Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A magyarországi autópályákon az egyik legbosszantóbb jelenség, hogy sokan nem tartják be a kötelező jobbra tartást. Ez különösen a Székesfehérvár és Budapest közötti háromsávos szakaszon bosszantó, ahol a középső sáv "bérlői" nem csak a pálya áteresztőképességét csökkentik és balesetveszélyes helyzetet teremtenek, de azokat is nehéz helyzetbe hozzák, akik egyébként szabályosan kihúzódnak a külső sávba.

A jelenség az idén a korábbinál elviselhetetlenebb lett, ugyanis nagy mértékben megnőtt az autópáyaforgalom. Ezt egyrészt abból tudjuk, hogy a korábbinál lényegesen több matrica kelt el, mint arról korábban mi is írtunk, másrészt a Magyar Közút is rendszeresen végez forgalomszámlását, amelynek adatait most a napi.hu-nak is elküldték. Az MK két mérőhelyet választott Székesfehérvár és Budapest között. Ez alapján augusztus utolsó hetében a tavalyi 45 220 és 54 906 darabos napi járműforgalom az idén 54 944 és 60 452 darab közé emelkedett.

Vélhetően nem csak az autósok, hanem a Magyar Közút is fontosnak tartotta ezt a kérdést, ugyanis idén nyáron több táblát helyeztek ki az M7 három sávos szakaszán, amelyben - a mátrixtáblák mellett - felhívják az autósok figyelmét erre a fontos szabályra.

Mivel azóta elmúlt pár hónap, kíváncsiak voltunk arra, hogy mi történt, javult-e a közlekedési morál, esetleg szabtak-e ki büntetést a szabályszegőkre. Túl sok elvárásunk nem volt, hiszen az Országos Rendőr-Főkapitányság korábban - az Mfor.hu kérdésére - azt közölte, hogy sem a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózathoz tartozó, már működő változtatható helyű komplex közlekedési ellenőrzési pontok, sem pedig a kialakítás alatt álló fix komplex pontok nem alkalmasak a szabályok betartásának ellenőrzésére. Ettől függetlenül figyelik a közlekedőket.

Az ORFK kérdésünkre szűkszavúan válaszolt: "az M7-es autópályán a rendőrség nem végzett sem a táblák kihelyezéstől eddig eltelt időszakban, sem azt megelőzően a jobbra tartási kötelezettséggel kapcsolatos statisztikai adatgyűjtést". Ebből  - bár szó szerint nem említik meg - arra lehet következtetni, hogy büntetést sem szabtak ki a szabálysértőkre.

A Magyar Közút a tapasztalataikat firtató kérdésünkre az írták, hogy szerintük javul a közlekedési morál és a táblák hatásosnak bizonyulnak, azonban azt is megjegyzik, hogy a vizsgált forgalomnagyság 60-70 százalék közötti kapacitáskihasználtságot jelent, amely pedig folyamatos járműsor kialakulását jelentheti. Ez pedig megnehezíti az előző sávból való visszasorolást. Azt is hozzáteszik, hogy - tekintettel a kihelyezéstől eltelt rövid időre - a vizsgálatot az év minden évszakában meg kell tenni.

Mit tudunk tehát most?

  • Nőtt az autópályák forgalma,
  • a hatóságok is elkezdtek foglalkozni a jobbra tartás figyelmen kívül hagyásának kérdésével
  • a Magyar Közút javuló tendenciáról ír, de egyelőre nagyon kevés adat áll rendelkezésükre
  • a Rendőrség pedig nem vezet statisztikát és nem is büntet.

Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy  csak az autósok józan belátására van bízva, hogy kihúzódnak-e a szélső sávba vagy sem, azonban jó kérdés, hogy valódi visszatartó erő nélkül mennyire lesz sikeres a figyelemfelhívás.