Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A nemzetgazdasági tárca péntek délután közzétette a parlament honlapján a 2012-es adószabályokra vonatkozó törvényjavaslatot (pdf). Az indoklásokkal együtt 240 oldalas előterjesztés számos jelenlegi adószabályt ír felül, ezek egy részét a már korábban kiszivárgott hírekben szereplő módon, de vannak új elemek is - írja az Index. Az MTI összeállítása kiemeli, hogy a bírságbevételek központi számlára kerülnek, így megszűnik a kiszabó hatóságok közvetlen érdekeltsége a bírság összegében, és csak a szakmailag indokolt összegű és gyakoriságú bírságot vetik ki.

Személyi jövedelemadó

A személyi jövedelemadózást érintő részek lényegében megegyeznek a korábbi bejelentésekkel, vagyis jövőre még nem vezetik be a ténylegesen egykulcsos szja-rendszert: csak évi 2 millió 424 ezer forint alatt vezetik ki az adóalap-kiegészítést, az efölötti részre 27 százalékos adóalap-kiegészítés vonatkozik. Az adójóváírás intézményét megszüntetik.

A javaslat pontosítja a családi kedvezmény szabályait is, ezentúl egyértelműen csak azok a személyek lesznek kizárva a jogosultak közül, akik a családi pótlékot vagyonkezelői joggal felruházott gyámként vagy vagyonkezelő eseti gondnokként intézetben, gyermekotthonban nevelt gyermekre tekintettel kapják.

Adókötelessé válik a reprezentáció és az üzleti ajándékok juttatása. A juttatás értékének 1,19-szeresét 16 százalék szja és 27 százalék eho terheli.

Az eddiginél sokkal nagyobb hangsúlyt kap a Széchenyi Pihenő Kártyán adható béren kívüli juttatás, csökken, illetve átalakul az étkezési utalványok formájában megvalósuló szabályozás. A meleg-étkezés igénybevétele a jövőben a Széchenyi Pihenő Kártya vendéglátás kártyájának segítségével történhet, hideg utalványok csak kisebb összegben adhatók. Erről szóló cikkünket itt olvashatja.

Cégautóadó

A motorteljesítménytől és a környezetvédelmi osztálytól függhet a cégautóadó nagysága 2012-ben. Erről szóló cikkünket itt olvashatja.

Büntetőadó a termőföld-spekulánsokra

A termőföld-spekulánsokra 16 százalék helyett 48 százalékos adó vár. Erről szóló cikkünket itt olvashatja.

Nem csak az önkormányzati, hanem az állami bérlakások építésekor sem kell földvédelmi járulékot fizetni a jövőben, így a tervezett ócsai Szociális Családiház-építési Program 80 millió forinttal olcsóbb lesz.

Illetékek

Egységesítik az ingatlanforgalmazók és az ingatlanok pénzügyi lízingjét végző cégek kedvezményes illetékének feltételeit.

A járművásárlás illetéke a motorteljesítménytől és a jármű korától függ majd, minél fiatalabb és erősebb egy autó, annál többet kell fizetni. Erről szóló cikkünket itt olvashatja.

Az igazgatási illeték 2200 forintról 3000 forintra nő. A peres eljárás illetéke 10 000 és 1 500 000 forint közé változik. A válóper, valamint a közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálata iránti eljárás illetéke 30 000 forint lesz.

Felgyorsul az ingatlanszerzési illeték kivetése: az ingatlan megszerzéséről az ingatlan-nyilvántartási eljárás befejezését követő nyolc napon belül értesíti a földhivatal az adóhatóságot.

Települési adók

Az önkormányzat települési adót vethet ki, de ez nem állapítható meg törvényben szabályozott közteher tárgyára, így jövedelemre, adózás előtti eredményre és árbevételre. Az önkormányzat által kivetett építmény- és telekadó nem haladhatja meg az ingatlan forgalmi értékének a 3 százalékát.

