Tényleg nagyot bukik az Apple?

Vasárnap egy éve mutatták be az Apple okosóráját, a befektetők annak ellenére kudarcnak tartják az Apple Watchot, hogy kétszer annyit adtak el belőle, mint az első iPhone-ból bemutatkozása után - írja a Wall Street Journal (WSJ).
Napi.hu, 2016. április 25. hétfő, 16:47

Vasárnap ünnepelte bemutatkozásának egyéves évfordulóját az Apple Watch, a jó eladási statisztikák ellenére a befektetők egy része máris kudarcként értékeli a számítástechnikai cég új termékét - írja a Wall Street Journal. A lap szerint egyelőre korai lenne ezt kijelenteni az okosóráról.

Az Apple Watchnak a cég szempontjából emblematikus jelentősége van, ez az első olyan termék az iPad bemutatkozása óta, amely igazán újnak tekinthető a cégnél, így szereplése jó jelzés lehet arra vonatkozóan, hogy a Steve Jobs helyét a vezérigazgatói székben átvevő Tim Cook alatt is megőrizte innovativitását a társaság. A számok a lap szerint a fanyalgások ellenére nem rosszak, az első évben az elemzők becslései szerint 12 millió okosórát sikerült a cégnek értékesítenie. Ez 500 dolláros átlagos eladási árral számolva is 6 milliárd dolláros árbevételt jelentene a cégnek, ez a piacon egyik legerősebb szereplőként számon tartott Fitbit Inc. éves forgalmának a háromszorosa. Az Apple annak idején az első iPhone-ból 6 millió darabot értékesített a bemutatását követő évben. Az Apple Watch eladások egyébként globálisan az összes okosóra-értékesítés 61 százalékát tették ki tavaly az IDC adatai szerint.

Mi a baj az Apple Watchcsal?

A lap hosszasan idézi, hogy sokan miért tartják problémás terméknek az Apple Watchot, vagy legalábbis alkalmatlannak arra, hogy a lassuló iPhone eladások mellett képes legyen ismét dinamikusan növekvő pályára állítani a céget.

A kritikusok szerint az órában lévő processzor teljesítménye alacsony, s a benne lévő akkumulátor élettartama is igen rövid, azt naponta újra kell tölteni. Hiányzik belőle a GPS is, így a térképfunkciók használatához szükség van mellé egy iPhone-ra is, e nélkül viszont felhasználhatósága igencsak korlátozott. A legnagyobb gondot viszont az jelenti, hogy nehéz meghatározni, miért is van szüksége a fogyasztónak az órára. Néhány erőssége azért van: a napi aktivitás nyomon követésében elég jó, és mobilfizetésre is jól lehet használni, viszont nem tud semmi olyat, amit egy iPhone-al és egy sokkal olcsóbb aktivitást mérő okoskarkötővel ne lehetne megcsinálni.

Persze, jó néhány problémát orvosolni lehet. Az Apple állítólag jelenleg dolgozik azon, hogy a következő generációs Watch már közvetlen mobilhálózati hozzáféréssel rendelkezzen és gyorsabb processzort is kap majd az új sorozat. A cég ezeket az értesüléseket nem kívánta kommentálni.

Vannak azonban komolyabb gondok. J.P. Gownder, a Forrester Research elemzője szerint az igazi baj, hogy az Apple Watch nem eléggé hasznos. Ő azt várta, hogy a termék megjelenése után sokkal több cég kezd majd el rá alkalmazásokat fejlesztetni. Szerinte az Apple-nek többet kellene tennie azért, hogy az óra igazán nélkülözhetetlenné váljon a felhasználók számára.

Nem biztos, hogy igazuk van

Ugyanakkor a kritikusoknak nem biztos, hogy igazuk van. Egy friss, 1150 Apple Watch tulajdonos megkérdezésével készített felmérés szerint 93 százalék volt elégedett, vagy nagyon elégedett a termékkel. Az Apple szerint arra, hogy a felhasználók mindennapjainak mennyire vált részévé a termék, jó jelzés, hogy egyharmaduk rendszeresen cserélgeti annak szíját, minél inkább passzoljon megjelenésükhöz.

Az iPhone első szériájával egyébként hasonló gondok voltak. Nem az akkor aktuálisan leggyorsabb wifi csatlakozási technológiát használta, nem kínált harmadik fél által fejlesztett alkalmazásokat és számos egyszerű és hasznos funkció hiányzott belőle. Ráadásul az óra esetében - ugyanúgy, mint az első iPhone-nál - az Apple a legolcsóbb óra árát alaposan lecsökkentette.

Adam Grossman, az egyik iPhone-ra és Apple Watchra is alkalmazásokat fejlesztő szakember szerint ezek csak a kezdeti gondok a termékkel. Az első iPod 2001-es bemutatkozása után sokan panaszkodtak annak nem kielégítő méretű tárhelyére és túl magas árára. Azonban a termék nemsokára sokak számára nélkülözhetetlenné tudott válni - idézte fel a szakember. Szerinte így lesz ez az Apple Watch esetében is, és hat év múlva már az lesz a furcsa, ha valakinek nem lesz okosórája.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK