Nesze neked, kötelező jobbra tartás!

A nyáron úgy tűnt, hogy valami elindul a magyarországi vezetési kultúra javítása érdekében, legalábbis az autópályákon. Megnéztük, hogy hova vezetett ez.
Szász Péter, 2015. november 14. szombat, 15:02
Fotó: Napi.hu

A magyarországi autópályákon az egyik legbosszantóbb jelenség, hogy sokan nem tartják be a kötelező jobbra tartást. Ez különösen a Székesfehérvár és Budapest közötti háromsávos szakaszon bosszantó, ahol a középső sáv "bérlői" nem csak a pálya áteresztőképességét csökkentik és balesetveszélyes helyzetet teremtenek, de azokat is nehéz helyzetbe hozzák, akik egyébként szabályosan kihúzódnak a külső sávba.

A jelenség az idén a korábbinál elviselhetetlenebb lett, ugyanis nagy mértékben megnőtt az autópáyaforgalom. Ezt egyrészt abból tudjuk, hogy a korábbinál lényegesen több matrica kelt el, mint arról korábban mi is írtunk, másrészt a Magyar Közút is rendszeresen végez forgalomszámlását, amelynek adatait most a napi.hu-nak is elküldték. Az MK két mérőhelyet választott Székesfehérvár és Budapest között. Ez alapján augusztus utolsó hetében a tavalyi 45 220 és 54 906 darabos napi járműforgalom az idén 54 944 és 60 452 darab közé emelkedett.

Vélhetően nem csak az autósok, hanem a Magyar Közút is fontosnak tartotta ezt a kérdést, ugyanis idén nyáron több táblát helyeztek ki az M7 három sávos szakaszán, amelyben - a mátrixtáblák mellett - felhívják az autósok figyelmét erre a fontos szabályra.

Mivel azóta elmúlt pár hónap, kíváncsiak voltunk arra, hogy mi történt, javult-e a közlekedési morál, esetleg szabtak-e ki büntetést a szabályszegőkre. Túl sok elvárásunk nem volt, hiszen az Országos Rendőr-Főkapitányság korábban - az Mfor.hu kérdésére - azt közölte, hogy sem a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózathoz tartozó, már működő változtatható helyű komplex közlekedési ellenőrzési pontok, sem pedig a kialakítás alatt álló fix komplex pontok nem alkalmasak a szabályok betartásának ellenőrzésére. Ettől függetlenül figyelik a közlekedőket.

Az ORFK kérdésünkre szűkszavúan válaszolt: "az M7-es autópályán a rendőrség nem végzett sem a táblák kihelyezéstől eddig eltelt időszakban, sem azt megelőzően a jobbra tartási kötelezettséggel kapcsolatos statisztikai adatgyűjtést". Ebből  - bár szó szerint nem említik meg - arra lehet következtetni, hogy büntetést sem szabtak ki a szabálysértőkre.

A Magyar Közút a tapasztalataikat firtató kérdésünkre az írták, hogy szerintük javul a közlekedési morál és a táblák hatásosnak bizonyulnak, azonban azt is megjegyzik, hogy a vizsgált forgalomnagyság 60-70 százalék közötti kapacitáskihasználtságot jelent, amely pedig folyamatos járműsor kialakulását jelentheti. Ez pedig megnehezíti az előző sávból való visszasorolást. Azt is hozzáteszik, hogy - tekintettel a kihelyezéstől eltelt rövid időre - a vizsgálatot az év minden évszakában meg kell tenni.

Mit tudunk tehát most?

  • Nőtt az autópályák forgalma,
  • a hatóságok is elkezdtek foglalkozni a jobbra tartás figyelmen kívül hagyásának kérdésével
  • a Magyar Közút javuló tendenciáról ír, de egyelőre nagyon kevés adat áll rendelkezésükre
  • a Rendőrség pedig nem vezet statisztikát és nem is büntet.

Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy  csak az autósok józan belátására van bízva, hogy kihúzódnak-e a szélső sávba vagy sem, azonban jó kérdés, hogy valódi visszatartó erő nélkül mennyire lesz sikeres a figyelemfelhívás.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

konrada, 2015.11.16 11:23

@antitroll:
Ne izgasd magad az ilyenek miatt!
Akinek probléma lehet az, ha a kormányt mozdítani kell, akinek mindig tele van a külső sáv - még akkor is, ha folyamatosan halad el mellette - attól jobb ha megy szépen középen, mert az ilyenek csinálják azokat a baleseteket, amikor saját árnyékuktól megijedve kaják alá kormányt és állnak keresztbe jobb esetben a saját oldalukon, rosszabban a túlsó oldalra átrepülve...

