Beruházási fordulat, százezer új munkahely és a közfoglalkoztatottak számának 300 ezere emelése - ezeket emelte ki Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a 2013-as költségvetési vita expozéjában. A javaslatból azonban kiderül, hogy fordulatról beszélni erős túlzás.

A 2013-as költségvetésben azzal számolnak, hogy az idei 0,1 százalékos stagnálás után már 1,6 százalékkal nő a gazdaság. Ezekhez a számokhoz igazították az adóbevételeket is, már persze azokat, amelyeket Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) egyáltalán hajlandóak voltak komolyan modellezni, most nem ide értve a tranzakciós adó bevételeinek 130-ről 280 milliárdra, vagy esetleg 400 milliárd forintra történő emelését. A jövő évi 1,6 százalékos növekedéssel kapcsolatban is komoly véleménykülönbségek alakultak ki, elég csak az MNB épp ma kiadott inflációs jelentését idézni. Ebben az idén 0,8 százalékos visszaesést, jövőre 0,8 százalékos növekedést vár a jegybank.

A költségvetési törvény fő számairól két hét múlva már szavazna a parlament - miközben az azt megalapozó adótörvények sehol nincsenek. A költségvetési bizottságban a büdzsét prezentáló helyettes államtitkár - úgy látszik, sem Matolcsy Györgynek, sem az államháztartásért felelős államtitkárának, Naszvadi Györgynek nem volt érkezése a fő bizottságban arcát adni a javaslathoz, így azt a politikusok egy köztisztviselőre bízták - el is árulta, hogy bizony lesz itt még némi jövedékiadó-emelés, amely nincs betervezve a büdzsébe, különben úgymond nem lenne fedezet az egészségügyi bérek emelésére.

De nem csak a jövedéki adó, az eva sorsa sem ismert - utóbbival ugyan számol a büdzsé, ám a legutolsó hivatalos minisztériumi nyilatkozatok szerint megszüntetésre ítéltetett. A munkaadói tb-járulékok mértékéről épp most egyeztet a Fidesz gazdaságpolitika agytrösztje, a Harrach-Matolcsy-Rogán trió és minden bizonnyal jó munkát is végeznek, hisz a reggel nyolckor elkezdetett látszategyeztetésről már kora délután tájékoztatják is a nagyérdeműt. A dologban a legszebb, hogy píárszempontok kedvéért Matolcsy saját kezével írja át az alig két hete benyújtott költségvetést - tekintsük ezt az első módosításnak, amelyet borítékolhatóan még az idén újabb követ ősszel. Így mire eljő 2013 első napja, már messze leszünk az eredeti javaslattól.

És akkor visszatérve Tündér Gyuri beruházási fordulatához: mint azt mindenki tudja, a jövő év már az emelkedés költségvetése lesz, ez tükrözik a költségvetés makroszámai is. A lakossági fogyasztás Matolcsy szerint a tavalyi stagnálás és az idei 1,4 százalékos csökkenés 0,3 százalékkal emelkedik. A beruházás fordulat az NGM szerint a következőképp néz ki: a 2001-es 5,4 százalékos mínusz és az idei 2,3 százalékos csökkenés után, 2013-ban már 0,3 százalékkal emelkedik. Szó mi szó, a mínusz és plusz előjelek között lehet valami fordulat, ám ezt a 0,3 százalékot kár lenne oly izmos "beruházási fordulatnak" venni - pláne hogy az előrejelzés megalapozottsága enyhén szólva kétséges a sárgacsekk- és a távközlési adó, illetve a növekvő Robin Hood-adó árnyékában.

Az MNB már idézett inflációs jelentésében is találunk prognózist egyfajta beruházási fordulatra: a jegybank elemzői az idei 4,1 százalékos visszaesés után 0 százalékot, azaz stagnálást jósolnak - vagyis az idei mínuszt közel a duplájára várják mint a kormányzati becslések. Az MNB szerint nem meglepő az idei erőteljes visszaesés, hisz a kormány megszorításai következtében csökkentik a fiskális keresletet, a lakossági fogyasztás csökkenése okán pedig a csökkenő profitabilitás és a hitelszűke miatt a cégek egyet tehetnek - visszafogják, halasztják beruházásaikat.

A jövő évi költségvetés alapjai enyhén szólva képlékenyek, mind makrogazdasági fundamentumokat, mint az adóbevételeket, mind a kormányzati elképzelések kimunkálatlanságát nézve. A minisztériumok az elmúlt hónapokban hallatlan erőfeszítéssel előállították az ezer oldalas törvénytervezetet, ám a politika nem tartott lépést az apparátussal, így elmaradt a költségvetés megalapozása. Ennek fényében a büdzsé - már megszokott - sorozatos módosítására lehetünk felkészülve a következő hónapokban is.