Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Hatalmas lehetőséget lát a magyar befektetésialap-piacon a genfi székhelyű LCF Rotschild Group, a konkrét piacra lépés azonban attól függ, hogy megtalálják a megfelelő helyi magán- és intézményi partnereket – fogalmazott Alain Mestat, a Banque Privée Edmond de Rotschild Europe nemzetközi marketing- és vállalati kommunikációs vezetője a PricewaterhouseCoopers budapesti, befektetési alapokról szóló konferenciáján. Szerinte Magyarország még mindig „terra incognita”, de pár éve már folyamatosan keresik itt a potenciális partnereket. A társaság már jelen van a kelet-közép-európai régióban, a pozsonyi iroda a szlovák és részben a cseh ügyfélkört fedi le, a közeljövőben pedig Varsóban nyit két egységet. (A Rothschild-család nem lenne teljesen kezdő a magyar piacon sem: a XIX. században részt vett a Széchenyi-lánchíd finanszírozásában, amiről egy, a hídon található emléktábla is tanúskodik.) A szakember megdöbbentőnek nevezte a magyarországi befektetési alapok vagyonának tavalyi, 76 százalékos növekedését, és úgy vélte, társasága a piaci réseket kihasználó termékekkel, személyre szabott szolgáltatásokkal tudna megjelenni nálunk. Lehetőségként értékelte, hogy Magyarországon hiányoznak a független alap- és tanácsadási ajánlatok, de új koncepcióval tudnának előrukkolni az értékesítés területén is. Az is vonzó szerinte, hogy a magyar alappiacon csupán öt százalék a részvényinstrumentumok súlya. Ugyanakkor hozzátette: nagyon óvatosan közelítenek a magyar piachoz, és kiemelten fontos számukra a branding. Középtávon a lakossági vagyon gyarapodása, illetve az „életkockázatok” elleni állami védelem, azaz a központi nyugdíj- és egészségbiztosítás szerepének csökkenése lesz az egyik meghatározó tényező a hazai befektetési alapok piacán – vélte a konferencián Vízkeleti Sándor, a CA IB Értékpapír Befektetési Alapkezelő Rt. vezérigazgatója. Hozzátette, hogy további ilyen faktor lehet az egyszerű termékek helyett az összetettebb megtakarítási szolgáltatások iránti kereslet emelkedése, valamint az eurócsatlakozás közeledtével a nem forintalapú konstrukciók fontosságának növekedése. A verseny szempontjából lényeges lesz, hogy melyik piaci szereplő tud előbb megjelenni megfelelő keménydeviza-termékkel. Rövid távon Vízkeleti várakozásai szerint a bankok a lekötött betétek rovására erősítenek majd a befektetési alapok értékesítése terén – ez a folyamat már el is kezdődött. A magyar piacról mostanáig hiányzó globális szereplők is rövidesen megjelenhetnek, miközben az EU-standardoktól eltérő, részben a hazai piac védelmét szolgáló jogi szabályok terén – uniós nyomásra – enyhülés következhet be. A szakember szerint ilyen jogi változás lehet például az értékesítési csatornában az alügynökök megjelenése, amit jelenleg tilt a szabályozás. Vízkeleti arra számít, hogy a következő néhány évben a globális és a helyi alapok súlya – hasonlóan a finnországi példához – 50-50 százalék körülire állhat be. A globális alapok számára jobb versenypozíciót jelent a kibocsátói oldalon meglévő, részben a méretgazdaságosságból fakadó költségelőny.