Az ilyeneket inkább jobb kikerülve elhaladni: vagy balról ha nem tolnak, vagy jobbról, ha egyébként is üres a külső sáv, elvégre az szabályos, ha párhuzamosan jobbra tartva haladsz, nem kell neked egy agyament miatt - mert az esetleg csak a legbelsőben tud menni 40-nel visszaduzzasztani Balatonig az utat abban a hibás tudatban, hogy a párhuzamos haladás már előzés, és emiatt te csak a belső korláton végig menve haladhatnál el mellette...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

reszeloaladar, 2015.11.16 11:10

Lustaság? Fékezni is lusta vagy? Haló!
Én minden esetre elkezdtem a szélsőséges lehúzódást alkalmazni:
- akkor is lemegyek, ha esetleg 10 másodperc múlva már jöhetek vissza (130km/h=36,1 m/sec), bár ezalatt megteszek 361 métert.
- a középsős mókust megelőzőm balról szabályosan, majd szépen lassan előtte kihúzódok a szélsőbe. Majd amikor kinn vagyok, bólintok még egyet a jobbra indexen. Meglepő módon sokan követtek már a szélsőbe.

Állandó dilemma, hogy lehet-e tanítani az utakon. Nos a gyereknek is el kell mondani, hogy mit várunk tőle, magától nem fogja tudni. Ha finom és érthető jelzéseket tudunk adni a többi vezetőnek, hogy mit nem csinálnak jól, abból csak tanulhatnak. Ha csak magunkban dühöngünk, azzal biztos nem változik semmi.
Egy Fehérvár-Budapest viszonylatban ha minden szabályosan közlekedő csak egyetlen megrögzött középsőst rá tudna bírni a lehúzódásra, hónapok alatt csökkenhetne a probléma. Persze kell kampány meg sok-sok tábla is.

Bár az továbbra sem értem, hogy 2 sávon úton miért tudnak ugyanezek lehúzódni, akár a már említett kamion mögé is, ahol a már említett visszasorolás nehézkes és néha veszélyes is. Itt jön a képbe, hogy miért rossz egy gyenge autó. Amúgy a jövőben több autópályát is 3 sávra kell majd bővíteni. Ideje lenne megtanulni rendesen használni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Tibi27, 2015.11.16 08:01

Rendszeresen járok ezen a 3 sávos szakaszon. Mivel 110 körüli az utazósebességem, így külső sáv... Persze figyelem rendesen a tükröt, és ha látom, hogy valaki a középsőben utazik, akkor elég rendesen időben kijövök a kamion mögül, mert korábban párszor előfordult, hogy pont akkor ért mellém, és az istennek sem ment volna be a legbelsőbe, mert hát az övé a középső sáv! Ilyenkor rendszeresen tapasztalom, ha mögém ér előzés közben akkor lelassít, és tényleg nem vált sávot.
Ha viszont melléérek egy középső sávban lassabban haladónak, akkor lazán elmegyek mellette jobbról. Ez időközben kiderült, hogy nemcsak kikövetkeztethető a KRESZ-ből, de még szabályos is. A kikövetkeztetés: ha a külső sávban nincs senki, akkor a középsőben (belsőben) sem lehet senki a jobbratartási kötelezettség miatt, ergo nem tudok jobbról szabálytalanul előzni, mert ő szabálytalankodik. A másik, hogy ha nem a középsőből sorolok ki jobbra és úgy megyek el mellette, hanem mindketten haladunk a sávunkban, akkor (elvileg) kialakult a párhuzamos közlekedés és nem előzök, csak elhaladok mellette.
Tahók ellen meg sajnos nincs orvosság - főleg ha a rendőrök sem igazán foglalkoznak vele. Persze könnyebb a szupergépekkel a sebességet ellenőrizni, mint ezt. :(
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rodent, 2015.11.15 20:29

@matura: Mindent meg lehet magyarazni, de azert ne legyen mar alap a szabalytalan kozlekedes. Legalabb ne probald meg beallitani ugy a marhasagodat, hogy az a normalis.
Bevallom, vannak helyzetek amikor en is lusta vagyok lehuzodni a kulso savba, de ez csak akkor fordul elo, ha latom, hogy abban a savban rovid idon belul utolernek valakit aki joval lassabb es az en savomban nincs mogottem senki. Megesik az ilyesmi, de ettol fuggetlenul nem ez a normalis.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2015.11.15 20:28

Matura!
Meg valami!
Hogy ithhon Magyarorszagon atertelmezve alkalmazod a kozlekedesi szabalyt, az ma meg olcso buli!
Menjel ki Ausztriaba, vagy Nemetorszagba es probalj meg a kozepso savban autokazni a kozepso savban az akar ures autopalyan!
Lesz nagy meglepetesed! A gatyadat ott hagyod, mert a kamerak ezt is figyelik.
Bizonyara mert ott is olyan hulyek! Bezzeg Te...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html