A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) által a Volán-buszok beszerzésére nemrégiben kiírt, több mint 3 milliárd forint értékű pályázaton a Rába összesen 900 millió forint értékű megrendelést szerzett. A hét szóló, tizenkét csuklós busz és tizenhat önjáró alváz gyártására vonatkozó szerződést rövid időn belül aláírják. (A szóló buszok átlagosan 25-30, a csuklósak 38-40 millió forintba kerülnek.) A buszok előállításához már az összes szükséges beruházást megvalósították, tavaly 500-600 millió forintot költöttek festőüzemre, nagy értékű gépekre és a belga Jonckhere-től megvásárolt licencre. Ez a beruházás azonban nemcsak a busz-, de a katonaiteherautó-gyártás és részben a futóműgyártás igényeit is kiszolgálja, ezért költségei nemcsak a buszeladásokból származó profitot csökkentik. Hasonló nagyságrendű üzletet jelenthet az az értesülésünk szerint legfeljebb 2,5 milliárd forint értékű pályázat, amelyet az ÁPV írhat ki a felügyelete alá tartozó Volán-társaságok buszparkjának korszerűsítésére. A felhasználható összeget azonban a kormánynak is jóvá kell még hagynia, csak ezt követően történhet meg a pályázat kiírása. A legnagyobb falat azonban a honvédségi tender lehet. A tender értékéről jelenleg még csak becslések vannak - kormányzati döntés hiányában más nem is nagyon lehetséges -, de azt megfigyelők 200-300 milliárd forintra becsülik. A Rába járműüzletágának vezetője, Hargitay Ildikó szerint a beszerezni kívánt várhatóan 10-13 ezer jármű 70-80 százaléka olyan típusú lesz, amilyet a Rába elő tud állítani. A feltételezések szerint a járműveket 10-15 év alatt kellene leszállítani. Hargitay kijelentette: a Rába járműüzletága a gépi kapacitás terén felkészült akár évi 2 ezer jármű gyártására is. Tekintettel arra, hogy a gyártókapacitás elegendően nagy, stratégiai együttműködésre nincs szükség. Az azonban elképzelhető, hogy ha a honvédség az összes járműtípusra egyben kér ajánlatot, akkor a Rába számára célszerű az általa nem gyártott járműveket előállítani képes szakmai partnert találni. RÓNAI BALÁZS