Már a látszatra sem nagyon ügyel a kormány, illetve a Nemzetgazdasági Minisztérium - mely szerint a törvényhozó és végrehajtó szerepek elkülönülnek egy parlamentáris demokráciában.

Az NGM ugyanis hétfőn terjesztette a kormány elé a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) működéséről szóló törvénymódosítást, amit a kormány kérésére már kedd délután el is fogadnak a kormánypárti képviselők. Az ok persze megint a rohanás: az új szabályokat már januárban alkalmazni akarják - ezért a javaslat már a kihirdetés másnapján hatályba lépne -, nem beszélve arról, hogy az adótörvényekre ennél szigorúbb életbe léptetési szabályok vonatkoznak.

A javaslat látszólag a NAV működésének átszervezésére koncentrál, eszerint az eddigi (igaz csak látszólag) önálló hivatalt nem a látszatfüggetlen elnök (például Simicska Lajos, Vida Ildikó) vezeti, hanem az adóhivatal az NGM részeként működik tovább, így azt közvetlenül pártpolitikusok instruálják. A NAV elnöki feladatait Tállai András fideszes képviselő látja el, illetve az alá kinevezett négy helyettes államtitkár. Ugyanakkor a törvényben az szerepel, hogy a NAV munkáját maga az erre kijelölt miniszter irányítja, aki most Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. A NAV megyei szerveit már a megyei igazgatók irányítják.

Egyetlen nap alatt harminc törvény

A javaslat ezen túl átírja a közbeszerzési törvény összeférhetetlenségi szabályait és az államháztartási törvény számos passzusát - így például az állami és uniós támogatásokkal, azok elosztásával kapcsolatos összeférhetetlenségi szabályokat. A javaslat összesen 30 különböző adó- és pénzügyi törvényt ír át több száz ponton, ezek megtárgyalására adott a kormány egy napot a parlamentnek.

Nincs hibátlan törvényjavaslat - ezért is lenne fontos, hogy a törvények nyilvános parlamenti vitában kerüljenek mérlegre, hiszen több szem többet lát. És nem csak a helyesírási hibákra, hanem a koncepcionális tévedések módosítására is lenne ilyenkor lehetőség - amely most a vita hiányában elmarad. Korábbi információk szerint a javaslat számos belső, nem nyilvános szakmai egyeztetésen esett át - legalábbis az előterjesztő ezt állítja -, ám ennek nincs látható nyoma a törvényjavaslatban. Az NGM szerint számos külföldi példa bizonyítja, hogy a pénzügyminisztériumba integrált adóhivatal működőképes, de ennek hatásvizsgálatát a kormány nem mutatta be. Ráadásul, ami másutt működik, idehaza nem biztos, hogy javítja az adóhivatalba vetetett állampolgári bizalmat.

Átalakuló adó- és nyugdíjszabályok

A NAV új rendszere emellett néhány adójogi szabályt is átír: a jövőben a társasági adót sportegyesületnek adományozó cégeknek a pénz átutalását 30 napon belül kell bejelentenie a NAV-nak, a jelenlegi 8 nappal szemben.

A javaslat alapján a kormány szűkítené a vagyonosodási vizsgálatok alkalmazását: a jövőben csak bűncselekmények, adó- illetve költségvetési csalás, pénzmosás esetén kerülhet szóba ilyen vizsgálat. Így a jövőben a "mezei" adócsalók - celebek, vállalkozók, politikusok - már mentesülhetnek az adóbecslés alól, hacsak nem sikerül bűncselekményt is rájuk bizonyítani.

A javaslat szerint a cégek tíz százalékkal csökkenhetik a chipsadó, azaz a népegészségügyi termékadó fizetési kötelezettségüket. Ennek feltétele valamilyen sport- vagy egészségmezőrző program szervezése, szponzorálása. Egészségmegőrző programnak minősül az egészséges étkezésre, sportolásra ösztönző akció, program, amit az adott cég vagy népegészségügyi intézmény szervez.

Nem kell a jövőben 75 százalékos különadót fizetniük azoknak a nyugdíjasoknak, akik 2012 után kaptak rokkantsági vagy baleseti rokkantsági nyugdíjat. A javaslat szerint 2013. december 31-e után fizetett ilyen jövedelmekre sem kell adót fizetni - így az eddig esetleg befizetett/levont adó visszaigényelhető.