Chipsadó

Átírják a chipsadóként emlegetett népegészségügyi termékadó szabályait is. Eddigi azok az üdítőitalok és az előrecsomagolt cukrozott készítmények voltak adókötelesek, amelyek esetén a termék hozzáadott cukortartalma meghalad egy bizonyos értéket (üdítőital esetén 8 gramm/100 milliliter, cukrozott készítmény esetén 25 gramm/100 gramm). Problémát jelentett azonban a vámhatóság és az adózó számára a hozzáadott cukortartalom meghatározása, ha a terméknek van olyan összetevője, amely alapján saját cukortartalommal rendelkezik (gyümölcstartalmú italok, sütemények). Ezért a javaslat akként változtatja az üdítőitalok és a cukrozott készítmények fogalmát, hogy az adókötelezettség feltételének csak azt kell tekinteni, hogy a termék tartalmaz-e hozzáadott cukrot.

Az eddigi szabályozás szerint csak a 25 százaléknál nagyobb gyümölcshányadot tartalmazó italok, sűrítmények, nektárok, gyümölcslevek nem tartoznak az adó hatálya alá. A javaslat ezt kibővíti a legalább 25 százalék zöldséghányadot tartalmazó italokra is. Az iromány módosítja az energiaital fogalmát is. A jelenlegi 8 százalékos cukortartalomra vonatkozó korlátot eltörli, rögzíti, hogy a termék akkor adóköteles, ha koffeint és taurint tartalmaz. A javaslat szerint adókötelessé válnak az ízesített sörök és a long drinkek is. Ezeket az indoklás szerint azért adóztatnák, mert jelentős mértékben tartalmaz cukrot, másrészt "üdítőital jellegére tekintettel a fiatalok is szívesen fogyasztják, így tulajdonképp segít az alkoholra való rászokásban."

Az üdítőitalok adómértéke 5 Ft/literről 7 Ft/literre, a cukrozott készítmények adómértéke 100 Ft/kg-ról 150 Ft/kg-ra, a sós snackek és az ételízesítők adómértéke 200 Ft/kg-ról 250 Ft/kg-ra változik. Az ízesített sörök adómértéke és az alkoholos frissítők adómértéke azonos 20 Ft/liter lesz. A chipsadót kiegészítik a baleseti adóval, amelynek a javaslat értelmében 30 százalék lenne a mértéke.

A chipsadó összegét az eredeti elképzelés szerint csökkentenék volna, ha az előző adóévhez képest az adóalany növeli foglalkoztatottak létszámát (2 millió Ft/többletfoglalkoztatott). "Ez az adóelőny ugyanakkor egyfelől rendszeridegen egy forgalmi adóban, másfelől pedig az adóelőny engedélyezett állami támogatásként való elfogadása erősen kétséges. Ezért a javaslat előirányozza a még hatályba nem lépett adókedvezmény hatályon kívül helyezését" - áll a pénteken benyújtott irományban.


Jövedéki adó

A kereskedelmi gázolaj adókedvezményét kisebb mértékben növelik: januártól a dízelt üzleti célból tankolók literenként 17 forintot igényelhetnek vissza, holott az eredeti tervben 19,5 forint szerepelt, ami épp kompenzálta volna a jövedéki adó emelését. Erről szóló cikkünket itt olvashatja.

A törvényjavaslat szerint a magánszemélyek által saját fogyasztásra készített sör, bor és pezsgő előállítása nem minősül jövedéki termék belföldi előállításának, így ez a tevékenység mentesül az adóraktári kötelezettség alól.

Évente háztartásonként 1000 liter sört lehet főzni adómentesen, feltéve, hogy azt nem értékesítik. A sör előállítására alkalmas főzőüstöt és komlóforraló üstöt viszont csak vámhatósági engedéllyel lehet majd birtokolni. A kisüzemi sörfőzdék adminisztrációs terheit enyhítik. Szintén adómentes lesz 1000 liternyi saját fogyasztásra szánt gyümölcsbor és évi 1000 liter pezsgő előállítása.

A korábbi visszaélések miatt szűkíti azt a lehetőséget, hogy a bejegyzett kereskedők az adó megfizetése nélkül hozhassanak be a jövedéki biztosíték összegét többszörösen meghaladó mennyiségben jövedéki termékeket.

