08.12 10:25

@RealMan: Ja, tenyleg kituno elemzes, meg szerencse, hogy mar az elejen tisztazza, hogy tok hulyek a jovobe mutato cegekkel kapcsolatban :DD

"We are value investors. You know, the backward looking, head in the sand, numbers focused relics that have no business discussing the future. We simply ?don?t get it (the vision)?. We miss every Google, Apple, Cisco Systems, etc. It is a wonder we have any clients."
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html