Nem várt helyről kapnak pofont a szlovák rendszámosok

Regisztrációs adó bevezetését tervezi a luxus és a felső közép kategóriába tartozó személygépkocsikra a leendő szlovák kormány - adta hírül a pénzügyminiszteri poszt várományosa, Peter Kazimír közlését megerősítve a Hospodárské Noviny, szlovák gazdasági napilap pénteken.
MTI-Eco, 2012. március 30. péntek, 11:56
Fotó: Napi.hu

A pénzügyi tárca leendő vezetője szerint a regisztrációs adó összegét vélhetően a gépkocsik motorja hengerűrtartalmának és káros anyag kibocsátásának függvényében állapítanák meg. Az új adó bevezetését a költségvetési deficit csökkentésének szükségessége indokolja. "Biztos nem a Skodákat érinti majd a dolog" - utalt Peter Kazimír az új adó által érintett gépkocsi kategóriákra.

A regisztrációs adó azonban így is évi több ezer gépkocsit érinthetne, hiszen Szlovákiában csak februárban csaknem 800, a prémiummárkák csoportjába tartozó új személygépkocsit regisztráltak. Peter Kazimír az adó lehetséges összeghatárait nem pontosította.

Robert Fico leendő kormányának gazdasági intézkedései kapcsán a pozsonyi sajtó által az utóbbi hetekben többször idézett közgazdászok, Ódor Lajos és Michal Horváth szerint a regisztrációs adó vélhetően progresszív adó lesz, felső összeghatára pedig alighanem 1.500 euró körül mozog majd. Egy ilyen forgatókönyv esetén a regisztrációs adó akár évi 24 millió euró költségvetési többletbevételt hozhatna a leendő szlovák kormánynak.

Robert Fico kormánya a sajtóértesülések szerint a regisztrációs adó bevezetése mellett a felső árkategóriába tartozó lakhatási célú ingatlanok adóterheit is növelni szándékozik. Gazdasági elemzők becslései szerint egy ilyen intézkedéstől 120 millió euró körüli plusz bevételt remélhetne az állam.

A pénzügyminisztérium alá tartozó Pénzügy politikai Intézet (IFP) - a költségvetési deficit csökkentése kapcsán - a héten kiadott állásfoglalásában az egészségtelen élelmiszerek többletadója bevezetésének lehetőségét is fontolgatja. A "hamburgeradóként" elhíresült plusz adó kapcsán az IFP Magyarország, Dánia, Belgium és Finnország példáját említi. Egyelőre azonban Szlovákiában nem hoztak nyilvánosságra egy ilyen irányú többletadó bevezetésével kapcsolatos hatástanulmányt.

A közkiadások 2013 és 2015 közötti időszakára vonatkozó keretszámainak - a szlovák pénzügyminisztérium által a napokban véleményezési eljárásba utalt - ajánlása szerint a leendő szlovák kormánynak csaknem 1,2 milliárd euró többletbevételt kell előteremtenie, vagy ugyanekkora összeget kell lefaragnia a jövő évi költségvetésből, ha tartani kívánja a költségvetési deficit az EU által igényelt 2,9 százalékos célértékét.

A közkiadások csökkentése kapcsán Robert Fico a héten kijelentette: deficitcsökkentő kormányprogrammal állnak elő.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