Januártól piacokon, vásárokon is értékesíthetők lesznek az adózott, zárjeggyel ellátott bér- és magánfőzött, gyümölcspárlatnak minősülő tömény italok.

Áfa

Ahogyan már tudni lehetett, az általános forgalmi adó felső kulcsa 25-ről 27 százalékra nő, így a bruttó árban megjelenő áfatartalom 20-ról 21,26 százalékra változik. Az adómérték kezelésére alkalmas pénztárgépeket és taxamétereket február 29-ig kell átállítani, az átállításig kézi kibocsátású nyugtával, illetve számlával kell a bizonylatadási kötelezettséget teljesíteni.


Társasági adózás

A társasági adóról és osztalékadóról szóló szabályozásban megjelenik többek között az adomány és a bejelentett immateriális jószág fogalma. Ez utóbbi az adóhatóságnak a szerzéstől számított hatvan napon belül bejelentett, jogdíjbevételre jogosító javait jelenti, ennek majdani eladása csökkenti majd a társasági adó alapján.

Az egyszerűsítés jegyében módosítják a bejelentett részesedés fogalmát, hogy a tulajdonosoknak ne kelljen bejelenteniük, ha egy cégben a százalékos részesedésük nem nő, csak annak az értéke. Újradefiniálják az osztalékot, hogy a meghatározás megfeleljen az Európai Unió egységes jogértelmezési gyakorlatának.

Ez vár a munkanélküliekre

A közfoglalkozás előirányzata tartalmazza a foglalkoztatás-egészségügyi költségeket is, mivel a foglalkoztatást megelőzően kötelező az orvosi vizsgálat.
A szociális törvény egyik változása az, hogy a foglalkoztatást helyettesítő támogatás nem az öregségi nyugdíj legkisebb összegével - ez most 28 500 forint -, hanem csak annak a 80 százalékával lesz egyenlő.

Csökken a tömegközlekedés támogatása

A közösségi közlekedés támogatására az állam jövőre 16 milliárd forinttal kevesebbet fordít, mint idén. Ezt a fogyasztói árkiegészítés csökkentésével éri el. A busz- és vasúti menethegyhez adott támogatások csökkenek, de a BKV és megyei városok közlekedési eszközeire szóló bérletek támogatása nem változik.

Az állam megelőlegezi a bíróság által megítélt gyermektartási díjat, ha azt a kötelezettől nem lehet behajtani. A 11 ezer gyermek után megelőlegezett díj teljes összegét - amely nem egyszer havi 20-25 ezer forintot tesz ki, az állam nem tudja tovább vállalni. Ezért a legmagasabb megelőlegezett összeg legfeljebb a mindenkori öregségi nyugdíj fele lehet.

Az élelmiszerlánc-felügyeleti rendszer működtetését pedig nem az állam - és így az adófizetők - finanszíroznák, hanem a piaci szereplők tennék ezt. Az évi 8 millió forintnál kisebb bevételt elérő mezőgazdasági kistermelők azonban mentesülnének a felügyeleti díj megfizetése alól.

A jövő évtől közel harmadával emelkedik a Paksi Atomerőmű által fizetendő felügyeleti díj, amelyből az erőmű stressz-tesztjét és az I. blokk élettartam hosszabbításának az engedélyezését kell finanszírozni.

A büntetés-végrehajtási törvény úgy módosul, hogy az elítélt a részleges- vagy teljes térítés ellenében igénybe vehető egészségügyi szolgáltatásokat a letéti pénze vagy egyéb jövedelme terhére veheti igénybe, feltéve, hogy van neki ilyen. A hozzátartozó - vagy harmadik személy is - finanszírozhatja az elítélt gyógyszerét.

A börtönökben előállított termékeket és szolgáltatásokat a jövőben felhasználhatja a honvédség, valamint a kórházak és a szociális intézmények is. A törvényjavaslat indoklása szerint ezzel - a fogvatartottak által fizetett tartásdíjjal - nő a büntetés-végrehajtási intézmények bevétele.

A fegyveres testületek hivatásos állományú tagjai a helyi közlekedési bérletet nem költségtérítésként, hanem cafeteria juttatásként kapják.