Kétséges a magyar IMF-egyezség - mit mutat a nyomorúságindex?

A handabandázást és a mai deficiteknek a holnap jótékony homálya alá söprését az IMF-nek nem lehet eladni. Nehéz elképzelni, hogy létrejön a megállapodás, de a magyar gazdaság súlyos helyzete miatt mégsem zárható ki a hitelmegállapodás - véli Soós Károly Attila, az MTA KTI főmunkatársa.
NAPI, 2012. július 23. hétfő, 17:36
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Súlyos gazdasági helyzetben kezdődnek a magyar kormány tárgyalásai a Valutaalappal (IMF) és az Európai Bizottsággal. Jól mutatja ezt az elmúlt napokban bejelentett munkahelyvédelmi program. Közgazdászok és nemzetközi szervezetek − így az OECD − kórusban javasolták az alacsony jövedelmű foglalkoztatottak (EU-n belül kirívóan magas) bérterheinek csökkentését. Az elmúlt két évben az "arányos" szja bevezetése és az adó-visszatérítés megszüntetése ennek pontosan az ellenkezőjét valósította meg. A kedvezőtlen munkapiaci folyamatok most 180 fokos fordulatot váltottak ki: az alacsony bérű (képzettség nélküli vagy fiatal) foglalkoztatottak járulékcsökkentését. Normális demokráciában ez persze együtt járna legalább egy-két miniszter távozásával...

Ezt hozta az eddigi két év

Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának eredményeit célszerű más országok megfelelő folyamataival összehasonlítva bemutatni. Itt azonban ma már nem a többi visegrádi országra kell gondolni. Kiestünk abból a súlycsoportból, és különféle elemzések egyre inkább balkáni országokkal (Horvátország, Románia, Bulgária) és a három balti ország közül a két gyengébben állóval (Lettország és Litvánia) vetnek össze bennünket.

Az ábra sötétkék vonala Okun amerikai közgazdász "nyomorúságindexét" (a magyar és az ötök indexének hányadosát) ábrázolja. Maga az index nem más, mint a munkanélküliség százalékos mutatójának és az előző év azonos hónapjához mért fogyasztóiár-inflációnak az összege. Itt nem igazán rossz a kormány eredménye: a kormányváltás utáni romlást 2011-ben lassú javulás váltotta föl; az idei újabb romlás egyelőre igen korlátozott mértékű.

Ez nem más, mint populista jövőfelélés

Az ábra oszlopai azt mutatják, hogy a beruházások növekedési üteme (a négy negyedévvel korábbihoz képest) nálunk hány százalékponttal tér el az ötök átlagától. Nem volt elmaradás 2010. harmadik negyedévéig: a növekedés nálunk volt gyorsabb (vagy a csökkenés lassabb). Azóta viszont egyre nagyobb mértékű az elmaradásunk. Éspedig olyan országokhoz képest, amelyekben ugyancsak nehéz hitelhez jutni, mert tőlük is vonnak ki tőkét a bankok. Kevésbé, mint tőlünk, mert ott nem sújtják őket horribilis különadókkal. Más, beruházásokra erősen hajlamos ágazatok (például a távközlés) magyar különadói is fontos szerepet játszanak itt. Az unortodoxnak mondott gazdaságpolitika egyszerűen populista jövőfelélés, amelynek árát keményen meg kell majd fizetni.

 

A világoskék vonal a magyar cds-felár (az ötéves államkötvény hozamát/kamatát terhelő országkockázati felár) és az öt ország megfelelő átlagos adatának hányadosa. Ez határozottan emelkedő, azaz ugyancsak kedvezőtlen irányzatú. Már a könyökünkön jön ki az, hogy az euróválság és az elmúlt nyolc év miatt fizetünk magas kamatokat. Csakhogy az ábra szerint − két évvel a kormányváltás után is − olyan országokéhoz képest drágul államadósságunk finanszírozása, amelyeket nem sújt kevésbé az euróválság, mint bennünket. A populista jövőfelélés, amely adósságnövelésről beszél és közben a magánnyugdíjpénztárak túlnyomó részének kámforrá változtatása révén a GDP 10 százalékával növeli az állam jövőbeni fizetési terheit, gyanús a hitelezőknek. Ócska trükkökre ők úgy reagálnak, hogy nem adnak olcsón pénzt. Nagyon is szükségünk lenne tehát az IMF hitelére.

