Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az iparűzési adó az önkormányzati működés alapja - a vállalatok oldaláról viszont a legigazságtalanabb adó, hisz a bevételarányosan kivetett elvonás a nyereséges működést korlátozza. A készülő önkormányzati reform keretében fontos hangsúlyt kap a települések finanszírozásnak átalakítása - például a normatív finanszírozásról áttérnének a feladatfinanszírozásra -, ám a helyi adózásban nagy változásokkal nem számol a Belügyminisztérium koncepciója.

Magyarországon az önkormányzatok bevétele elmarad az európai átlagtól, hisz a bevételeik 18 százaléka származik ebből a sarcból. Az adóbevételeken belül meghatározó a cégek által fizetendő iparűzési adó. "A helyi iparűzési adó szolgáltatja jelenleg az egyetlen valódi önállóságot jelentő önkormányzati gazdasági alapot, ezért ennek megtartása és közvetlen beszedése a jövőben is szükséges" - olvasható a most vitára bocsátott koncepcióban. A tárca ugyanakkor az iparűzési adó szerepét "átgondolná".

Nem lesz központosítás

A minisztérium elképzelése szerint az iparűzési adó önkormányzati fennhatóság alatt marad, ugyanakkor egy bizonyos - egyelőre meg nem határozott - mértéket meghaladó iparűzési adót beszedő önkormányzatoknak a jövőben kötelezően hozzájárulnának a megyén belüli területfejlesztési célok megvalósításához. Egyszerűbben fogalmazva: bevételeik egy részét elvonnák.

Az iparűzési adó esetében sem politikailag, sem szakmailag nem merül fel annak lehetősége, hogy központi adó legyen - szögezi le a tárca, ezzel mintegy pontot téve azon korábbi találgatásokra, hogy az adót központosítanák. Ennek alapvető oka, hogy ezen adóbevétel elengedhetetlenül fontos az önkormányzatok működéséhez, vagy a fejlesztéseikhez biztosítandó önerő megteremtéséhez. Az iparűzési adó elvétele olyan zavart okozna az önkormányzatok gazdasági egyensúlyában, ami egyébként sok százmilliárdos központi kiadásnövekedést eredményezne - olvasható az anyagban.

Új adók jöhetnek

A finanszírozási rendszer újragondolása során javasolt megvizsgálni olyan lehetőségeket is, amelyek az önkormányzatokat helyi adó bevezetésére ösztönzik, kötelezik - veti fel a vitairat. A kivethető adók körének meghatározása során vizsgálandó egyes új adófajták bevezetésének lehetősége is, különös tekintettel arra, hogy az önkormányzatok a területfejlesztési elképzeléseik megvalósítása érdekében területfejlesztési alapot hozhassanak létre.

A főváros nemrégiben bemutatott gazdálkodási koncepciójában is szerepel ez az elképzelés: eszerint az ingatlanfejlesztésekre kiszemelt területek átsorolása (pl. külterületből belterület) során bekövetkezett ingatlan-értéknövekedés egy részét kellene egy területfejlesztési alapba befizetni. Ugyanakkor Budapest adókoncepciója bátrabb, mint a kormányé, ugyanis célként fogalmazza meg az iparűzési adók súlyának csökkentését - majd esetleg teljes kivezetését.