Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Magyar Családi Vállalkozások Szövetsége (MCSVSZ) néven alakul meg még szeptember folyamán egy új érdekképviselet, amely a kisebb családi cégeket fogná össze. Az MCSVSZ-t alapítók képviselőjétől, Bojtor Lucia Zsuzsannától a Napi Gazdaság megtudta, azért van szükség az új szövetségre, mert a családi vállalkozások általában csak magukra számíthatnak, a szervezet segítséget nyújtana, hogy fejlesszék üzleti tevékenységüket, többek között proaktívan támogatnák a partnerek együttműködését, részt vennének a hazai üzleti környezet fejlesztését célzó javaslatok megfogalmazásában és a szakmapolitikai egyeztetési folyamatokban.

A szövetség főbb célkitűzései között találjuk azt is, hogy népszerűsítsék a vállalkozói létformát, hogy könnyebben juttassák pályázati és banki pénzhez a tagságot, hogy segítsék az export- és a kutatás-fejlesztési tevékenységüket, hogy csökkentsék az adminisztratív és adóterheiket, illetve hogy növeljék a know-how-t, azaz átadják azokat a nemzetközi szakirodalomban fellelhető aktuális, tudományos értékű kutatásokat, amelyek a családi vállalkozások működési sajátosságait tárják fel. Ezenkívül egy olyan speciális üzleti kedvezményrendszert is létrehoznának, amellyel a tagság számára kedvezőbb árú üzemanyagot, telekommunikációs és energiaszolgáltatást nyújtanának.

Az MCSVSZ-nek 11 alapító tagja van, becsléseik szerint a társas vállalkozások legalább 50 százaléka családi cég, ami az egyéni vállalkozások 20 százalékos arányát is figyelembe véve nagyjából 400 ezer vállalkozást jelent. A szövetség reményei szerint fél éven belül a cégcsoport 20 százalékához, négy év múlva pedig további 50 százalékhoz el tudnak érni az üzenetükkel. A szövetségbe ajánlással lehet majd bekerülni, a tagfelvételhez két, a szövetségnek már korábban tagjává vált családi vállalkozás indítványa szükséges. Magyarországon már működik egy hasonló egyesület − a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Közhasznú Egyesület (FBN-H) −, Bojtor szerint azonban utóbbi nem titkoltan a hazai családi vállalkozások "elitjét" tömörítő szervezet.

A 2009 novemberében alapított FBN-H tagjai közé csak a jelentős tőkeerőt felmutató, számos munkatársat foglalkoztató családi cégeket választja, elvárás többek közt az egymilliárd forint feletti éves árbevétel, minimum két családtag aktív vállalati tevékenysége − mondta a Napi Gazdaság érdeklődésére Rudas László elnök. Azon családi vállalkozások, amelyek nagyságuknál fogva nem ütik meg az FBN-H által meghatározott kritériumokat, külön szervezetet hoznak létre, Rudas ugyanakkor hangsúlyozta, hogy mivel céljaik nagyrészt azonosak, támogatják a szerveződést, együttműködést kínálnak nekik. Az FBN-H jelenleg a nemzetközileg ismert családi bizományok hazai jogrendszerbe illesztésén dolgozik, azonban mára az 50-et is meghaladja taglétszáma, ezért elodázhatatlanná vált a szervezet fejlesztése. A növekvő taglétszám és az új civil törvény szükségessé teszi az egyesület alapszabályának módosítását is − tette hozzá Rudas.

Kép: Reuters