Mit kínál az IMF?

A kormány hozzáállása a Valutaalaphoz ugyanolyan, mint az EU-hoz: adják csak a pénzt, és ne szóljanak bele abba, hogy mi mit csinálunk. Hiszen nekünk úgyis csak "biztosítás" kell, nem fogjuk a pénzt használni vagy csak egy keveset használunk majd belőle.

Ez félrevezető beszéd. Az olyan országot, amely képes − magas kamatokkal − a piacról finanszírozni magát, az IMF jobb helyzetbe segíti a piacon, nem szoktatja le arról. Ilyen országnak − így nekünk is − olyan hiteleket nyújt, amelyeknek már a neve is érzékelteti azt, hogy talán inkább csak a rendelkezésére tartják majd a pénzt, ösztönözve más hitelezők megjelenését (amelyek könnyebben adnak azzal, hogy a hiteligénylő nincs rájuk szorulva). Mi eddig négyszer kaptunk IMF-hitelt, mind a négyszer "készenlétit" (SBA). Igaz, vannak az IMF-nek olyan hitelkonstrukciói, amelyek még inkább utalnak arra, hogy az adott országnak alig van szüksége rájuk. Ilyen főképpen a "rugalmas hitelkeret" (FCL), amelyet "nagyon erős fundamentumokkal rendelkező és ilyen politikájú, ilyen politikák gyakorlati megvalósítását fölmutatni tudó" országok kaphatnak. Lengyelország részesült ilyenben, nekünk gondolni sem érdemes rá. A magyar tárgyalók utalásaiból leginkább az érthető ki, hogy az ennél eggyel szigorúbb fokozatot, az "elővigyázatossági és likviditási hitelkeretet" (PCL) szeretnék megkapni, bár ebben a konstrukcióban csak jóval kevesebbet kaphatnánk a hírekben szereplő 15 milliárd eurónál. Emellett ez csupán abban különbözik az előbbi konstrukciótól, hogy megkaphatják olyan országok is, amelyeknek vannak "mérsékelt sérülékenységei", például nem túl nagy bizonytalanságok a költségvetésükben. Az erős fundamentumok és politikák viszont itt is szükségeltetnek. És a politikákban is lehet szükség kisebb változtatásokra, de nem olyan "kiterjedt politikaátalakításokra, amilyenek a készenléti hitellel rendszerint párosulnak".

Az utolsó idézet megvilágítja annak az IMF-bejelentésnek az értelmét, hogy a szervezetnél Magyarország számára készenléti hitelben gondolkoznak. Igen, lesznek követeléseik, noha nem olyanok, amilyeneket nálunk széltében-hosszában vitatnak. Fölösleges az izgalom az ingatlanadó körül: az IMF nem szokta eldönteni, hogy melyik ország milyen adókat vessen ki. Az egykulcsos adót pedig (sajnos) már két évvel ezelőtt sem akarták nekünk "megtiltani", csak elmondták, hogy ez szociális szempontból nemkívánatos és az összfogyasztás csökkenésével is jár. Nem kaptak semmiféle magyarázatot, számítást arról, hogy az utóbbiban miért ne lenne igazuk. Igaz, más kérdéseikre sem nagyon kaptak válaszokat, erre vették a kalapjukat.

Handabandázást, adókulcs-változtatás nélküli bevételielőirányzat-növeléseket, mai deficiteknek a holnap jótékony homálya alá söprését az IMF-nek nem lehet eladni. Hadiállapot jellegű gazdasági kormányzást háromhavonta újabb kormányprogrammal nem lehet beilleszteni egy IMF-programba − de általánosabban a nem kommunista gazdasági rendszerbe sem. Nehéz elképzelni, hogy létrejön a megállapodás, de helyzetünk rendkívüli súlyossága miatt mégsem zárható ki.

