Az indoklás szerint a szabályozás visszatarthatja a vásárlókat a más tagállamokban vásárolt használt járművek behozatalától és romániai forgalomba helyezésétől. Az EU véleményét a nagyszebeni bíróság kérte ki ez ügyben, egy román állapolgár ugyanis beperelte a román államot, miután Németországban 6600 lejért (egy euró 4,15 lej) vásárolt használt gépjárművének forgalomba helyezésekor 7595 lejes adót kellett volna fizetnie.
A taláros testület emlékeztetett arra: az uniós jog tiltja, hogy a tagállamok más tagországok termékeire a hasonló jellegű hazaiakra kirótt adónál magasabb illetéket vessenek ki.


Az EU-jog arra kötelezi az egyes tagállamokat, hogy a gépjárműveket terhelő adókat oly módon válasszák meg és alakítsák ki, hogy azok ne járjanak a belföldi használt járművek értékesítésének előnyben részesítésével - szögezte le az ítélet.


Az idén január elsején módosított jogszabály szerint 45-50 százalékkal több regisztrációs adót kell fizetni Romániában a személyautók forgalomba helyezésekor a gépkocsi korának és teljesítményének függvényében.

A legnagyobb összeget az a gépkocsi tulajdonos fizeti majd, akinek járműve legalább húsz éves és a legalacsonyabb környezetvédelmi besorolást kapta. Egy 3200 köbcentis két évtizedes autó regisztrációs adója meghaladhatja majd a 30 ezer eurót is, miközben egy Euro5-ös erőforrással ellátott új gépkocsi forgalomba helyezési illetéke alig két-háromszáz euró lesz. Az Euro6-os motorral ellátott autók, illetve az elektromos és hibrid járművek továbbra is adómentességet élveznek.