sumynona, 2012.04.04 14:44

@Blama: ez már jobb, több az érv, bár az erőltett iróniából még lehetne mit visszavenni. De nézzük a számokat:
1) Miért 10 ezer beszállító? A területtel foglalkozó emberek viszonylag pontosan meg tudják ezt becsülni, hiszen Magyarországon, és a környező régióban is létrejött már pár ilyen üzem, tehát vannak tapasztalatok.
2) A témáról szóló cikkekben megtalálható, hogy az ott dolgozók átlagbére havi 400 ezer Ft körül van. A beszállítóknál az iparági átlag 200 ezer Ft, de számoljunk csak 150 ezerrel, inkább becsüljük alul. Ez kb 5 milliárd éves SZJA bevétel az államnak, és kb ugyanennyi egyéb munkavállalót terhelő levonás. Azaz csak a munkáltatói levonásokból évi kb. 10 mrd Ft jön össze.
Tehát csak a munkabér levonásokból 3 év alatt megtérülne, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy ezeknek az embereknek nem kell munkanélküli segélyt fizetni, ami egyszeri min. 2 mrd Ft. Ezen kívül ezek az emberek fogyasztanak, ezen keresztül ÁFÁ-t fizetnek. És akkor még nem beszéltünk a már létrejött beruházásról, ami szintén nem kis tétel volt, és az ott dolgozó emberek után is volt az államnak bevétele (levonások,fogyasztásnál ÁFA), és nem volt kiadása (munkanélküli segély). Ha van kedve számszerűsítse ezt is nyugodtan.
Ami pedig a céget illeti: nekik is jelentős beruházás, nem éri meg gyorsan kiszállni belőle, tehát az előnyeit hosszú távon élvezi a magyar gazdaság (lásd pl. Opel, Audi).
Na ugye, mégsem olyan egyszerű??
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2012.04.04 13:25

@sumynona: Milyen jó, hogy érti. És ilyen kimagasló intelligenciával és érzékenységgel érti.
Tudja, mit és miért mondok: egy gondolatolvasó.
És azt is tudja, hogy a gazdaság bonyolult. Szép is egy ilyen megállapítás, ha ezzel indít. Okos és megalapozottá teszi a kommentjét.
Azt mondja - nem elfogultan, hanem a gazdaság mélyrétegeinek és működésének avatott és biztos ismerőjeként -, hogy a kétezer az tízezer.
Ennyi lenne a beszállítói munkaerő. Miért pont annyi és nem nyolcezer vagy háromezer? Honnan tudja?
Ja, a gazdaság működésének ismerője, statisztikus, demográfus és gazdaságpolitikus is ( helyi és társadalmi szinten ).
Hogy a közvetlen költségünk 15.000.000 Ft/munkahely az azonban nem kétséges. Ezt ugyanis a gazdaság ismerője sem vitatja.
Hogyan térülhet meg ez a 30.000.000.000 Ft ?
ÁFÁ-ból ( közösségi be- és kiszállításnál nincsen ), TB-ből ( kétezer ember fizet egy csomót ), személyi jövedelemadóból és helyi adóból.
Nem ismerem a konstrukciót, de ez utóbbi nem nagyon lesz.
Az SZJA ennyi embernél rengeteg, akár évi egymilliárd Ft-ot is kitehet.
A TB ennél valamivel többet, mondjuk 3 milliárdot ( ha nem lesz valaki véletlenül beteg e kétezerből, nem történik vele komolyabb baj stb. )
Így tehát akár 7 év alatt is megtérülhet a befektetés ( ha a kamatokat nem számolom ).
Most pedig jön a demagógia: és hány magyar KKV-t lehetett volna feltőkésíteni ekkora összegből? Na, úgy százat? Hány munkahelyet lehetett volna teremteni 30.000.000.000 Ft-ból? 30.000-et?
Bonyolult a gazdaság.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

sumynona, 2012.04.04 13:05

@Blama: azért a gazdaság ennél kicsit bonyolultabb. Én értem, hogy a politikai elfogultság mondatja veled, de azért érdemes kicsit jobban körüljárni egy témát, mégha az elfogultságod szemszögéből nézed is. Egyrészt az a 2 ezer igazából 3 ezer + kb. 10 ezer beszállítói munkahely. Ezek adóznak, fogyasztanak és nem kell munkanélküli segélyt fizetni. És akkor még nem beszéltük arról, hogy a beruházás is magyar embereket foglalkoztatott, és az infrastruktúra is fejlődött.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2012.04.04 11:53

@ketharmad: Kétharmad! Kétharmad! Kétharmaaaad!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2012.04.04 11:52

@obsi: A 2000 munkahely, amit az MB "terem", 30.000.000.000 Ft-ba került. Nem sok az, mindössze 15.000.000 Ft munkahelyenként.
Azért szeressük az Államot, mert illen jó bizniceket tud csinányi!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html