Soós Károly Attila
közgazdász, az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Borisz1106, 2012.07.23 22:55

Ejnye Karcsi! MTA-s főmunkatárs létedre még mindig nem érted, hogyan működnek a dolgok az IMF háza táján? Nem te mondtad éppen 2008-ban, hogy az IMF hitel nem növeli az államadósságot csak a struktúráját változtatja meg (nagyobb lesz a devizaadósság, kisebb a Ft) és olcsóbb, mint a piaci finanszírozás. Mondtad ezt akkor amikor már nem létezett piaci finanszírozás (2008.10.30.)! És utána te háborodtál fel legjobban azon, hogy az IMF lesz@rva minden szakértőt (nyilván beleértve téged is), a parlamenti kormány-pártokat (MSZP, SZDSZ), az ellenzéket, de még a kormány nagy részét is pillanatok alatt megegyezett a hitel jóváhagyásáról strukturális reformok végrehajtása nélkül! Lehet, hogy akkora volt a baj, hogy nem volt már idő egyeztetni? Lehet, hogy ilyen esetben az IMF átlép mindenféle demokratikus formulát, nem tartja be a "protokollt" és kihagy pár lépést, nem akar tárgyalgatni a semmiről csak diktálni?
Fikáztad Medgyessyt, Gyurcsányt, Bokrost most pedig Orbánt! Te talán mit tennél, azon túl, hogy őrültségnek tartod az államadósság korlátának alkotmányban való rögzítését?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

pro libertate, 2012.07.23 21:16

Ritka precíz helyzetértékelés. Mindössze két aprósággal egészíteném ki.

1. Az olcsó IMF-hitel legfőbb haszna általánosságban a hitelesek és az adófizetők terheinek csökkenése lehetne. Miután orbánmatolcsy különösebb lelkifurdalás nélkül megduplázta-megtriplázta a deviza-hitelesek terheit, az adófizetőkét pedig 28 új közteherrel növelte (miközben a munkából élők jövedelmét egyebekkel, pl. inflációval is csökkenti), ez a lehetséges hatás aligha motiválja a forradalmi kormányt...

2. A fidesz-rezsim (legalábbis nyilatkozatai szerint) azt várja az IMF-megállapodástól, hogy olcsóbban juthat hitelhez a piacokon. Tegyük most félre a nyilvánvalóan hibás logikájukat (miszerint úgy is olcsóbbá válik a piaci hitel, hogy deklaráltan nem akarnak lehívni semmit az MF-hitelből...), hiszen elsősorban nem az alternatív forrás léte tehetné olcsóbbá a magyar állam finanszírozását, hanem a józan, kiszámítható gazdaságpolitika. Ha vállal kemény kötelezettségeket a kormány, akkor visszatérhet a forradalom során elpocsékolt bizalom egy része (na, nem a kormány, hanem az IMF iránt...). Ha nem vállal ilyeneket a kormány (és, ugyebár, a nemzeti szuverenitást meg kell védeni), akkor természetesen továbbra sem lesz bizalom. Mitől csökkennének az állampapír-hozamok?

Kizártnak tartom, hogy orbánék mindezzel ne lennének tisztában. Következésképp a megállapodás esélye a zéróhoz konvergál...
Kivéve természetesen a végszükséget, az államcsőd esetét. Maga az IMF-tárgyalás is azt mutatja, hogy a kormány komolyan számol ezzel a lehetőséggel is. (Az egyatábor láthatóan nem is ért semmit az IMF-történetből...:DDD)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ordog666, 2012.07.23 20:42

Röviden egy könnyű, bevezető kérdésre szeretnék választ kapni!
Hol sikerült elrejteni a cikkben azt az értékes információt, amivel az Úr meghálálhatná az adófizetők pénzéből, költségvetési forrásokból kapott, havi millió Forint fölötti jövedelmét?
A hasznosságot tekintve ezért még a havi 47 ezer is sok ! ! !
Remélem, hogy az IMF szakértői nem fognak bedőlni az államilag finanszírozott (MTA) szakértői provokációnak ! ! !
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

bestof, 2012.07.23 20:16

Kellemes napot mindenkinek!

Úgy látom, fajtársaink mindenkor Isten nevében vitték véghez a legördögibb gazságokat, ontottak vért és beleket, máglyáztak, bitóztak, sortüzeztek, s mindeközben zászlót, keresztet lengetve-lóbálva üvöltözték, hogy hit, haza, szeretet, összefogás. Fajtánk hiperfejlett hazudozó. Intelligencia kapacitásunk zömét újabb és még újabb gurítások, átejtések, vakítások, maszlagolások kiagyalására fordítjuk. Habár manapság minden megeshet............
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bhole, 2012.07.23 19:58

A hitelrontás tankönyvi példája.
Sok milliárd extra kamatba kerülhetnek az ilyen cikkek az adófizetőknek, ha valamelyik nagy befektető elhiszi és nem a saját elemzőire épít.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html